Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1641 ggr
Ida94
0

betfor?

Hej!

Jag har en fråga angående betfor. Kan kaniner äta betfor som man ger till hästar? Eller är det farligt? för dom?

Kristall
0

Det sväller ju väldigt mkt, så man bör ju blöta upp det innan. Vet inte så mkt om att ge betfor till kaniner dock, men det är väl ganska mkt socker i? Alltså är det kanske inte så bra att ge mkt av det iaf.

Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson

Besök gärna min blogg :)

Valkyrie
0

Jag tror inte det är bra då det sväller i magen och kan orsaka mycket problem för deras magar. Men om man blöter upp det tror jag kanske det skulle kunna gå men skulle inte våga chansa.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Ida94
0

Jag vet att man ska blöta upp det. Tack för erans svar :)

[ninnakm]
0

ja, man blöter ju upp det även till hästar, annars skär det ju halsen o_O

[Wera]
0

#4 Skär nog inte i halsen? ;p

Tycker betfor är gott ja haha, när jag hade häst åt jag lite ut av det när jag fodra dom… (a)
Men aldrig funderat på att ge det till kaniner, det är väldigt sött och bara onödigt tror jag :p

Ida94
0

Okej tack alla då vet jag :)

MajaL
0

Jag gav mina det en sommar-period. Det ger mycket energi till hoppkaniner. Upplevde att mina inte blev magra eller tjocka, utan lättare höll vikten.

Hört om en gubbe som gav enbart betfor och bröd till sina kaniner. De blev aldrig sjuka.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

MiniAndMe
0

#7 - jo, men sen lever inte djur lika länge om man ger de mycket socker och "konstiga" fetter och sånnt… ^^ Och det vill man ju inte… Inte för att jag vet om det är FARLIGT direkt med betfor… :)

[BonnieL]
0

Tror vissa brukar ge det innan hopptävlingar, annars säger jag som folk ovan.

MajaL
0

#8 Nej, man ska inte ge regelbundet, gav de det lite någon gång ibland under en hopp-period förra sommaren. Det är ju naturligt, betfor, det är ju bara torkade betor. Men som några ovan säger så finns det ju socker i det, och bör inte ges allt för regelbundet. Beror även på hur mycket man ger. Ett kryddmått eller så, så kan man ju ge oftare.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Valkyrie
0

5# Hihi jag brukar också äta på det :P

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Billikanin
0

#11 Jag brukar ge till mina ridlägerelever (är ridlägerledare/ridlärare på sommaren). De brukar tycka att det är jättegott!

Men betfor måste alltid blötläggas före utfodring i allra minst en timme (för häst) och helst längre. Det sväller i magen annars, vilket ju inte är så bra. Vi lägger i blöt på morgonen (08.00) och fodrar på eftermiddagen (17.00) till våra hästar. Till kanin kan man också ge men som flera skrivit innehåller det ju socker så man ska inte ge det hela tiden. Men man kan ge det blötlagt! :)