Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1136 ggr
Chieko
0

Byta bur nu?!

Hej! Jag frågade i min andra tråd också men inte så många som svarade där så:

Bör jag byta till en större bur nu?
Nougat födde 10 ungar i min marsvinsbur (45x95x45) som hon lånade en natt, naturligtvis fick familjen då bo kvar för att inte störa mer. Nu är ungarna 2 veckor gamla och har börjat skutta ut lite i buren. Har en större gallerbur (140x70x55), ska jag byta till den nu? Marsvinen vill gärna ha tillbaka sin bur, och känns som att kaninfamiljen skulle må bra av en större. Men jag vill ju inte flytta dom innan det är utan risk för ungarna!

tips? tack! Alla idéer, tankar och erfarenheter önskas!

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Chieko
0

Kan tillägga att mamma Nougat är en ganska stor kanin, ca 4 kilo väger hon.

/Karin

Billikanin
0

Jag tror inte att det kommer bli några större problem att flytta dem nu om de har börjat skutta runt i buren. Känns som om de skulle må bättre av en större bur! :)

Zvintos
0

Jag tror inte heller att det bör bli alltför stora problem nu när ungarna börjar skutta ur boet.
Dock bör man väl försöka få med så mycket av boet som det går.

Chieko
0

Har bytt nu! Än så länge har mamman inte haft nåt att invända :)

/Karin

Linnet
0

Förstår att det blev trångt i den lilla buren med en så stor kanin och 10 ungar, brukar också byta tilll större ibland, men inte riktigt så tidigt, men det går säkert bra.

Chieko
0

Jag hoppas att det går bra. Hittills har inte mamman brytt sig om att vi har pillat med hennes ungar, hon kan nosa lite på dem när vi håller dem men sen skuttar hon iväg och undersöker nåt annat :)

/Karin