Neka köpare
Hur gör ni om ni ska neka en köpare av kanin eller kaninunge? Säger ni lixom "jag vill inte att du ska köpa min kanin" Eller drar ni snällt med en lögn om att kaninen ev. är såld? Ja, hur gör ni helt enkelt?:)
"Kaninen är tyvärr såld" är mina ordval ^^' Haha, annars kanske man blir ovän och det kan kännas obehagligt ifall man börjar gräla med en främling som kanske är mkt äldre och man kanske inte vill sälja pga h*n har mkt dåligt rykte tex djurplågeri och sånt :S

Det beror ju på vad det är för köpare.
Jag skulle frågat om vad den skulle bo, aktivering och förhört lite och sen om jag inte skulle tyckt det passat bra så hade jag kanske sagt kanske "jag vill helst att han kommer till avel" eller så och lägga in en liten lögn och låtsas att den inte passar till de som den vill ha den till eller säga att du bestämmt dig för att behålla.
Har du fått någon köpare som du vill neka? i så fall varför om jag får vara nyfiken ;P
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Jag gör som #2 ugnefär (a) jag förhör dom med ett X antal frågor. sen säger jag bara rakt ut till den om jag tycker det låter bra eller ej. och hittils har alla låtit bra :).så jag har inte behövt neka någon :D
Dock säljer jag inte mina angoror te.x som Första kanin :P och då säger jag bara " Angora kaniner är inte bra som första kanin. så du bör nog prova en annan kanin innan du börjar med angora ;)"
Till exempel så.

3# Jag skulle aldrig sälja 2 hanar tillsammans, det känns som att man då inte läst på riktigt ordentligt… Bra om man också ger mycket papper om skötsel och sånt och våga neka köpare. Tipsa hellre om en hane och en hona som de kastrerar. Honor kan ju börja bråka i tonåren men absolut ska man aldrig ta 2 hanar tillsammans för de dödar varandra måste du säga.
Rest in peace Valkyrie!

Du måste ju upplysa dom om att två hanar kan inte vara tillsammans. Det är ganska vanligt att folk tror att man kan ha två hanar tillsammans, har fått upplysa om det ett antal gånger.
Jag väl aldrig nekat nån köpare, men i så fall skulle jag nog dra nån lögn, att den är tingad eller att det är nån som ska komma och kolla på den.

Jag har aldrig behövt neka en köpare, men om jag skulle behöva så skulle jag nog säga som det är. Nu har jag ju inte kaniner längre, men jag hade ett köpekontrakt som köparen eller målsman fick läsa igenom och godkänna.
#6 & #7: Jag vet. Ska förhöra henne mer noggrant imorgon hur hon tänkt, för antingen tänkte jag råda henne att ha de i separata burar, kastrera eller köpa en hane och ev. en hona istället :)

Hur var det nu. Står det inte i djurskyddslagen att hanar bör hållas separata?
#9 Ja, det är en rekomendation.
Två hanar är ju inte så bra att ha i hop, men ibland funka det och hanarna gillar varann;)
Jag säger att kaninen tyvärr redan sålts eller något sådant.

#9, #10 Det står i djurskyddslagen att det är förbjudet att ha två okastrerade hanar tillsammans.
#5 Fast min syster köpte 2 hanar ur samma kull. Men vi sa såklart att vi inte skulle ha dom tillsammans (vilket vi inte har)
Emma
Nu föder jag inte upp kaniner. Men när jag nekat köpare till dom vuxna kaninerna har jag helt enkelt sagt att det inte känns helt rätt.
Var bara en som blev upprörd.
Kan man neka en köpare för att man tkr han verkar alldeles okunnig, oerfaren och sånt??
#16 Ja.

15# varför kändes den personen inte rätt och vad gjorde den då? ;)
Rest in peace Valkyrie!
#17 Okej, vad bra! För jag har gjort det ^^
#14: Precis. ^^
#5: "Jag skulle aldrig sälja 2 hanar tillsammans, det känns som att man då inte läst på riktigt ordentligt…"
Såklart man kan sälja två hanar tillsammans, men man bör ju upplysa köparna om att dom inte ska ha dom i samma bur.
Jag har t ex sålt två hanar till Emmas familj (emms) och jag visste att dom inte skulle ha dom i samma bur.
Vad är det som är okunnigt med att köpa två hanar samtidigt?

Man hör ju på köparen om dom är kaninkunnig, visst har jag sålt två hanar till sammaperson, men då har dom kännt till att man inte kan ha dom tillsammans. Men lika ofta är det nån som vill tinga två hanar, eller nån som har köpt en hane och vill ha en till och som man då måste upplysa om att man inte kan ha två hanar tillsammans. Så det är ingenting som alla känner till och som säljare så måste man upplysa om det.

20# Det lät som det var en familj som skulle köpa men självklart kan man ju köpa 2 hanar och ha i olika burar ;)
Rest in peace Valkyrie!
#18 Well kortfattat var den en rätt ung tjej som inte svarade på många av mina frågor. Hon hade 3 hanar.
Det kändes bara väldigt osäkert så jag sa att det inte kändes rätt :P
Då skrev hon med stora bokstäver och många utropstecken och undrade varför jag skrev så. Och att alla andra hade sagt nej också.
Så hon hade nog blivit nekad av fler än mig :P