Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 2807 ggr
brandie
0

Dvärgvädur?

Hej.Jag har idag köpt två kastrerade hanar som är renrasiga dvärgvädurer o 8 månader gamla:) De två är hur kelna o lugna som helst, det ända är att de inte har hängande öron som en dvärgvädur ska ha, därför köpte vi dom verkligen billigt! Men nu undrar jag hur stor kan en renrasig dvärgvädur bli? De två verkar nämligen ovanligt storaObestämd kan väga dom sen om det hjälper:)

Rozza
0

en normal dvärgvädur har en vikt på 1,5 kg i normala fall.

brandie
0

Okej, ska väga dom o sen skriva:) men de verkar inte så tjocka bara stora.

Zvintos
0

Standarden säger att den optimala vikten är mellan 1,4-1,9kg.
Men sen finns det dvärgvädurar som väger både mer och mindre än så (har ägt båda typerna).

emms
0

Min renrasiga dvärgvädur (fuchs) väger nästan 3 kg ;) Och han är inte alls fet. Bara stor ^^ Dubblet så stor som min lejonhuvade dvv xD

Emma

Tisdus
0

Min renrasiga dvv hona väger drygt 2,2 kg. Hon är vältränad och har antagligen mycket muskler som väger, eftersom hon är hoppkanin. Hon har jättefin kropp och är inte överviktig alls.

brandie
0

Okej:) mina vägde runt 2 kilo, så det verkar ju lagom:) troligen har jag bara haft små dvv innan;) Sen har jag en till fråga, båda är jättelugna o tama o de sitter lugnt o fint i knäet hos en, men när man ska ta upp dom ur buren springer de iväg o stampar med foten(iaf den ena…) varför gör han så? han gillar ju när man väl tagit upp honomFörvånad

Linnet
0

#1 Oftast väger dom mer än 1½ kg, vanlig vikt brukar vara uppemot 2 kg, mina 12 dvärgvädurar väger mellan 1,7-2,1 kg, men dom kan väga mer också, om dom är tjocka.

Men har dom stamtavla då eftersom du säger att dom är renrasiga, trots att dom inte har hängöron och att dom är stora. Visst det finns dvärgvädurar med dålig öronhållning, men då beror det ofta på att dom är födda sent på sommar/höst och har bott ute, för då får dom kortare öron, som har svårt att lägga sig.

Linnet
0

#6 En del kaniner är lite vaktiga och sura i buren, men är lugna och snälla när man håller i dom. Fast dvärgvädurar brukar inte vara så, dom brukar komma och vilja att man tar upp dom, men det fins ju undantag.

Valkyrie
0

6# Låt de vara ifred i början innan du börjar med hanteringen.
stampande= rädd

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Cazzos
0

Skicka bilder :)

brandie
0

Okej, de har ingen stam men föräldrana har, mamman heter Manda o pappan Honeys Noah. De är födda den 22 september!

Ska skicka bilder så fort mamma hunnit ladda upp dom på datan^^

bunnyheart
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De brukar/ska väga som Ninni skrev 1,4-1,9kg. Jag lägger upp en bild på mina dvärgvädurar :)

Jag vet, ingen fin bild men man ser iallafall storleken :P

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

brandie
0

Då är inte min ovanligt storSkrattande har bara haft en unge ett tag innan så hade troligen vant mig vid den storleken… Den ena(Daim) är även snäll attt ta upp ur buren men Dumle gömmer alltid sig o springer iväg, hur ska jag göra för att han ska bli lugnare som Daim? Kan det "smitta" av sig så att Daim också blir så?

bunnyheart
0

#13 sätter ut ett avtryck för mina kaniner springer också iväg fastän de är snälla när man väl tagit upp de…

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

Inaarah
0

Oj, när jag läser andras vikter måste jag ha haft väldigt små.
Min tyngsta har vägt 1,8 kg, min lättaste 1,3 haha. Och ingen av dom har varit fet! Normalviktiga allihop. :)

[aammE]
0

Min dvärgvädur väger 2,3 och han är inte tjock, däremot är han väldigt aktiv så jag tippar på att det är muskler.

[aammE]
0

Har en annan dvärgvädur som väger 2,6kg och hon är fet (hon är på diet just nu), men det är ju en annan sak.

brandie
0

Okej, men min verkar då lagom;)

Cazzos
0

#15 Ja det beror ju på föräldrarnas storlek, ungens vikt kan ju skifta men det är ju inget att oroa sig för :)

Valkyrie
0

Köpte du de tillsammans eller ifrån olika uppfödare?

Rest in peace Valkyrie!

Zvintos
0

#15: Och jag har haft dvärgvädurar i ganska varierande storlek.
Minsta väger enbart 1,2kg.
Hon vägde 1,1kg när hon flyttade och väger nu 1,2kg.
Hon blir 2 år i sommar.
Tyngsta vägde runt 2,3-2,4 och var renrasig (med stamtavla).
Han var bara väldigt stor.
Sen har de vägt allt däremellan.

Valkyrie
0

Min dvv som är 10 veckor väger ca 1 kg, är det mycket eller lite tycker ni? :)

Rest in peace Valkyrie!

[aammE]
0

#22 Väldigt mycket, tror jag. Har för mig att Algot vägde bra mycket mindre… Men jag är osäker.

Valkyrie
0

23# Hehhe okej jag som tycker hon är liten ^^ nej men gud det kan inte vara sant, känns inte som ett mjölkpaket…

Rest in peace Valkyrie!

Linnet
0

Det kan ju variera väldigt mycket, en del växer fort och en del sakta. Jag har en kull med ungar som är 6½ vecka, den minsta väger 380 g och den största 630 g och då tycker jag att den största är väldigt stor. Jag tycker också att det låter mycket.

brandie
0

#20, Jag köpte de av samma uppfödare:) de är bröder o uppvuxna i samma bur.