Hård Mage.
Min rex George har en ganska hård mage, känns typ som en ballong.
Det jag undrar är vad ni gjort när vi märkt att eran kanin varit hård i magen. Då menar jag hård mage och inte bajset.
Han har inte ätit sin frukost och åt inte mycket igår heller men han bajsar helt normalt.
Tänkte om det hade med pelletsen att göra? han äter typ inget men bajsar normalt vad jag sett. Jag ska tömma bajslådan och sluta med pelletsen helt och ge vatten och hö.
Men undrar vad det kan vara, låter lite som förstoppning så undrar om jag kanske ska ge lite fiberpasta.
Vad har ni gjort när de har haft hård mage?
Valkyrie hade det men då bytte jag pellets och då fick hon en mjukare mage. Sedan när hon hade förstoppning var den ju hård.
Känns också väldigt jobbigt att allting ska hända mig, tur att jag är expert på förstoppning nu då efter alla gånger…
Ida som hade George på foder sa att han där också haft väldigt hård mage.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Det kan vara fodret.
Vilket foder får han?
Det fodret som funkar på en kanin kan funka uselt på en annan.
Har haft samma på mina; runda, spända och nästan hårda magar.
Men avföringen och aptiten var det inget fel på.
Mina fick gå Krafft groov 125.
När jag bytte till Carrier så försvann detta.

1# Ja tänkte också på fodret, han får carrier och fick det hos förra ägaren också.
Men hans aptit är dålig, han kanske har ätit väldigt lite men mycket är kvar.
Funderar då på vilket jag ska byta till, carrier har ju annars funkat väldigt bra och har ju lite RR i just nu men det blir ju ganska dyrt om man bara har RR.
Rest in peace Valkyrie!

Skutt ;)
Rest in peace Valkyrie!
Jag tycker att de låter som förstoppning ja. (;
Jag hade dragit in på pelletsen helt, inte ge grönsaker eller liknande utan bara hö och vatten. Jag hade också försökt motionera honom mycket och massera magen, och väntat lite med fiberpastan och se hur det löste sig annars. :)

Ja men han bajsar ju helt normalt ;) då är det ju inte förstoppning men tur att han bajsar utnför lite för jag har lagt in det i toaletten och om det är tomt utanför har han inte bajsat.
Men jag ska nog ta bort pelletsen helt, han kanske inte behöver pelletsen alls eftersom alla inte behöver det.
Rest in peace Valkyrie!
Jo, du skrev det, men han kan vara lite stoppad i magen ändå liksom om du fattar hur jag menar. Mina kaniner har varit det, men bajsat normalt ändå och det har tagit 2-3 dagar så har det varit över, när jag motioneratm mer, masserat och tagit bort pellets. :)
spring med han i sele lite och stanna och massera mage och upprepa ett tag, han har nog bara en lätt "förstoppning" om enns det, men gör så han rör på sej endå, många kaniner brukar få bättre mage av det oxå, och masage:)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Ja men han har varit hård i magen hos fodervärden och även hos ägaren innan. men han motioneras mycket och ska hålla koll :)
Rest in peace Valkyrie!
Tycker du ska ta bort pelletsen helt och bara ge små mängder grönsaker (i början)
Han är väl vuxen (?) så han behöver nog inte pellets :) Och han bor väl inne med? :)
Emma

Ge mycket hö av bra kvalitet så borde det bli bättre.
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Jadå jag har tagit bort all pellets och han får ekologiskt hö från djuraffären just nu eftersom det inte gick att köpa från stallet nu…
Jag tror ändå inte det verkar vara pelletsen, den är absolut inte jättehård men man tycker den borde vara mjukare.
Rest in peace Valkyrie!