Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 4627 ggr
SandraJonsson
1

Bada kanin?

Hej! En vän till mig sa att man ska tvätta/bada sin kanin emellanåt, stämmer det? De tvättar ju sig själva men om de behöver ett litet bad ibland ändå? :) Stampe är ganska lortig under baktassarna, ska jag duscha av dom lite? Tack för svar! /Sandra

elinab
0

Friska och välskötta kaniner behöver inte bada. Mår de bra och har rent i buren sköter de tvättandet själva =)

riiffen
0

Nej, att bada en kanin är verkligen inte nödvändigt. Det kan dessutom förstöra det viktiga fettet i pälsen. Kaniner är väldigt renliga djur, så om dom är smutsiga så kan det, inte allt för sällan, betyda att dom har ont någonstans eller liknande och inte orkar tvätta sig. Detta drabbar ofta gamla djur som får ledproblem eller liknande.

Men visst kan du torka av tassarna med en våt handduk om du tycker att det behövs. :)

medarbetare på allergier.ifokus .

paow
0

jag minns att jag, inte badade men sköljde av min kanin nån gång, då jag har sand i botten av buren blir de väldigt lätt smutsiga, och dessutom hade den lång päls, jag sköljde av och trokade väldigt ordentligt efter åt, kaniner har väll väldigt känslig hud?

Min/mina kaniner mådde då aldrig dåligt av det.

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

SandraJonsson
0

Tack för era svar! :)

alwiz
0

Säger som #2 Riiffen :)

Om tassarna har blivit smutsiga brukar jag torka av dom med en handuk lite blöt med ljummetvatten. Det brukar funka :)

[ninnakm]
0

om kaninen är smutsig under tassarna (en vit) Och den ska på utställning, brukar jag ta lite ljummet vatten, på golvet i badrummet, eller på ett annat ställe, så låter jag den gå runt lite, enbart en halv cm vatten tar jag då;)

Rebiz
0

Min förra dvv hade problemet att det fastnade väldigt mycket bajs kring hans svans osv. så då brukade jag duscha av honom när jag ändå tog bort det. Visste dock inte det där med fettet i pälsen, var så ung :)

[PinguLikesMusic]
0

Jag brukar skölja smutsiga tassar under kranen :) eller som #6 häller lite vatten i badkaret asså lite (då har jag en handuk under så kaninen får grepp, det kan räka med att bara blöta ner handunken) så får den gå runt lite :)

LucyLove
0

Du kan blöta tassarna lite grann och sen använda galltvål som du kan köpa på t.ex Hemtex.

Zekina
0

Jag har också en sånt här problem, men det är att min luktar så fruktansvärt illa i pälsen, så man kan ju inte pussa honom utan att känna lukten, vad ska man göra åt detta då?

paow
0

#10, duscha av den?

jag har aldrig hört talas om en kanin som dött av vatten? bara man torkar noga efteråt. Jag fick rådet här på kif, att använda barnängen (shampoo) för att få bort lukten, oparfymerat såklart. så vill man få bort lukten, och kaninen är väldigt smutsig, duscha av den, /bada.

LucyLove
0

Min familjs kompisar hade en kanin, dom duschade den och  nästa dag mådde den jättedåligt och dagen efter dog den! Så duscha INTE!!

paow
0

#12 jag har svårt att tro att andledning till att den dog är av att de duschade den? Är du absolut säker på att de inte berode på något annat? jag känner till en hel del som duschar av sina kaniner nån gång om året, och ingen har då dött av det, varken mina eller någon jag känner till, s. Men om du är säker på att det var av just de så..?

TheMe
0

Om kaninen är väldigt smutsig och inte kan tvätta sig själv så kan man tvätta av den försiktigt, men var väldigt nogrann så det inte kommer vatten i öronen.

I vanliga fall sköter dock en frisk kanin sin egen hygien. Glad

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Inaarah
0

Jag har aldrig badat mina, då jag ansett att det varit onödigt, men som nämnt tidigare har jag tagit ljummet vatten på papper och torkat bort lite smuts från baktassarna som mina mantlade ofta fick, och då jag gjorde det var när de skulle ställas ut.

Jag anser dock att man inte bör "bada" kaniner då de naturligt ska sköta sin hygien själva, och såvida det sköts bra från kaninen (vilket det i de allra flesta fall gör) är det onödigt att bada dem - det är min åsikt. Däremot kan man ju tycka att de ser lite skitiga ut under tassarna oftast men jag personligen tycker det är okej, vildkaniner är ju inte heller rena där och det går ju inte att springa och bada/tvätta dem varje dag!

Men, det finns givetvis kaniner med behov av badning, av en eller flera orsaker men om jag minns rätt ska man använda ett oparfymerat schampoo med lågt pH-värde. Är dock inte säker! (:

[aammE]
0

Algot är en liten lortgris vars favoritsyssla är att gräva i sin bajslåda. Efter som att han är kritvit så blir hans tassar gula (även om han är frigående), speciellt på sommaren då vi är ute mycket så brukar de bli leriga och då tvättar jag honom försiktigt så att inget vatten far in i öronen eller i nosen men det har råkat hända en gång, han fick panik och han nös vatten ur nosen, så jag tog min mun mot hans nos och sög ut vattnet, det gick bra sen… Om det händer så ska man hålla koll på kaninen så att den inte blir sjuk.

LucyLove
0

#13 Det var därför! Man duschar typ bort något viktigt fett i pälsen!

[aammE]
0

#17 … Det är inte så viktigt att kaninen dör utan det, det är så att pälskvalitén blir sämre.

emms
0

Fast om dom inte blir helt torra kan dom ju bli kalla = nedsatt imunförsvar = lättare sjuka :P

Emma

[aammE]
1

#19 Då är det ju ändå inte själva tvättens fel, utan ägaren som inte torkat kaninen nog torr. Flört