ingen kanin.
Har pratat med min mamma, och hon gillar inte idén med att skaffa en kanin igen.
Andledningen; sist jag hade kanin, tappade jag intresset (jag erkänner..) jag var då 11-12 år, då jag skaffa kanin och med tiden svlnade intresset. Men nu känner jag mig mer mogen, att faktiska ta ansvar för en kanin, känner mig ha tid och intresse. jag har funderat på kanin ett tag då, och satt mig in i tanken att gå ut och städa bur mm varje dag, och det skulle jag klara av. '
Så, hur gör jag ? I sommras skaffade vi en katt, eftersom att de är något jag + resten av familjen vellat ha länge, jag lovade att ta ansvar för katten. Och det har jag gjort sedan dess också. Så varför skulle jag inte klara av en kanin?
En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.
Du kanske kan prova att ta en kanin på foder några månader, för att övertyga din mamma? :)
Men kom ihåg, att så länge du är under 18 kommer kaninen att vara dina föräldrars ansvar…
medarbetare på allergier.ifokus .
En sak till, vi har också en katt. Det är i de flesta fall över dubbla tiden du behöver spendera med en katt, som en kanin. Katt är enligt mig ett väldigt lättskött djur så det går inte riktigt att jämföra tycker jag.
medarbetare på allergier.ifokus .
Ja, antingen får du ju acceptera att du inte får någon kanin och vara glad för de djuren du har, eller så är det bara att verkligen visa att du vill ha en kanin, bemöta allt dina föräldrar säger med motargument och visa allt som är bra med en kanin och allt roligt du skulle kunna göra med den, ex. Kaninhoppning. Kanske kan du också börja med att hyra en kanin exempelvis över sommaren för att visa att du verkligen kan ta hand om den. Du kan ju också föreslå att du kan ta hand om en kanin som behöver omplaceras och då ha som argument att den här kaninen behöver verkligen ha ett nytt hem! (det är ju inte riktigt samma sak med en unge, visst, de behöver också hem men det brukar vara svårare för en vuxen kanin att hitta ett hem). Det finns flera liknande trådar innan, sök runt lite så hittar du säkert fler tips?! Lycka till!

Jag förstår att katt och kanin inte är samma sak, Vi har en hund också, och det kräver enormt mycket tid, vilket är mina föräldrars ansvar. Jag tog hand om den mycket när den var valp, vid de tillfälle mamma och papap jobbade mycket, så jag föstår självklart att det är skillnad. Jag tog bara katten som ett ex, på att jag har mognat mer nu sen dess (då 11-12 nu 15.)
Självklart accepterar jag deras beslut om de värkligen är säker på att jag inte skulle klara det, men vill bara inte att de ska vara så snabba att dömma.
Kaninunge som vuxen - det spelar absolut ingen roll enligt mig, de behöver båda hem, om inte den vuxna lite mer?
:)
Jag fortsatte tjata när mina föräldrar sa nej, och tillslut gick det!
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

#5 haha, ja man ger sig ju inte direkt i första tage ;)
#6 Nej, men det gäller att komma med bra argument! :)
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
#7: Det tror jag faktiskt är väldigt viktigt.
Tjat har en tendens att göra föräldrar negativt inställda till det hela.
Att däremot visa genom bra argument att man tänkt igenom precis allt, brukar gå bättre.
#8 Japp, det var genom bra argument jag fick tillståndet. Jag läste på massor här på hemsidan och på andra ställen, och visade verkligen hur seriös jag var med det hela.
Jag hade som TS kanin när jag var yngre, som kanske inte riktigt fick den tiden som hon krävde, och det satte sig djupt i mamma ;) Nu har jag dock bevisat hur mycket jag brinner för dessa djur.

Jag tror man faktiskt inser när man är äldre att alla djur har känslor och hjärtan och man sköter de bättre än när man var liten och inte förstod hur man kunde aktivera m.m
Jag pratade med mina föräldrar om kaniner och skrev kontrakt :)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Vart bor du? jag kan tänka mig hyra ut kanin till dig i sommar om du bor här i närheten jag har både ungar och vuxna som jag tänkt hyra ut i sommar. Jag finns utanför Östersund om du är intresserad.

# jag bor i närheten av strömsund, kan ta mig till östersund lätt. Hyr du bara ut? eller säljer du också? :) Jo, jag ska prata med mina föräldrar och komma med lite förslag osv, har jag tur går de med på att iallafall prova i sommar.
#12 självklart säljer jag också. Det flesta av mina kaniner går att köpa eller hyra i sommar har en kull ungar nu som är en vecka som kommer vara klar att köpa/hyra i början av sommaren samt har jag en del vuxna som jag mer en gärna hyr ut eller säljer. Hör gärna av dig så berättar jag mer finns på annica.e.j@telia.com

#13 åh, toppen :) jag hör av mig nått när det bli mer aktuellt,
Jag finns ju också och hyr både ut och säljer! Du funderade på en av mig förut har jag för mig!?
Har tre kullar på g nu i maj(första från torsdag) men även en del vuxna som kan hyras/lånas ut och även säljas sen!
pm:a vid intresse!

#15 ja, det minns jag. Men då det inte är aktuellt ännu, kan det vara bra att ha några uppfödare att välja bland :) vilka raser var det du skulle ha framöver?
#16 för mig spelar det ingen roll om du vill hyra/köpa av Lomsen. Om du undrar vad jag har så har jag lejonhuvad dvärgväduer som kommer få väldigt mycket päls samt vanlig dvärgvädur och dvärghare. Du kan se dom på min hemsida www.kanin.webb.se

#17 har kollat din hemsida förr, och du har super fina kaniner :) Åh, dvärghare är något som jag börjat funderat på faktiskt.
Det är, vad jag har för mig, så att lomsen skulle ha rexungar framöver, och de är inget för mig tror jag, just därför jag ville ha lite olika altenativ innan jag bestämer mig. och dessutom får.
#18 ja sant man ska alltid ha ett val. Dvärgharen är min favorit men det är inga kel kaniner långt i från hehe. är väldigt heta och snabba framför allt. men har dom för att dom är lätta och ställa ut och få bra poäng på och bra på och hoppa är det också. men det är ju från kanin till kan har haft snälla och dom som har varit elaka så det är ju en smak sak. men är man inte van kanin och vill ha en kel kanin är det inget att rekommendera tyvärr.

#19 Jag är kaninvan, har haft både snälla och elaka kaniner. men alla har sina charmiga på sitt vis. Om jag ska ha en kanin så vill jag har ett "syfte" med den, och det blir nog utställning. så det skulle nog passa rätt bra. kan du inte visa en bild på en dvärghare? :)
#20 jaha ja då är ju dvärgharen bra. Har haft bra framgångar med mina harar i just utställning. Vet inte om det är de dom är till för egentligen. delar gärna med mig av mina bilder här ser du en bild på en kanin jag hade förut en vit rödögd. kanske inte så vacker när den har röda ögon men hade ingen bra bild på någon brunögd till hans.

#21 Hha åh ja tycker den va söt ! :D