Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1056 ggr
Rebiz
0

Dilemma

F?rl?t om texten ?r konstig, ?r inne fr?n mobilen och d? kan det bli knas Det har uppst?tt ett problem hos mig som jag inte riktigt vet hur jag ska l?sa och t?nkte be om r?d! Som vissa vet har jag best?mt mig f?r att beh?lla en av ungarna fr?n kullen jag har nu. Allt har g?tt bra, eftersom jag trott att jag skulle beh?va ta bort den hona jag har nu pga. att hon varit s? revirsskyddande. Men nu har hon motf?rmodan b?ttrat sig och nu kommer dilemmat. Mamma och pappa s?ger h?gst 2 kaniner , vilket jag redan har ( max o Mejja) och om jag till spara en unge m?ste jag allts? s?lja en av dd nuvarande kaninerna, vilket jag verkligen Inte vill. S? hur tycker ni att jag ska g?ra? Beh?lla en unge och sedan ber?tta att jag t?nker beh?lla Mejja ocks? och hoppas p? det b?sta? Isf kmr dom s?kert tvinga mig att s?lja n?gon. Usch hj?lp mig, har inte sagt n?got ?n att jag vill ha kvar Mejja, f?r d? m?ste jag bara s?lja alla ungar :( Kan till?gga att jag inte vill ha n?gra anklagelser f?r att byta en kanin not en annan, att jag inte ?r n?jd, att jag hade t?nkt ta bort Mejja eller n?got annat, nu vill jag bara ha hj?lp, r?d och tips?!

Valkyrie
0

Svårt att läsa men det första jag tänkte på :
Varför tog du kull och vad är målet? låter mest som att du ville ta kull och sedan sälja.
Man får helt enkelt förstå att man inte får behålla någon och jag tycker nästan det skulle vara taskigt att säga att du vägrar sälja alla när dina föräldrar varit snälla och sagt att du änns får ha kull.
Sedan ska man inte ta kull och sedan sälja någon av sina kaniner för att ungarna helt enkelt kanske är sötare? det tycker jag ändå inte är okej.
Du får stå ut med att du inte får behålla men det är taskigt mot kaninen som ska behöva flytta för att du vill ha en unge…

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Rozza
0

Tycker det är ett val man tar innan man ens tar kullen. Men nu är ju detta hänt. Själv skulle jag nog strunta i vad mamma eller pappa sa och bara behålla ungen också. eller sälja då en av det vuxna eller varför inte låna ut den till någon det kan kännas lättare en att sälja den om du förstår vad jag menar. Eller så har du inget val och bara säljer ungen. Ungar kan man ju ta igen och garanterar att man fastar alltid för någon i nästa kull också :P.

Inaarah
0

Håller med #1.
Förstår att du vill behålla ungen, varje kull jag har tagit har jag velat behålla minst en ur, men jag vet att det inte fungerar och jag satsade på att få fram dvärgvädurar med bra mantelteckning i viltfärgat, och då var det ju liksom viktigt för mig att sälja dem och sprida de mantlade vidare för fortsatt Avel, och har man ett mål eller syfte med kullen/kullarna så blir det liksom enklare.

Men jag tycker det är ganska oansvarigt Att ta en kull och sedan ev. sälja en av dina andra trogna kaniner för ungen? Förhoppningsvis litar dina kaniner på dig och då säljer man dem inte bara sådär för en unge, om man inte har andra skäl till det!

Linnslins
0

Jag skulle sälja ungen. Dina andra kaniner har du ju antagligen haft ett tag och fått en starkare relation till. Så sälj ungen som du inte haft lika länge. Jag tror det är lättare. =)

LinneaJohaanson
0

Tycker du kan säga till dina föräldrar att du tänkt behålla båda, och se vad dom säger! Säger dom nej så kan du ju sälja den då! Skrattande

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Billikanin
0

Jag skulle ha sålt ungen och behållt den vuxna kaninen om jag hade en bra relation med denna. Men det fungarar ju också att sälja den vuxna och behålla ungen om det känns bättre för dig. Huvudsaken är ju att den du säljer får ett bra hem. Du skulle kunna lägga ut båda på annons och se vilken som får ett bra hem snabbast?

Sen kan du ju så klart försöka övertala dina föräldrar, men det är ju faktiskt enormt svårt, om inte omöjligt… Men testa skadar ju inte.

MajaL
0

Jag säger nog lite som #1; alltså vad var målet med kullen?

Tycker du ska ha din vuxna kanin kvar. =)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Rebiz
0

Sa ju att jag inte ville ta upp sånna här grejjer >.< Men jag kan fixa texten så den blir lättare att läsa, sedan ska jag svara på alla era "funderingar"

Det har uppstått ett problem hos mig som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa och tänkte be om råd!

Som vissa vet har jag bestämt mig för att behålla en av ungarna från kullen jag har nu. Allt har gått bra, eftersom jag trott att jag skulle behöva ta bort den hona jag har nu pga. att hon varit så revirsskyddande. Men nu har hon motförmodan bättrat sig och nu kommer dilemmat. Mamma och pappa säger högst 2 kaniner , vilket jag redan har ( Max o Mejja) och om jag vill spara en unge måste jag alltså sälja en av de nuvarande kaninerna, vilket jag verkligen Inte vill. Så hur tycker ni att jag ska göra? Behålla en unge och sedan berätta att jag tänker behålla honan ( Mejja) också och hoppas på det bästa? Isåfall kmr dom säkert tvinga mig att sälja någon.

Usch, hjälp mig, har inte sagt något än att jag vill ha kvar Mejja, för då måste jag bara sälja alla ungar.. Kan tillägga att jag inte vill ha några anklagelser för att byta en kanin not en annan, att jag inte är nöjd, att jag hade tänkt ta bort Mejja eller något annat, nu vill jag bara ha hjälp, råd och tips? om min Fråga!

Zvintos
0

#8: Tja, det blir ju ett dilemma som sagt.
Men kan du inte sätta ut ungen på foder så länge, tills ni kommit fram till en lösning? =)

Rebiz
0

Jag har inte tagit en kull för "skojsskull", men kan heller inte riktigt säga vad mitt mål är, då jag främst gör det för att lära mig helt enkelt. Detta är något jag vill hålla på mer och satsa mer på när jag flyttar hemifrån så varför inte lära sig när man har råd, tid och intresse?. Jag har Inte tagit kullen för att tjäna pengar!

Varför jag vill behålla en hona är för att jag planerar Att ta en kull på henne ev. nästa vår, då jag inte tyckte min nuvarande hona passar för Avel (vilket var det ett av de främsta syftet till att jag skaffade henne). Så det är inte för att dessa ungar är så små och gulliga som jag planerar att sälja min hona för. Självklart är jag smart nog att förstå att den ungen en dag kommer bli vuxen? Som sagt, jag vill helt enkelt spara en för framtida Avel.

Som någon verkade fått för sig om jag läste rätt så tänker jag Inte behålla alla ungar, utan det handlar om EN!

Och #2: Detta sk. "val" uppstod under honans dräktighet, då gick min mamma på att behålla en unge om jag skulle behöva ta bort henne eller dyl.