Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 9206 ggr
Rafflan
0

Sant elr inte? jätte kanin

Dessa bilder har nog alla sätt, var tror ni, äkta eller fejk?

http://www.kossan.se/roliga-bilder/p/stor_kanin_1.jpg

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedia/archive/00272/NYHETER-11s20-kanin_272208w.jpg

Här har ni ju en äkta belgisk jätte, inte så liten, så då undrar man ju om bjässarna inte kan vara äkta ändå?

http://gfx.aftonbladet-cdn.se/multimedia/archive/00202/STOCKHOLM-20-kanin-_202390w.jpg

bunnyheart
0

vet faktist inte om det är sant elr inte…

lägger ett av tryck här eftersom jag också vill veta det.

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

Rozza
0

Har för mig att någon av det övre bilderna var med i KU(tidningen kaninuppfödaren) förut. Och tror att bilderna inte är fejk dom är ju fotade i en vinkel som gör att dom ser större ut en vad det egentligen är. Kan givetvis vara fel av mig men i alla fall.

Linnet
0

Stämmer att det är fotat så att kaninerna ser större ut än dom är, men har för mig att det var ett TV-program om nån som hade jättestora kaniner (inte i Sverige) undrar om inte den första bilden är från det. Så bilderna ljuger en del, men stora kaniner finns det.

Hittade en artikel om den första bilden och det är från Tyskland och en stooor belgisk jätte. Dom kan ju väga över 10 kg, så en som dessutom är alldeles för tjock kan nog bli så stor.

lillaisa
0

Tror som #2 att det är äkta, men att de har fotograferat det i en viss vinkel så den ser större ut.

/Isa

spiritedaway
0

#3 jag tror också det. En av hans kaniner hade väl typ världsrekordet.

Linnet
0

#5 SÅ var det nog.

TheMe
0

De har trixat med vinklarna helt klart, men så kan ju gubbarna vara ganska små också vilket gör att kaninerna ser ännu större ut.

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Rozza
0

#3 ja det är ju bilder från utlandet i alla fall.

Billikanin
0

Japp, de är äkta. I alla fall den första kaninen kom från en uppfödare som riktat in sig på att föda upp så stora kaniner som möjligt. Det hade flera i den regionen gjort. De tävlade om att föda upp den största… Riktigt hemskt faktiskt, om jag får säga min mening. De verkade inte bry sig så mycket om sina kaniner och när TV försökte göra en intervju så sa alla uppfödarna "det är min kanin på bilden, men den är död nu, men det var min kanin!", lite desperata efter uppmärksamhet verkade det som… Kaninerna verkade enl. min mening inte ha det så bra heller, de var liksom inte värdefulla utan det som var värdefullt var storleken. Det gick en dokumentär om det på TV för ett halvår sen eller så, finns säkert att hitta någonstans om man är intresserad av det. Samma man som har gjort massor av olika dokumentärer om typ "världens minsta man" och sådant också gjorde dokumentären om kaninerna, om någon vet vem jag menar?

Minns dock inte från vilket land kaninerna var, men de är inte från Sverige i alla fall.

Rafflan
0

#9 är det kött raser är det ganska självklart att djuren inte har det så bra och uppfödaren inte bryr sig om hur länge hans djur lever, bara dom lever tills dem är redo för slakt. Så har många av våra stora kött djure det, dem ska bara bli stora nog för slakt, om dem lever 5 år kortare än normalt spelar ingen roll ;)

emms
0

Dom har tagit med ett speciellt objektiv. Fish-eye eller något tror jag dom heter? Alltså objektivet buktar ut så att det i mitten blir större. :)

Och vinklar såklart ;D

Emma

MarHai
0

Den sista länken är en svensk uppfödare, Marit Carselind. Hon hade uppfödning av jättar förut, och var med i både tv och tidning när det blev "jätte-feber" i media.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

MajaL
0

#10 "är det kött raser är det ganska självklart att djuren inte har det så bra och uppfödaren inte bryr sig om hur länge hans djur lever, bara dom lever tills dem är redo för slakt. Så har många av våra stora kött djure det, dem ska bara bli stora nog för slakt, om dem lever 5 år kortare än normalt spelar ingen roll ;)"

Detta stämmer inte alls, så kan man inte generallisera.

Jag vet folk här på forumet som föderupp/vill födaupp för köttproduktion. Bara för att man inte ska ha djuret som kelkanin så behöver det inte betyda att man inte bryr sig om hur djuret har det! :/

Vi har alltid fött upp får här hemma hos mina föräldrar, vi har ca 50st  tror jag. Alla har individuella namn, är kelade med sedan de var lamm. De åker ut på öar om sommrarna och betar. Går på stora betesmarker med friskt gräs och sökts med största omsorg.

Alla lamm (utom ca 3 oftast) går till slakt var år. Var tacka får ca 2 lamm. Ibland slaktas även någon gammal tacka, för att undvika komplikationer vid lamning pgv. ålder.

Så att generallicera så kan man inte göra. ;)

Sedan är det klart mönga stor-producenter som är riktiga bovar! Just som du uttrycker det. Men alla köttproducenter är inte likadana. Ville bara påpeka det. :)

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Rafflan
0

#13 ja men raser som enbart avlas för slakt vill man ju ha stora så man får ut mycket mat av dem.

Tex ska du börja sälja kanin kött i samma mängd som vi äter ko kommer kaninerna behöva föda fler ungar och bli större och ge mer kött. Så dem djur som ger många ungar + mycket kött på är dem som kommer användas med i Avel.

Har du sett kött kor? Tillslut sväller knäna upp och dem får jobbigt att gå och bära upp sin otroligt tunga kropp, höns blir så feta att dem inte kan gå längre. Samma med grisar, stora och tunga djur med mycket mat på.
Tror dock inte får är lite hårt sönder avlade då dem även är mycket för att hålla öppna landskap.

När man avlade fram dessa djur var det inte en tanke på hälsan, bara på att få dem stora med mycket mat på!

Sen att folk idag håller dessa djur bra är ju en annan sak, men det är aveln som skapade dem som är boven. Det är folket som låter dem gå och ha ont som är boven.

Dem som har mindre gårdar är oftast bättre. En bekant till mig föder upp kor för mjölk och kalvarna går till slakt. Ekologiskt, stora fina gårdar och utrymen att röra sig på och mår bra :;)

lillaisa
0

#14 Visst, det är hemskt att de är så övergödda att de får lida, men om man inte gjorde dem så feta hade man kanske varit tvungen att slakta tre gånger så många djur och därmed ha tre gånger så trångt, vore det bättre?

Jag säger inte att någonting av det är bra. Inte alls. Jag äter inte ens kött så:)

/Isa

emms
0

#15 Fast man vill ju inte ha dom feta. Det är ju inte fettet man vill ha utan köttet. :P

Emma

Rafflan
0

#16 stora då ;P

emms
0

#17 ;)

Emma

MajaL
0

#14 Ja, det är klart att du har rätt i att det är framavlandet av rasen som är fel.

Men att dra alla som föderupp kaniner av dessa raser över en kant, känns fel.

Vissa raser, tex. gottlandskaniner är från början en lantras, som när min pappa var liten föddes upp för slakt.

Så alla raser somfödsupp för köttproduktion är inte som detta skräckexemplet heller.

Detta jäller bara storproducenter egentligen, och de som föderupp de extreema raserna, men att hävda att alla som föderupp för köttproduktion inte bryr sig om sina djur, tycker jag inte är riktigt okej. =)

Visst har jag sett köttkor, men jag äter inget kött som kommer från butik, pgv. att jag inte kan veta hur de djuren har haft det. Jag vet exakt hur de har det. Men det är inte vad jag syftar på,utan vad jag menar är att bara för man föderupp djur för slakt (kan vara mycket småskaligt tex.) så betyder det inte att man struntar i hur djuren har det… =/

Förresten, får finns det många olika raser av, vissa mer avlade på än andra för diverse ändamål. Men vi föderupp en lantras, själv är jag emot genmanipulationer och att man ska avla för att få fram tex. så mycket kött som möjligt. Det tycker jag är fel.

Men om man föderupp tex. gottlandskaniner och slaktar överskottet, så tror jag ändå inte alls på att man struntar i hur kaninerna har det.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

TezzieMedE
0

just BJ brukar man inte använda för köttets skull, dom mognar långsamt och äter mycket och man får inte in pengarna för dom, brukar ju mer vara dom mellanstora-stora raserna man har för köttets skull.

Min farfar födde upp kaniner till slakt när han levde, mäst för att äta själv och ge till andra i släckten.

Så sånt jag skriver om sånt är det han som lärt mej,