Kaninstall
är det där 90 och 60 nr längd och bredd? :)
ok vilka mått skulle passa bättre?
//Tezzie och Hanna

Om jag var du skulle jag öka på burarna lite då 90x60 är absolut minsta och tycker själv att det är för litet.
Jag skulle nog minst ha på 120 x 60 ;)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
aa tycker också att måtten ( om nu 90 och 60 är måtten) är för små :)
tycker att 120 x 60 är ett bra mått :) men ju större desto bättre ;)

Kom ihåg också att det är viktigt med bra betesburar :)
Rest in peace Valkyrie!
ok vill inte ha så långa burar så är 90x90 bättre isåfall,
vi kommer hinna med kaninerna, vi är 2 personer som har en hel del fritid att lägga ner på dom:P Och dom facken är främst till för ungdjur och då är dom inte så stora

7# Ja 90x90 är mycket bättre då :)
Rest in peace Valkyrie!
50x100 är minsta tillåtna. Så jag skulle försöka hålla det minst.
Men sen har jag en egen ritning i gömmorna här hemma. =)
Stora boxar med hundgårdsliknande inhängnader till. =)
#9 minsta sida 50cm men man kan ju köra 90x90 om man vill eftersom de blir fortfarande godkänd yta i buren då
90x90 är 0,72 m2
#12 Nej? Det är 0,81 m2 :P
120x70 är 0,84 m2 så inte så stor skillnad mellan 90x90 eller 120x70 ^^
Emma
#13 haha ok, ennu bättre då:P är inte specielt bra på matte vist, haha
#9 är inte 50x50cm det minsta om man har dvärgar annars är mina burar för små dom är typ 80x60cm :S.
#15 Nej, den kortaste sidan ska vara 50 cm, alltså måste den andra vara minst 100 cm så det uppnår den minsta godtjända arean (vad det nu är)
80x60 låter absolut jätte för litet. :S
medarbetare på allergier.ifokus .

15# Dina burar är absolut allderles för små! Tycker burar absolut minst får vara 120 x 60
Rest in peace Valkyrie!
#15: 80x60 är faktiskt för litet.
Det ger enbart en yta på 0,48kvm och 0,50kvm är absolut minsta.
Hade du däremot haft ex 80x80 hade det blivit en yta på 0,64kvm och fullt lagligt.
#18 må ut och mäta är inte helt hundra på måtten :S.
0,5 är det minsta det får vara för dvärgar och raser upp till 3 kg.
alldeles försmå är dom inte utan bara lite under godkända, men somsakt försmå för att vara godkända.
#17 det finns en lag på hur stora burar man minst får ha följer man lagen får man ha exakt eller hur stora man, vill, du kan inte säja att den är alldeles förliten för det är den inte utan precis uder godkända. sålänge man har 0,5 m2 så är den inte FÖRLITEN
Men man kan gott och väll ha större:)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
jag har alltid tänkt fel och tänkt 50x50cm men det är ju bara en fjärde dels kvadrat. 50x100cm är det rätta. var ut och mätte mina burar för ble så grymt osäker. tur att jag byggt om hö häcken. för fick det till 55x100cm alltså mer en godkänt samt har jag den minsta rasen(dvärgharar) så det gör ju inte så mycket dom ser liten ut i mina burar. Har ingen kanin över 2kg här hemma.
säger som dom andra i tråden, tycker måtten är för små.
Har själv 120x60x60 som minimum här hemma, och tycker själv att det är för litet för hona med kull. inte helt ovanligt att en hona får upp emot 10 bäbisar och då har honan ingen chans att komma undan från sina små när dom börjar komma ut ur boet.
Behöver ni verkligen 37 fack?, jag skulle helt klart minsta antalet och istället bygga större, samt om jag behöver fler bygga fackburar som kan stå utomhus.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
#22 Det är ju fortfarande skillnad på en fet dvärgvädur och en smal liten dvärghare som max får 3 ungar per kull.
#23 jo fast dom tillhör samma kategori och det är hur jag räknar.
Sen har jag inga feta dvärgvädurar.
Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |
#22 vad vi räknat på för att kunna spara alla vi vill spara mm, så behöver vi så många fack. vi hade tänkt starta med 5 avelshonor och 2 hanar, om vi säjer att varje hona får 5 ungar var så blir det 25 st tsm och kanske sparar minst 2 ur varje kull(om det blir rätt färg dvs)
//Tezzie (Krantzen, men blev ngt fel där och kommer inte in)
#24 ja men du fattar vad skillnaden är jag syftade inte på att just du hade feta kaniner.
jag tycker alla klagar så mkt så jag ville bara säga att jag tycker det var en jätte fin ritning 
Ritningen var helt okej men burmåtten är nog lite små, i och med att du planerar för så många kaniner och även om ni har tid och är 2 personer kräver kaniner väldigt mycket tid ändå.
Jag själv ska vara ärlig - med att säga att min kaninbur faktiskt inte håller måtten helt okej.. min har djupet 48cm, men jag tycker det ändå är ganska okej, då jag har ca 60cm i tak, 111 i längd och har två rum, varav ett inte har nät, och givetvis har jag sitthylla. Detta för en lejonhuvad kanin, och hon kommer få vistas i rasthage 2-3 timmar per dag och gå på selpromenad, samt att jag har runt 1 timma att gosa, kela, träna etc utöver selpromenad och rasthagsvisit, och då tycker jag att det är okej i och med att hon får såpass mycket Motion och hon kommer få aktivering i buren med en liten tunnel också.
Däremot, om jag märker sen att det är för litet för henne kommer jag givetvis bygga om buren till det större, så att hon ska må så bra som möjligt.
(Förut, då jag födde upp var mina mått för hona-med-kull-burar 130x60x65)
Och till #25: Om ni vill fortsätta med uppfödning, hur gör ni då för att få plats om ni måste behålla fler ungar eller för att vara säkra på rena linjer och ingen inavel?
#28 detta är bara preleminära avelsplaneringen
parar 5 honor med hanar
får 25 ungar behåller 10 st
När ungarna är över 6 månader ställer jag ut dom och kolar vilka som håller standarden bäst, är det inga fina säljs alla, doms som är fina behålls och så tar jag ungar på dom osv osv, och så kommer jag ju sälja gammla avelsdjur som jag inte har använding för och så oxå.
hur menar du med rena linjer?
Jag kommer linjeavla, så avelsdjuren jag köper in till att börja med ska vara själva grunden och vill ha dom som stam"mammor och pappor" eller vad man nu kallar det:P
#29 Alltså. Jag är inte så bra på det här med färger, teckningar, rena linjer, etc, jag har förut enbart jobbat på att få fram bra manteltecknade dvärgvädurar i viltfärger (mest viltgrått och viltblått).
Men, "rena linjer" innebär väl väldigt enkelt förklarat (någon annan kanske kan föräklara bättre? Eller så kan du kolla i artiklarna här på kif) att man avlar på kaniner som inte har wienerteckning, eller inte är sk "wienerbärare", och om de inte har färger som inte bör korsas för risk för scheckar. (rätta mig om jag har fel!) Så, det jag skulle göra först var ju att kolla väldigt noggrannt stammen längre bak osv, så att de inte heller bär på sjukdomar, skador osv.
#30 jag ska avla för isabella så ska inte ha några manteltecknade iallafall inte en på länge:)
Har hört att det finns wiener i gott som allalejonlinjer tyvärr men ska köpa sånna med minst chans om du fattar:)
Hur kan jag inte veta att jag har säkra linjer? sparar jaga dom flästa ungarna så borde det ju uppstå efter ett tag isåfall, och jag har ju sörre chans att märka det om det bara visar sej som vit klo ex, om jag behåller många:P
#32 självklart inte bara linjeavla, men det blir det atomatiskt endå med färgerna som jag vill ha, vill inte köpa från alla uppfödare häller utan vill ha speciela,
och det är ingen faraatt linjeavla:)
#33 det e alltid en fara att linje avla, kaniner klara det dock bättre än andra djur, men om alla ska läsa på om genitik och börja linje avla kommer vi bara få massa defekter och sjukdomar.
Jag tycker det är okey att linje avla för att kolla sjukdomar, men endast första generationen tycker jag är okey att avla vidare på, om man tex parar far+dotter det är okey med dessa ungar, dem sen far+dotterdotter, tycker inte dessa avkommor ska gå i Avel igen.
#34 ursäkta om jag lägger mej i, men om alla skulle lära sej mer om genetik, skulle vi inte ha alla oönskade färger mm som vi har idag, linje Avel ger bara defekter om defektera finns i släkten inte annars
// Hanna
#34 vad tur att man har olika åsikter så alla inte tycker lika, somsakt känns det bättre att skriva att man är medveten att man linjeavlar, eftersom kaniner i färgerna jag har är mer eller mindre släkt på något sätt
Tycker som de flesta andra att du ska göra burarna längre.
Som jag kan se på ritningen kommer du ha en kortsida över, smäll upp några burar där också i stället så får du plats med större burar.
Har du tänkt ha några kaniner ute också?
Rätta mig om jag har fel, men ska inte hona med kull ha större bur än kanin utan kull?
#37 jo men ska bugga 80 djupp på dom ist, jag jag ska ha burar ute oxå.
Håller med #37! :)
Bättre att bygga långa burar så kan kaninerna hoppa/sträcka ut.
Det är ju smma sak? bara för vissa giillar att ha långa åt vissa hål kan man väll ha som en 4kant istället, samma uta -.- knappast en lejonhuvad kanin som är 90 cm lång?
#41 det är ju för att den ska kunna skutta omkring :) Men även för att den ska kunna ligga utsträckt också ;)
Du har ju bett om våra åsikter?
Med sträcka ut menar jag att kaninerna ska kunna skutta, inte ligga och sträcka på sig.
Föder själv upp lejonhuvade kaniner, har en bur som har "fyrkantiga" åt en hane. Den håller den lagliga ytan men jag tycker de blir alldels för små när de är inte har en sida som är längre.
Tycker också att 120 burarna är små med hona & kull.
#37 enligt lag ska en kanin hona med kull ha 0,5 själv.
Man kan ju annars ha 2 vuxna på samma yta (0,5kv)
hoburarna med kullar är ju 0,9 och lite mindre, hur stora ska man ha igentligen då för att ni inte ska klaga på att man har försmå? dom andra blir lite mer en 0,7
#45 hon burarna lätt ju bra :D
Ha undjur på typ 0.6 och vuxna på 0,8 kanske? lätt bra tycker jag :)
#46 men det är ju det jag har haft hela tiden, i början av tråden ändrade jag ju så att ungdjurburarna skulle vara 90x90 dom me.
Så varför klagar ni på att dom är såå små då?:P
Vi klagar inte, vi sägar bara våran åsikt att vi tycker att burarna ska vara längre ist för en fyrkant.
vad är det för skillnad igentligen? burarna är ju långa på ena sidan(så man har på minsta måttet burar) men samma på andra?
De är ju dubbelt lång så kaninen kan skutta åt alla håll
#48 är en nog en smaksak, jag gillar dem fyrkantiga om kaninen bor själv ;)
ok tack så mcyket för hjälpen då!
#51 vad?
Jag har sagt vad jag tycker är bra mått
Ungdjur: 0,6
Vuxna: 0,8
Hona med kull: 0,9-1,0
#52 hon kanske Tackade för hjälpen;) :P
Kanske inte menat att va "tycket"
// Hanna
Problemet med att ha djupa burar är att det faktiskt försvårar städning.
Har haft en bur som var 90cm djup och det vill jag inte ha igen.
Fy vad omständigt det var att luta sig in för att städa.
Så bättre att göra de inte fullt lika djupa (anser runt 75cm är mer lagom) och göra de längre.
#54 Jag tycker det är enklare. =)
Har burar som är 100cm långa, bara att ta skyffelt och dra ut allt. =)
Jag tycker det är enklare. ^^,
#55 vad smart med skyffel:O alldrig tänkt på det;) har ju gjort nya burar på den ena är djuppet 80, känns så jobbigt at stå med sin lilla kattspade då;)
// Hanna
#56 Hahaha äntligen någon mer som jag hört som har kattspade hahaha ;)
#57 jag har sån där sam man har tillbakning oxå, en plåt skiva typ^^ men min lilla kattspade är super bra ibland:P
// Hanna
#56 Kattspade?
*Hihi*, ursäkta mitt fåniga skratt. =P
Jag kör med skyffel och plåtspade, kattspaden får ta kanterna om plåtspaden missar något.
Mockar 13 burar på ca 2 timmar inkl. ströning och bortkörning av mock. =)
(Ca 5 minuter/bur max).
Mycket effektivt. =)
#58 okej, bra tips? :p med bak-saken menar jag ;p
ska faktiskt försöka städa mer och regelbundet nu för Lillan (som jag kallar henne just nu till jag hittat en enklare tilltalsnamn :) ), för förut, när man hade 6-7 burar att städa + 1-3 kullar samtidigt tröttade jag ut mig själv liksom och det blev ibland som bäst 2 ggr i veckan (de gick inte på toa-lätt haha).
Men nu, när det bara är en ska jag försöka iallafall 3 gånger i veckan ;o eller alltså, itne städa ut allt då, men det värsta. :)
#59 oj:P då skulle jag kunna städa på 35 min:P
// Hanna
Men kommer ljuset in bra i riktigt djupa burar? Känns som det borde bli ganska mörkt längst bak :S
#61 Japp. :P
#62 Beror nog helt på hur högt burarna står och i vilket läge de står.
vi fixar självklart så det kommer in ljus i burarna!:)
tycker din ritning värkade bra ifl!:)
// Hanna

Känner att det blev lite OT lite högre upp ^^
Men jag tycker du ska ha 120 x 60 minst :)
Annars bra ritning!
Rest in peace Valkyrie!
#66 burarna kommer somsakt vara större en 120x60 när dom är 90x90
eftersom dom då är 0,81 m2 och 120x60 är 0,72 m2 :)
Hur höga kommer burarna vara?

67# ja vad bra, sedan får man ju tänka på att det kommer vara ungdjur där ;)
Gick inte att ta bort den feta texten …
Rest in peace Valkyrie!
#68 60 cm står det högre upp…
#69 haha vad menar du med "sedan får man ju tänka på att det kommer vara undjur där ;) " ?