Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2642 ggr
Bobby
0

Hjälp!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vår Bobby är en hane på ca 1 år. Han har tidigare bott i ett tält med ca 40 andra burar runt omikring sin egna bur. Han har inte sett mycket folk eller blivit ompysslad särskilt mycket. Vi har haft honom i 2.5 veckor. Han får vara inne hos oss 2-4 timmar per dag och bli ompysslad. Övriga tid bor han i sin bur i stallet. Är det någon fara att ta in och ut honom?

Nästa fråga: Ä r det vanligt att kaniner slickar på en? Saltbrist kanske?

Och till sist: På 2.5 veckor har han aldrig kissat eller bajsat när han varit inne hos oss. Konstigt men underbart!

myriis
0

Att en kanin slickar på en kan både betyda att man är smutsig:P Kaninen kankse tycker det är gött ^^ Men också att kaninen visar sin tacksamhet och att den gillar en!

Noa-Nisse
0

jätte bra att han inte kissar inomhus! för det är inte så kul att sitta och torka upp kaninkiss och najskuddar ;)

min kanin slickar också på mig, men jag har saltsten i buren så det är inte brist på det iallafall..

Medarbetare på Hundar.ifokus

KajsaM
0

Om det är för mycke tempratus skillnad så är det inte så bra. Att den slickar är för att visa att den tycker om dig ;) Om den får en varierad och bra kost så får den inte saltbrist =) Och vad bra att den inte kissar inne, men vänta tills tonåren :) Om han inte har varit där :P

Bobby
0

Han är 1 år, så tonåren borde väl vara förbi?

KajsaM
0

#4 Jaa. Tror det :)

Shadow.B
0

man kan ta in en kanin en stund kanske 10 min men ej mycket mer för dom e ganska känsliga för varme.

Dom bruckar mäst slicka för att dom tycker om en men ibland för saltbrist så du kan ju alltid sköpa en saltsten eller vad det heter               Räcka ut tungan

Bobby
0

Men vadå varmt?? Innomhus är det väl inte särskilt varmt. Vi bor i Blekinge och här har vi det inte kallt. Idag är det nästan 10 grader, i stallet är det ungefär samma temperatur som ute fast lä då förståss.

Shadow.B
0

ojdå jag bor i norrbotten och det e ganska mycket snö här… =P

Shadow.B
0

har varit kring 17 minus tror jag =P

Clariiz
0

vi har 5,4 + i solen! snön smälter :D tillslut haha

Bor i Eskilstuna

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Lillatrasdockan
0

om kaninen får bra hö och vatten så ska du inte oroa dig för att den har brist på salt :) Kaniner missbrukar oftast saltstenar eftersom de tycker att de är gott. De höra "ganagrblandingarna" som man köper på djuraffär är oftast bara vi som tycker verkar gott. Och självklart är det ju gott för kaninen att äta massa godis, för godis är det vad det är. Men det är egentligen itne bra för kaninen. Kaninen mår bäst av att bara äta hö vatten och fri tillgång till pellets om den fortfarande växer. Efter det skulle jag säga ca 1/8 dl per kanin om den väger mellan 1-2 kg och 2,5-3,5 kg skulle de vara ca 1/4 dl :)

Lillatrasdockan
0

oj, aja, finns massvis att tillägga men jag borde tilläga på det jag sa att den rekomenderade pelletsen beroeror på vad kannen håller på med ;) hur aktiv den är och hur kallt det är osv.

Denna kommentar har tagits bort.
Clariiz
0

#11; Du sa att kaninen missbrukade saltstenen eftersom dom tyckte det var gott. Mina hatar saltsten och vägrar ens röra den!

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

KajsaM
0

#14 Det är olika från kanin till kanin. Vissa missbrukar den och vissa rör den inte, som Hampus.

Clariiz
0

Min hatar den verkligen, dom brukade putta ner den från hustaket, låg den i mat skålen åt dom runt den eller slängde iväg den. satt den på galler väggen ignorerade dom den.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

KajsaM
0

Hampus hänger på burgallret men den är helt orörd ;D

Clariiz
0

haha okej

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Lillatrasdockan
0

#14 jag sa att kaniner missbrukar OFTAST, hoppa inte över ord  nu hurru ;) speciellet de dära med smak som ska göra dem godare. Dock hatar 2 av mina 4 kaniner saltsten o vill itne ens nosa på den så ^^

KajsaM
0

#19 Jaa, vissa tycker om och vissa inte ;)

Clariiz
0

Kanske kan prova sån med smak på då? Dom äter pellets, ibland får dom blandfoder som lite godis å skålen sedan grönsaker och hö. å vatten då.. behöver dom saltsten då?

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

KajsaM
0

Nej, Digivade och ´gravid hona ska ha saltsten, sen är det inte nödvändingt :)

Clariiz
0

okej då måste jag köpa sltsten till i mars då ;)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

KajsaM
0

Yes ;)

Lillatrasdockan
0

jag skulle iof säga att en mineralsten vore bättre eftersom den innehåller mera olika mineraler som en digiverska behöver. Salt är sisådär asså.

KajsaM
0

Jag menade mineralsten och kanske en saltsten *trött*

Lillatrasdockan
0

#26 ingen fara, jag har varit hemma med 39 graders feber hela veckan o en hel del humörsvängningar så ni har inte ens träffat mitt "riktiga" jag än ;)

KajsaM
0

#27 Det väntar vi på ;) Är också sjuk

Clariiz
0

oki ska prova med en sån där rosa. Ingen aing om dt är är salt eller mineral men den ser roligt god ut ;)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Lillatrasdockan
0

#29. Det är en saltsten du pratar om. En mineralsten är en som ser ut lite som ett block med kalksten. Detfinns även smaker och godis i kalkstenarna och jag skulle rekomendera en kalksten till dig istället för saltsten, men du gör självklart som du vill ;)

Clariiz
0

oki ska prova en kalksten då ;) Men kan man ha båda? eller det blir kanske för mkt?

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[Niike]
0

Skönt att den inte kissar eller bajsar inne!

Mina kaniner har saltsten i buren och den brukar gå åt, så när de slickar på mig kan det nog inte vara brist på det. Kanske för att de tycker om migFlört eller så smakar jag helt enkelt gott ! =)

Hopi
0

Jag har både saltsten o kalksten (mineral) åt mina. Andy som inte är så gammal än, han slickar lite då o då på sin saltsten, men Dennis gör det inte längre.. Inte när jag ser iaf. Jag tycker man ska ha både salt- o kalksten. Dom kostar inte mycket och behöver dom, så finns det där iaf!!! ;)