Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1432 ggr
Westis
0

Rasthage

Hur har ni gjort med rasthage åt era kaniner?

Våran kanin ska ha en betesbur i sommar, och så vill jag ha en rasthage åt den, så att den får hoppa omkring.

Jag hade tänkt att ha kompostgaller till stängsel, och givetvis får den bara vara där under bevakning.

Hur har ni andra gjort med rasthage? Är det bättre att göra en mer permanent Hage med nergrävt stängsel? Eller blir en sån trist efter ett tag?

lillaisa
0

Jag har kompostgaller och lägger dit massa roliga pinnar, tunnlar osv, det funkar jättebra:)

/Isa

Westis
0

Blev varnad idag att min kanin kommer att gräva ut sig på "tre röda" om man bara har kompostgaller. Men det är ingen fara alltså?

emms
0

Jag har beteshage och Hage i samma :)

Den är så stor så att dom kan hoppa omkring (250x125x75) och har nät runt om hela, i taket och bottnen, regn och vindskydd. Och roliga saker :D

Där lämnar jag dom ungefär hela dagarna :) Sen flyttar vi den ca en gång i veckan så att dom får nytt gräs och så att sakerna inte skymmer solen :D

Emma

emms
0

#2 Om du lämnar din kanin utan uppsikt kommer den antagligen hitta ett sätt att komma ut. Antingen hoppa över, krypa under, gräva under, krypa igenom, klättra över eller bli tagen av ett rovdjur :P

Emma

Westis
0

Den ska vara under uppsikt. Jag tänkte mer på att om jag springer in och hämtar kaffe så är den borta sen?

Westis
0

Det som jag tänkte kunde vara kul med en sån rasthage, är att vi kan vara i den tillsammans med Hugo. Barnen skulle verkligen uppskatta det.

[Emmla]
0

det beror nog lite på vilken sorts kanin man har, jag tror inte att mina skulle klara sig en halv minut

lillaisa
0

Min kanin har aldrig grävt sig ut, så snabbt går det inte, men vi kanske har lite hårdare packad mark eller så. Vad som är "värre" är att han är en jätteduktig hoppare och har ganska nyligen lärt sig att det går att hoppa över gallerna. Bor du centralt kommer nog inget rovdjur (ev en katt då) men bor du längre ut på landet borde du verkligen ha något slags tak.

/Isa

Westis
0

Vi bor på landet, så han får absolut inte vara i hagen om vi inte håller uppsikt på honom.

Betesburen/hagen kommer att ha tak.

minkaninester
0

Rasthagen jag har är gjord utav kompost galler.
Då vi har ute katter låter jag inte henne springa där utan uppsigt. :)

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

Nickel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har två sånna här:
Och sen lite olika hagar av kompostgaller :)

Westis
0

Tack för svaren!

Hugo är ju en sån sötplutt, vill ju att det ska bli så bra som möjligt för honom.

Helst skulle jag ha honom i sängen, men sambon protesterar lite, hihi.

Billikanin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har kompostgallerhage som min kanin verkligen uppskattar. Men han får så klart bara vara där under uppsikt!

Rebiz
0

#11, vilken fin bur! Har du n?gon rivning? Om du nu har gjort den, f?rst?s :)

Valkyrie
0

Jag har 8 kompostgaller med träramar, går inte att rymma och är väldigt stabil :)
Kan lägga in bild ikväll.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

alwiz
0

Jag har två komposthagar, en större och en mindre typ :P
Den ena är under buren, och så finns det en lucka man kan öppna i buren så att kaninen kan gå ner för en ramp till hagen.

Ska också bygga en betesbur till sommaren :)