Klippa ner dom när?
Jag har ju 2 kaniner + syrrans 2 kaniner som är långhåriga. Jag börjar tycka det är lite jobbigt att kamma dom hela tiden efter en lång och kall vinter med tjock vinterpäls. Klipper oftast ner mina långhåriga på sommaren då dom blir svalare och jag får en paus från kammningen.
Oftast är det mysigt att kamma dom men är som sagt trött på det nu eftersom vinterpälsen är så tjock! (Har haft dom inne förra vintern)
Så jag undrar, när kan man klippa ner sina kaniner? Lämnar såklart några cm päls så dom bli inte helt nakna inte. Bor i småland och det är ca 10 grader på nätterna och lite varmare på dagarna.
Ska jag vänta ytterligare lite eller går det bra att klippa dom lite nu?
Muffin är så mupp på denna bilden ;D
Emma

Tycker du ej bör klippa ännu eftersom kaninerna sköter fällningen själv :) men det skadar nog inte om du klipper ner de väldigt lite :)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
#1 Dom har redan fällt klart, :P Dom har alltså inte den tjocka vinterpälsen längre ;)
Utan är trött på att kamma då jag har kammat tjock venterpäls hela vintern. Kanske var lite otydlig.
Så dom har alltså fällt :) Är nog lite kvar på ryggen eller annsiktet på Muffin då det brukar ta lite längre tid för honom just där :)
Emma

Okej men då kan du nog trimma ner de lite :) bara de inte blir för kallt för de på natten.
Rest in peace Valkyrie!
#3 Jo det är ju det där med natten. :( Fast i och för sig har dom varandra ;) Men vill ju inte att dom ska frysa :(
Emma

Då tycker jag nog du ska vänta men du kan ju klippa bort det där långa och tovarna :)
Rest in peace Valkyrie!
#5 Klipper bort småtovor hela tiden känns det som xD Orkar inte kamma bort dom. Det gör ont känns det som (A)
Klippte faktisk Nessie i ansiktet igår (A) Busigt ;) Men det typ blåser upp över hennes ögon så jag var nästan tvungen, även om hon var sötare innan ;D
Emma

Hur dom håller värmen han väl inte med attgöra hur lång pälsen är utan hur tät den år, så det är okej att klippa dom :) Mitt lejon blev klippt i vintras när det var typ 10- och hon klarade det bra, frös inte alls :)
#7 Jo, fast när jag klipper brukar det sluta med ganska kort päls (A) Men ska försöka få den lagom lång :) Så lång Nessie har i annsiktet verkar bra :P
Hmm, får se hur det blir. Om det är bra temperatur och så inatt och imån så kanske jag klipper dom lite (A)
Emma

#8 Min kanin blev typ helt skallig (inte jag som klippte iaf(a) ) Men hon hade ögoninflamation så det var bra att det blev klippt, men hon var alltid varm när jag kände på henne. :)
#9 Okej :D det låter ju bra ;)
Nessie har haft mer eller mindre klippt huvud hela vintern med :P
Klippte henne i annsiktet när hon var liten pga dåligt öga, sen blev det att hon såg mycket bättre utan allt hår så hon fick vara klippt hela tiden ;D
Emma