Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 742 ggr
Zvintos
0

Får honom inte tam!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I slutet på september fick jag hem en svart holländar-hane från en uppfödare. Hoppades han skulle vara jättemysig, precis som alla de andra kaninerna jag har hemma var när de kom till mig (och är fortfarande). Men vad fel jag hade. Han var väldigt skygg och jag fick inte peta på honom det minsta. Tänkte att det berodde på att han nyss kommit hem till mig och att det kunde ta ett litet tag innan han lugnade sig. Nu 5 månader senare, så är han precis lika rädd och superskygg! Så fort man petar på honom sticker han direkt in i huset och tar skydd, och väntar tills man gått därifrån. =(
Har försökt med att bara sitta nedanför buren och prata lite med honom, att plocka upp honom i famnen, att ta ut honom i hagen och så får han komma fram till mig på eget initiativ. Men inget funkar.. =(

Köpte honom för att jag ville ha en åtminstonde hanterbar holländare, men så blev det inte.. =/

Så, finns det någon som har tips? på hur jag kan få honom tamare?
Ger honom ett tag till, men funkar det inte kommer jag försöka sälja honom…

KajsaM
0

Är han rädd? Han ser så gullig ut ;-)

Lillatrasdockan
0

Jag skulle rekomendera att du bara gör så här:

1. När du går ut till honom och ger mat, peta lite på honom och om han backar slutar du på en gång. Varje gång du går ut petar du och försöker klapap lite på honom och upprepa att sluta klappa honom så fort som han backar. Efter tag kommer han inse att det inte är farligt att du bara petar lite på honom.
2.Ta även med dig godis som är stora, ex en lång morot, och sträck fram den till honom. Sedan om han sätter sig och äter kan du frösöka klappa på honom. Om han backar undan slutar du på en gång. Ta bort godiset och maten varje gång han backar undan. Stoppa sedan in det igen och när han äter klappar du. Han inser efter ett tag att det är helt okej att du klappar honom när han endå får en massa god mat samtidigt.
3. Ta ut honom i en Hage med stängda väggar. Sätt ner honom och ta fram en dyna eller liknande och sätt dig själv och ex läs eller lyssna på musik. Kolla inte på honom. Var ebrädd på att få sitta där ett bra tag. SItt bara still. I början kanske han bara springer bort och vill itne vara i närheten av dig. Men räkna också med det. SItt bara där och titta absolut itne på honom direkt i ögononen, utan kolla på hans kropp eller så om du måste kolla. Efter ett tag kommer han våga komma lite nämre. Kanke inte världens största framsteg, men du måste vara envis och ha TÅLAMOD. Efter ett tag då du inte rört honom eller gjort något läskigt kommer han bli lite mer nyfiken. Sitt fortfarande still och när han luktat litet på dig flera gånger och kanske tom lagt någon tass på dig eller markerat dig. Då kan du röra dig FÖRSIKTIGT. Om han skuttar iväg sätter du dig helt still igen och gör om proceduren. VArje gång kommer du kunna röra på dig lite mer utan att han tycker det är lika läskigt eftersom det inte resulterar i något hemskt.

Det viktigaste är att ha TÅLAMOD :)

[Niike]
0

Hej!

Din kanin är verkligen jättefin! Synd att han är så skygg. Här är lite tips? som du gärna kan pröva innan du säljer honom.

*Prata med honom ofta! Du kan sitta utanför buren flera gånger varje dag, och bara prata lungt med honom.

*Ha handen inne i buren samtidigt som du bara pratar. Om du inte har något att prata om kan du ju sitta och förklara för honom vad fin han ärFlört, annars kan du sitta och läsa högt ur en bok. Gör inga hastiga rörelser med handen så att han blir rädd!

*Om han vänjer sig vid din hand, och förstår att den inte är farlig, så kan du lägga lite grönsaker eller godis i handen. Vågar han inte gå fram och äta från handen kan du lägga godiset någonstans i buren och hålla handen en bit ifrån till att börja med. Sedan kan du pröva att lägga godiset i handen.

*Tänk på att han måste förknippa din röst och hand med bra saker, så ta det lungt, ha tålamod och bli inte arg.

*Om du lyckas få honom att bli van vid din hand så kan du försöka lyfta upp honom. Jag vet hur jobbigt det är med kaniner som sticker  iväg när man ska lyfta upp dem, men det är bara att ha tålamod och försöka på nytt. Om du tar ut honom ur buren så stå inte upp och håll i honom, sitt ner istället. Ifall han skulle börja sprattla när du håller i honom så skadar han sig inte om du släpper honom, men det gör han om du står upp och han sprattlar sig ur ditt grepp. Om jag var kanin skulle jag känna mig lugnare nära marken.

*Tänk på att berömma honom för varje bra sak han gör, om han går fram och äter ur din hand så ge honom så mycket berömelser du kan! Men det räcker med att prata med honom, ifall du ska börja klappa honom så kanske han blir rädd. Skrik aldrig till honom om han gör något dumt, då blir han bara förvirrad och rädd, säg bara NEJ bestämt och så räcker det. Skulle tro att han lär sig vad det betyder efter ett tag, kanske.

Hoppas jag har varit till någon hjälp. Skulle vara synd om du var tvungen att sälja en så fin kanin. Det kanske tar ett långt tag att få honom tam, men jag tror att det är värt det!

Lycka till!  

/Maja

Zvintos
0

Har försökt allt det ni skriver ända sedan han kom till mig för 5 månader sedan.. Men inget funkar verkligen. Har 6 kaniner för övrigt och haft kanin sen jag var liten, har inte haft några direkta problem att få dem tama. Men denna lilla grabb är lite svårare att få tam. =/

Frågade uppfödaren hur jag skulle göra, men hon hade inget tips?.

KajsaM
0

Hum, kan du inte ha kvar han även om han är rädd? Hur gammal är han?

Zvintos
0

Jo, klart jag kan ha kvar honom… Men känns bättre om han kommer till någon som kan få honom tam. Tror inte det känns så bra för honom att vara rädd hela tiden..

Men jag vill som sagt ge honom ett försök till.

Han blir snart 8 månader gammal den 17:e.

KajsaM
0

Kan man vara i tonåren? Eller har han alltid varit så där? :)

myriis
0

#6: Du kan ju testa med att ge honom till en vän ett tag. En del kaniner passar helt enkelt inte ihop med en :P

Zvintos
0

Kajsa_: Han har varit såhär från dagen han kom till mig..

myriis: Jo, jag vet. =) Men har ingen kompis jag kan ge honom till.. =/ De kompisar jag har, får eller kan inte ha kanin.

Matilda_91
0

Prova att ha honom innomhus när det blir lite varmare :) Kan tänka mig att man är mer med kaninen då och att han vänjer sig vid att ha dig hos sig :)

Om det inte var du som var höallergisk, NinniH Fundersam Kommer inte ihåg..

Zvintos
0

Jo, jag är höallergiker Matilda.. =/
Så det är med nöd och näppe jag klarar mig nu när lillsyrrans kanin är här (kommer vara här till v9. *nyser*).

Matilda_91
0

Jaha det var väl det jag tänkte, osis :/ Och vad jobbigt att gå runt och vara snorig i näsan hemma i flera veckor. Jag är själv kattalergiker (men tål mina katter konstigt nog) och tycker det är jättejobbigt att vara hos någon kompis som har katt.

Sitter här och funderar på om jag skulle kunna vara "fodervärd" till honom, isåfall över sommaren, men vetetusan om jag skulle lyckas få honom tamare. Iof så har jag kanske mer tid att koncentrera på honom än vad du har, med alla dina niner :).. hm.. skulle vilja hjälpa till iaf, även om jag inte kan köpa honom på heltid..

KajsaM
0

Jag får kli i ögonen av katter också. Kanske t.ex nån uppfödare kan ta han och sen får du ta han. Kanske dom tar han mot betalning :)

[Niike]
0

Har du fler kaniner? Annars kanske du borde skaffa en kompis till honom! Så är det med mina marsvin, de är modigare tillsammans!:) Men det kanske inte är samma sak med kaniner…Våra kaniner är det inga problem med så jag vet inte.

Hoppas det går bra för dig med honom!

Zvintos
0

Jag har 7 kaniner sammanlagt. Alla burarna står på en rad längs husväggen, så han är ju inte ensam. Har alltid någon att prata med. Och skaffa burkompis kommer jag inte göra. Då måste han kastreras, och ingen av de honor jag har ensamma just nu vill ha sällskap. Och köpa in en till kanin vill jag inte göra, för då känner jag att jag inte kommer hinna. Och man ska ju inte ha fler djur än man känner att man hinner med, eller hur?

[Niike]
0

Visst du har helt rätt. Det viktigaste är att man hinner med dom man har. Skriv gärna hur det går för dig.

Maja