Vad tror ni?
Hejhej. Jag och min kompis ska ta en kull på en av mina honor för ett skolprojekt. Honan jag ska ta kull på bor tillsammans med sin syster som jag inte ska ta kull på.
Tror ni att de kommer komma överens efter kullen? Om de inte skulle göra de, skulle jag inte ha plats och mina päron säger att de tänker göra sig av med alla mina ninisar om de inte kommer överens efter kullen. (Jag har visserligen bara 3 kaniner, inklusive de här honorna, men de är mycket viktiga för mig.)
Viola, hon jag tänker ta kullen på, är den dominanta av dem två. Är det större chans att hon och Vinter (den andra honan) kommer överens då?
Jag vet att jag låter som värsta tönten och okunniga cheyen, men jag är inte så insatt i kaninavel. Har bara hört att det är stor risk för att de inte kommer överens senare. Och jag tänker inte spara någon av ungarna hos mig.
Jag vet att det är individer och så, men vad tror ni? Vore kul att höra från folk som är insatta i ämnet :)
Vet inte om det är fel grupp, men hoppas det.

Inte alls säkert att dom kommer överens efter kullen, det blir ju som att sätta ihop två kaniner som inte känner varann. Men det kan ju gå, men då måste dom ju göra upp om revir och sånt, så det kan bli en hel del bråk. Ska du para honan så måste du räkna med att dom kanske inte går ihop sen.
#1 Vet du varför det blir som två nya kaniner? :)

#2 Jag skulle skylla på att de varit borta från varandra så pass länge (över 8 v) och därmed anpassat sig att ha ett eget revir och inte längre dela med någon annan. Men som sagt, det är helt individuellt och man vet inte förräns man testat… som #1 säger kommer Vinter o Viola troligtvis behöva göra upp om rangordning etc när de senare släpps ihop igen. Ju större bur de har tillsammans att dela på, desto större är chansen att de kan gå tillsammans efteråt och samsas.
Hej btw :)
Stensjövallen - Belgisk Hare i viltrött
www.stensjovallen.n.nu

#2 Precis som #3 skriver, har dom varit ensamma ett tag, så är det som att börja om. Det behöver inte ens vara länge. Hade två honor som bott tillsammans en hel vinter, sattes ihop som ganska unga. Jag skulle para den ena och satte henne med hanen i ett dygn ungefär och trodde ju så klart att dom skulle kunna vara tillsammans ett tag till efteråt, tills den som parats skulle flyttas i egen bur. Men bara det dygnet åtskilda gjorde att dom började slåss när jag satte ihop dom igen. Försökte inget mer eftersom dom ändå skulle säras på, så det blev skilda burar direkt då.
#3 Heeej:)
Alltså som det ser ut just nu (och så kommer det att bli) kommer de ju ha buren Vilma har nu, hela eller halva. Och om de bara har halva kommer ju reviret inte vara särskilt litet heller. (Vilmas bur har samma storlek som en hästbox.)
Usch, det här är så svårt och jag känner mig så hjälp- och hopplös.
Nu känner jag mig som någon som ber om tips? och gör tvärtemot vad alla säger. Men jag är rätt inställd på att de inte kommer att komma överens. Bara så att ni vet.
När ungarna blivit lite äldre, cirkus 3-4-5 veckor gamla, skulle man kunna ta ut Viola och låta henne träffa Vinter? (Alltså inte slänga in i samma bur, utan så att det inte är någons revir.) Och så får de träffas lite varjde dag? När ungarna blivit lite äldre som sagt.

#5 Man får göra så gott man kan, och hoppas på det bästa helt enkelt. Eftersom de kommer att få såpass stort revir att dela på kommer de förhoppningsvis överrens. Det är ju en helt annan situation än om de skulle bott i en liten dvärgkaninbur…
Ja, varför inte låta V+V träffas sen? Jag ser inget fel i det. Om de träffas i typ hagen (neutralt område) så borde det ju gå. Då ser du ju lite hur de reagerar på det. Korta stunder så.
Det kommer gå superbra cheyen, vi får hålla tummarna! :)
www.stensjovallen.n.nu
#4, såg inte ditt inlägg förrän nu. Den fanns inte när jag svarade på nummer 3.
Okej. Jag ska ha det i åtanke. Tack :)
#6 Ja, men jag tycker de borde fungera. Skulle man kunna överföra lukter varje dag också? Läste i någon kaninbok från ica (haha) om att man kunde ta en filt, klappa den ena kaninen med den, och sen låta den andra kaninen lukta på den? Kan de även träffas när den ena Viola är nydräktig?
Jag får hänga in ett foto på Vinter inne hos Viola, och vice versa ;)
Jag har en reservplan för hur jag ska kunna behålla alla kaniner nu ifall att alla börjar bråka. (Kanske Vinter och Vilma kan gå ihop? Det är ju Viola som är dum i hennes och Vilmas relation.) Nu får jag bara hålla tummarna för att mamma och pappa inte bajsar snett på mig!
Ni kanske kan låna in en hona istället?
vart bor du? har en hona som jag skulle kunna tänka mej låna ut
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
#9 Vi behöver en normalpälsad vitblåögd. Vi ska experimentera lite med färger nämligen :) Har du det?
Bor i Stockholm.
Dock tror jag att vi tar en kull på en av mina, och hoppas på det bästa. Tack ändå!
#10 bor i Göteborg så det är en bit, vill ju kunna få tbx min sötnos sen oxå efter kullen^^
Och hon är lejonhuvad, dock enkelmanad tror jag så det skulle kunna bli normalpälsade ungar:P
// Hanna
Vad då för skolprojekt? Vilken klass går ni i? Blev lite nyfiken 

#9 Du kan ju knappast experimentera med färger med en vit blåögd om du inte vet vad som finns bakom det vita.
#11 Med en enkelmanad och en vanlig utan man så blir det ju hälften lejon och hälften vanlig utan man.

Tycker inte att ni ska ta en kull alls som skol projekt, men om ni ändå bestämt er för att göra det.. Har ni pengar till vetrinär om de skulle behövas? Vem ska köpa ungarna sen?massa frågor som kommer upp i mitt huvud när jag tänker på Avel och jag är ändå rätt påläst.

Okej, ännu fler barn som ska leka avelsprojekt. Snälla tänk efter före och sätt inte fler oönskade stackars kaniner till världen!
Det finns redan så oerhört många kaniner som behöver nya bra hem, jag blir bara så ledsen över alla som ska hålla på och avla utan hänsyn till individerna som ni faktiskt skapar och därmed blir ansvariga för.
Och dina föräldrar säger redan att alla kaniner ska bort, så för allt i världen skaffa inte fler då, utan ta ansvar för de du redan har.
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"
Alltså, jag orkar inte förklara, jag är dålig på det. Förlåt.
Men tanken är att vi ska få fram i den tredje generationen en vitblåögd angora. Såhär resessiva gener. Inte färger, men blaha.
Vi kommer att se till att ungarna får bra hem. Jag ska titta lite runt bland mina bekanta och så. Vi kommer inte direkt skänka bort dom till första bästa hem. I värsta fall får vi ta bort de.
Har en reservplan nu ifall att alla kaniner börjar bråka, så den delen är löst.
Om man nu skaffar kaninungar tycker jag inte man ska ta bort de bara för att ingen vill ha dem. Man tar väl ansvar för ungarna man själv avlat fram ? :S
Tycker inte ni ska göra det. Ni riskerar både honans och ungarnas liv, för vadå? Ett betyg?
Tycker det låter oansvarigt av läraren att låta er göra detta "experiment".
/Isa
#16 det låter inte speciellt seriöst när man i värsta fall "tar bort ungen" tycker som vissa andra här, gör ett annat projekt det finns ju många kaniner redan som söker hem! det blir inte bättre av att man experimenterar fram fler ungar som man ändå kanske måste "ta bort" :/ vill inte låta som en surkärring men jag klarar inte riktigt av sånt.
Medarbetare på Hundar.ifokus
Nej, jag förstår att ni vill kaninernas bästa :)
Och ja, jag tycker också att det är onödigt att ta bort levande liv. Men jag vill hellre att de dör än att de hamnar hos någon som kommer att ge dom som föda till ormen, levande. Eller att de hamnar hos någon som inte bryr sig om dom.
Jag sa verkligen inte att vi i första hand kommer att avliva kaninerna, utan att vi kommer att leta efter hem till dom. Rätt ordentligt. Jag har inte heller några planer på att sälja/ge dom till en djuraffär. För om de inte blir sålda därifrån kommer de att säljas som ormmat.
Nu känner jag mig som en tönt som bara motargumenterar er. Men förlåt, men ni får det verkligen att låta att vi vill ungarnas värsta. Att vi ser dem som en börda, att vi inte alls bryr oss om dom.
Jag slår vad om att om det här inte varit ett skolprojekt, utan att vi bara tagit kullarna för "skojs" skull, hade det inte blivit en sådan här big deal. Då skulle vi inte ha riskerat honans liv lika mycket som vi gör nu. Vi skulle inte ha varit oseriösa människor som är helt beng i huvudet.
Jag har i alla fall uppfattat det här som om att ni är emot själva skolprojektet.
Jag har LÖST platserna ifall att honorna inte skulle komma överens. Det som tråden i grunden handlade om. Lite. Delvis.
Och förlåt för att jag beter omoget och motargumenterar er. Jag hatar människor som beter sig såhär, ber om tips? och motargumenterar sedan.
T. ex. "ska jag para min 100 åriga hona med en hane?" 100 människor säger nej. "Men jooo, jag tänker göra det i alla fall."
Men det verkar som att ordet skolprojekt verkar ha fastnat i era hjärnor. Det finns flera privatpersoner som tar kull för nöjes skull, och sedan tar ANSVAR för kullen. Bara för att vi inte är uppfödare betyder det inte att vi oansvariga.
Den andra av oss har tagit kull förut, så hon vet vad vi håller på med.
#20 du har rätt. det är själva projektet som iallafall jag tycker verkar som en "dålig" idée. för om det inte vore för projektet så skulle det ju inte blivit ungar?
sen skrev du något om tredje generationen. alltså kommer ni ta 3 kullar då eller?
eller är jag helt ute och cyklar? men aja, lycka till iallfall och jag hoppas också att du hittar bra hem åt dem!
#21 Jag har pratat om att ta ungar på honan förut, det här projektet kom lagom och gav mig ett tillfälle att göra det.
Nej, du är inte ute och cyklar :) Eller lite. Jag tänkte att min kanin+en hane är generation 1, deras ungar generation 2, och min kanins barnbarn är generation 3. Eftersom att det är ressesiva gener vi ska hålla på med, så behöver vi göra det. För vi ska visa hur det kan gå i generation till generation.
Så vi tar 2 kull. Sen kommer vi inte ta fler fler ungar.
Tack så mycket, det hoppas jag också :)
Jag blir genuint ledsen av att läsa det här. Snälla tänk igenom allt en gång till innan ni parar honan. En förutsättning för all Avel tycker jag ska vara att man har möjlighet att behålla ungarna själv om man inte lyckas hitta bra hem. Och den möjligheten har inte ni vad jag förstått.
Gå in på blocket och titta på alla oönskade kaniner som skänks bort. Vill ni verkligen sätta fler kaniner till världen när det ser ut så?
Sen undrar jag vad ni går för utbildning. Vad är det ni ska lära er genom att para honan? Har svårt att föreställa mig att nyttan överväger nackdelarna.

Blev lite nyfiken på det här projektet du skriver om, hur hade du tänkt och hur ska du göra för att få fram det.
Bara en fråga, varför klagar ni på en människa, som gör ett skolprojekt!
Finns flera 100 uppfödare i sverige som tar bort kaniner med fel färg, eller när dom behöver platserna, och dom avlar för att få fina kaniner, tycker inte ni ska klaga på ts.
Sånna som utbildar sej till veterinärer avlivar ju djur som igentligen inte skulle då, bara för att lära sej hur allt ser ut där inne mm, tycker ni illa om dom? kommer ju knappast finnas ngra veterinärer kvar om dom inte får lära sej, dom kommer ju inte kunna behandla era djur rätt.
Sen så finns det massa annonser på blocket för 30 kr mm, klaga på dom, dom tar ju bara kullar för inget, eller ju för att kaninungar är söta, eller klaga på ngn uppfödare som avlar massa på wienertecknade djur, vissa av dom har knappast ngt mål mer en att få söta kaninungar att sälja. ett mål är inte att få fram friska och trevliga kaniner, det är ett självklart med Avel, är kaninungarna inte trevliga avlivas dom, föräldrar som är aggressiva mm används inte i Avel.
Ts tror jag har tänkt igenom allt,
djurförsök är jag igentligen imot, men vad skulle hänt med värden om inte dom här musen eller vad det är får sätta livet till?
Dom har ett superbra liv, sen tar dom prover och dör såsmåningom, Menniskan skulle inte ha så många medisiner mm om dom inte skulle gjort det.
Är oxå intresserad av avelsplanen:)
// Hanna
Hur ska du få fram en vitblåögd angora i tredje generationen om du redan nu innan bestämt att du inte ska spara några ugnar?
Kastanjegårdens Kaniner
Jag blir ledsen av att se era kommentarer också. Ni beter er som om kaninerna blir mindre värda bara för att de är framavlade för ett skolprojekt. Kaninungarna kommer att vara lika mycket värda som alla andra kaniner på denna planet, och för mig kommer de antagligen vara betydelsefulla eftersom att de är min första kull.
Jag förstår inte vad som är grejen med allt det här fortfarande. De här kaninungarna kommer inte att lida på något sätt, borde det inte finnas annat man borde lägga mer uppmärksamhet på? Det finns flera som har sina kaniner (och andra djur) hemma levande när de är väldigt sjuka, när avlivning egentligen är det bästa alternativet. De här kaninungarna kommer att behandlas som vilka kaniner som helst. Vi kommer att leta hem åt de två vi inte sparar (min kompis har en bur hemma för de två, så de två vi sparar kommer vi inte ha några problem med). Det finns kaniner här ute som får helt fel kost, för små och olagliga burar och värre saker. Men ni lägger all er energi åt ett litet skolprojekt där kaninerna kommer att behandlas väl?
Vi har tänkt ut vad vi ska göra med ungarna om de inte skulle bli sålda. Avlivning är det enda rätta vi kan komma på.
Och när vi säljer kaninerna tänker vi inte skänka bort dem på blocket, utan vi kommer att sälja dem för ett pris vi kommer överens om.
Så istället för att hacka på oss som har reservplaner, gå och hacka på dem som skänker bort sina kaniner på blocket bara för att kaninen inte är lika söt längre när den är 6 månader. (Tittade på kaniner på blocket i höstas då jag var ute efter en ny, och majoriteten var 6 månader gamla som såldes "pga. allergi".)
#24 Vi har projektet uppskrivet i varsitt häfte, men det är så långt så att det skulle ta sjukt lång tid att skriva det. Men jag tänker inte lägga upp det här, därför att det är min och min kompis ensak.
Men jag är nyfiken, om ni skulle ta en kull, och ni inte kunde hitta ett hem åt ungarna, vad skulle ni göra då?
#27: Personligen skulle jag byggt fler burar och låtit ungarna stannat så länge det krävs.
Det är sådant man måste ha med i beräkningen om man inte får ungarna sålda, anser jag.
Jag har haft ungar som varit upp till 6 månader gamla som bott hemma hos mig, tills ett hem har dykt upp.
#28: Jag tycker också att det är det bästa, att låta dem bo hos en så länge de blir sålda. Men varken jag eller min kompis har möjlighet till det, och båda anser att det näst bästa efter att behålla ungarna tills de får ett nytt hem är att ta bort de. Hellre det än ett dåligt hem i alla fall.
Dock kommer vi inte ta bort dem om de inte går en vecka och de inte säljs, utan vi kommer att leta efter hem ett tag. Men inte alltför länge.
Men jag kommer att göra mitt bästa för att alla ungar säljs och kommer till ett bra hem. Jag lovar.
hur vet du att det blir 4 ungar? tänk så blir det 6 eller t.o.m. 8 ungar? det är ju inte omöjligt liksom.

#27 Jag har inga som helst åsikter om att ni ska ta kullar, var bara lite nyfiken, tycker detta med färger och genetik är jätteintressant.
Jag tror säkert att ni gör vad ni kan för att hitta nya hem åt ungarna. Jag föder själv upp och brukar ha ganska många ungar varje vår/sommar (ca 60 ungar förra sommaren) och har inget problem med att hitta köpare. Men sen beror det ju lite på Vilken ras? man har, jag håller på med dvärgvädur och lejonhuvad dvärgvädur och det är ju en populär ras, om det är angorakaniner ni har, så är det en mer svårsåld ras, eftersom det är en massa pälsvård.
Frågan var ju ifall honorna skulle kunna vara tillsammans sen om den ena fick en kull, men dom flesta som skrivit har haft åsikter om annat.
#30: Jag har aldrig sagt att vi får 4 ungar. Var du fick den siffran ifrån vet jag inte. Jag hade faktiskt räknat med att få runt 6-8 ungar.
#31: Förlåt om jag verkade dryg, men det är lite påfrestande när alla bara hackar på en och kommer med åsikter då det verkar som att man inte ser kaninungarna som levande djur.
Jag kan försöka förklara, förklaringar är inte min starkaste sida.
Som sagt tänkte vi para en vb dvv + svart/viltgrå angora. Då lär ungarna i första kullen bli normal wiener. Sedan tänkte vi para två av syskonen (och nu kommer alla åsikter om inavel, woho) för att se om vi får några vb angoror, angoror och vb. Att vi får en vb angora är rätt liten, har räknat ut 1/16 chans att det blir det. Sen ska vi också se hur öronen blir, då angoror har uppåtstående och dvv har ju hängande. Det här med öron är jag inte så insatt i, vet inte ens om det har med genetik att göra, men vi får ju se om vi får några vädurar i någon av kullarna :)
Tack för att du inte tycker att vi är oseriösa :)
#32 värkar intressangt, finns det vbö angoror innan? tycker det värkar som ett jätte bra projekt om ni avlar seriöst.
Hoppas ni kan visa resultaten här på kif sen!:)
// Hanna
Men det ska inte ens finnas i tankarna att man i värsta fall tar bort kaninungarna om man inte får dom sålda.
Fixa så att ni kan behålla alla kaniner ifall dom inte blir sålda. Funkar inte det så tar ni inte kullen.
#33 Har inte så bra koll på angoror, men jag har för mig att jag har sett flera uppfödare som säljer vbö angoror :)
Jag håller med #25 Pigelina.
Om dom gör ett skolprojekt och som jag har uppfattat det så ska dom försöka hitta bra hem åt ungarna. Var är problemet? Ungarna lider väll inte bara för att det heter "skolprojekt"?
Det är väll bättre att ta en planerad kull för att få lära sig mer om tex. öron som ts nämner i #32. än Att ta en kull för att ungarna är söta. :S
Tycker inte att alla ska hålla på att klaga på ts, jag tycker då att det verkar i genomtänkt iaf.
Dom här ungarna kommer inte lida mer än i någon annan kull bara för att det heter "skolprojekt", ts säger ju att dom ska försöka hitta bra hem åt dom om jag uppfattat rätt.
#36 det är mer det här jag stör mig på
"Vi har tänkt ut vad vi ska göra med ungarna om de inte skulle bli sålda. Avlivning är det enda rätta vi kan komma på. "
#36 Betyder ts trådskaparen? :)
Ja, vi tänker skaffa så bra hem som möjligt till alla ungar :) så den delen uppfattade du jätterätt!
#37 Jo, alltså vi skulle ju kunna släppa dom lösa i skogen om det stör dig mindre.
#39 Oj den kommentaren tyckte du säkert satt riktigt bra.
Nej. Jag stör mig på att ni tar en kull trots att ni vet att ni inte kommer ha plats för ungarna som eventuellt inte blir sålda.
Låt säga att den större delen av ungarna blir hanar. Dom kommer inte kunna bo ihop särskilt länge. Vilket innebär att ni har väldigt liten tid på er att hitta hem åt dom.
Fixa burar så att ni kan ta hand om ALLA ungar tills dom får ett nytt hem.
#40 Skoja inte, den satt sjukt bra.
Jag förstår att du inte gillar att vi avlivar de som blir sålda, jag gillar inte heller den idén särskilt mycket.
Ett annat alternativ om ungarna inte skulle kunna säljas är att inackordera dom hos någon bra. Jag tror att det finns en liten uppfödare på gång avstånd från mig, jag ska nog kolla med den också. Ifall att.
Har även en backup plan som gör att några honor skulle kunna stanna hos mig en längre tid om de inte skulle säljas.
Men jag vill i alla fall inte att du ska tro att jag älskar att avliva kaniner, för det gör jag inte. Om vi skulle vara tvugna att avliva några skulle jag antagligen vara rätt förstörd i några dagar. Men avlivningen är vår sista utväg om kaninerna i skulle kunna säljas. Och jag avliver som sagt hellre en kanin än att den kommer till ett dåligt hem.
#41 Varför då inte strunta i projektet och ta det nån gång när du har plats för alla ungar som kanske inte blir sålda.
Tycker i alla fall du ska lösa den delen innan du tar kullen.
Det kostar ju pengar att avliva också, ta dom pengarna och skaffa burar istället?
#42 Burar går inte att fixa, då trädgården inte har plats för fler.
Men som sagt, jag har en backup plan, och det kommer att fungera.

Blir ganska ledsen när jag läser detta.
Hur gammal är honan ni ska ta kull på? bild?
Varför änns skaffa ungar om man bara ska sälja eller avliva? det tycker jag är helt onödigt.
Tänk på att du måste sära på ungarna vid 8 veckors ålder och du måste ha plats med alla för alla ska ha egen bur eftersom hanarna dödar varandra oftast.
Har du läst på något om Avel? du kan ju inte bara ta kull för många vet nog inte hur stort ansvar man har då.
Kaniner kan få upp till 12 ungar och då tänk om du får en kull med 10 ungar så kommer du kanske behöva 10 burar sen. Vissa honor brukar gå ihop om de är syskon men sedan vid tonåren kan allting förändras. Men tänk om ni får 5 hanar, då måste ni ha en bur var till hanarna och de kan ju inte bo tillsammans med honor.
Om man tänker avliva ungarna man inte fått sålt tycker jag man ska behålla de för jag tycker det är dåligt att avliva ett friskt djur utan anledning pga projektet.
Tänk också på att honana är dräktig i ca 28-32 dagar och under den tiden kan du inte åka bort på semester och honan ska bo ensam under den tiden och det är lag på att honan ska ha en bolåda där hon föder sina ungar.
Sedan under 2 månader minst måste du också vara hemma och sedan vid 2 månader kan du börja sälja ungarna men korsningar kan vara väldigt svårt att sälja speciellt om det är inavel.
Tänk på att du måste hinna stödmata eller åka till veterinären om en unge inte mår bra.
Du måste kunna se skillnad på könen vilket är ganska svårt för någon som inte haft kull förut.
/ Johanna
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
#43 Okej låt höra hur den ser ut?

Sedan måste du självklart ha burar för att ta kull, om du inte får plats bör du inte ta kull. tänk som sagt på att du kan få 6 st hanar? då behöver du en bur till de var.
Hur ska du avliva?
Rest in peace Valkyrie!
#44 Har du ens läst tråden? Min projekskompis har avlat förut, och hon kan det här med Avel. Honan är just nu 7 månader gammal, och jag tänkte ta kullen någon gång i augusti, eftersom att vi åker bort i sommar.
Vi är inte familjen som reser mycket under skolveckor, så hemma stannar jag hela hösten, då ungarna bor här.
#45 Jag har fixat fler burar. Har kompisar med tomma burar och så. Så jag får ha mina kaniner/kaninungarna där.
Jag tänker inte argumentera om det här längre. Om jag hittar hur man stänger av tråden tänker jag göra det. Tråden har spårat ut totalt, det var definitivt inte det här den handlade om i början. Och som sagt, jag avlivar i sista hand. SISTA HAND! Inte första. SISTA.

Vi vill inte vara emot dig, vi här inne vill bara kaninernas bästa.
Rest in peace Valkyrie!
#47 Men så bra. Fixa burar så att avlivning inte ens ska finnas i tankarna.
Mer tänker inte jag säga.
#38 ts = trådskaparen ;)
..
Att man säger att man måste ha burar redo om man inte får sålt ungarna, det är väll så med alla kullar man tar? Inte anorlunda för att det heter just "skolprojekt". Jag tror inte direkt alla som tar kullar har typ 5 burar redo i fall att man inte får sålt alla ungarna. ?
menmen, nu ska jag inte lägga mig i nå mer, vill inte reta upp någon. om jag gjort det ber jag om ursäkt. ;)

#44 Fast lite dumt att ta kullen så sent som i augusti, för då kommer det nog att bli svårt att få ungarna sålda, på hösten/vintern är det nästan omöjligt att sälja kaninungar i alla fall här uppe.
Angående öronen, så blir det nästan alltid uppåtöron om man parar en dvv med en kanin med uppåtöron.
Själv tror jag inte att jag skulle vilja köpa en inavlad kanin Tror de kommer bli svårsålda! :S

#53 Det är ju så att dom flesta är jätterädda för detta med inavel, fast många uppfödare ju sysslar med det. Men givetvis ska man ju veta vad man gör och varför man i så fall inavlar. Tror kanske inte att man blir avskräckt bara för att det är inavel, om kaninerna är friska. Men jag drar mig för att inavla.
Ne men vanliga människor utan vidare kanin vana som ska köpa sin första kanin tänker typ Inavel = Missbildade :P Iallafall nåra av mina kompisar…
Jag vet att det inte blir missbildning bland ungarna, bara så att ni vet ;)
Har pratat med päronen och tänkt och tänkt och tänkt nu.
Har två inneburar, ett stort garage, verkstad och uteförråd. Skulle kunna ha burarna på något av de ställena.
Ska även köpa en utebur till nu, och har fixat plats. En av mina tre kommer ev. flytta ifrån mig.
Men det går att fixa fler inneburar som kan stå i garagen, då jag har kompisar med utekaniner som har haft innekaniner som inte behöver burarna längre.
Och om någon här inne har en innebur som inte behövs inom stockholmstrakten kan den jättegärna få låna ut den till mig ifall att det skulle förekomma bur brist.
Jag vet inte riktigt när vi ska ta ungarna, då jag väntar på att få besked om sommarjobb. Men efter den här månaden kommer jag att veta.
Jag är megaglad över att föräldrarna gick att prata runt, och att vi nu har fixat plats till alla kaniner.
Och förlåt om någon upplevt mig som dryg/elak/kaninplågare. Jag är en snel hest, och jag har en period nu när det är jäääättemycket saker som snurrar i mitt huvud. Men som sagt, jag har löst de största problemen nu :)
Snel hest.

Men om nu chansen att få vita blåögda angorakaniner är så liten, det blir alltså ca 6% chans, så känns det kanske inte som nån vidare bra ide. Chansen att det lyckas är ju ganska liten.
tänkte på det också. hur lång tid har ni på er med ert projekt. jag menar om du nu ska ta kull på din kanin i augusti. så föds de i september. sen måste du vänta ca 7 månader tills du kan para den kaninen, då är vi inne i mars 2011. sen para den kanin och vänta en månad innan de är födda. då är det april. och sen vänta tills den är 7 månader då är det ju oktober 2011. sen vänta några veckr för att se att det verkligen blir en angora. då har du ju redan gått ut nian och börjat på en helt annan skola ju :O
eller hur är det?
Men vilken klass går ni i? (till ts)

Okej, nu bör alla som klagar på mystikman och mig (klasskompisen som hon ska genomföra detta projekt med) lyssna. Vi går i gymnasiet och som alla som går/har gått i gymnasiet vet att det ska genomföras ett projektarbete sista året. Detta (+ teoretisk del om genetik hos kaniner angående pälstyper och färger/teckningar) är vårt projektarbete. Då vi går ett gymnasieprogram med inriktning DJUR är detta ett passande projekt. Vi har med vår handledare på skolan fått veta att projekt med kaniner har funnit på skolan tidigare.
Ni som kan genetik förstår planen… Tanken bakom projektet ser för nuvarande ut såhär:
Sommar 2010: Ta kull mellan svart dvv normalpälsad (hane) och vit rödögd angora (hona). Alla ungarna blir normalpälsade och troligen svarta (beroende på vad den vit rödögda bär på). Två ungar sparas. Resterande ungar säljs. De som inte säljs får bo i burar hos mig eller hos mystikman. Vi har burplatser så att det räcker och blir över.
Sommar 2011: Tar kull mellan de två sparade ungarna. Får teoretiskt sett fram ca 25% vit rödögda och 25% angorapälsade. Sparar ungarna flera månader för att se hur de utvecklas. Därefter säljs de.
Tanken med allt detta är att visa hur recessiva anlag nedärvs, förs vidare och visar sig i dubbel uppsättning. Hur pass dominanta häng/ståndöron är tas med i beaktningen samt även "genetiska defekter". Då kull nummer två kommer att vara en syskonparning kommer således alla deras anlag att förstärkas, och därav får vi reda på om någon av kaninerna som använts i projektet bär på några genetiska defekter, som tex bettfel. Att ta en kull mellan syskon är ett mycket bra sätt att få reda på om ens kanin bär på genetiska defekter! Kullen är alltså inte enbart till för färgen/pälsen utan även som en säkerhetskoll.
Att sedan komma och påstå att vi inte kan något om Avel då ni inte ens frågat något inom det ämnet anser jag inte acceptabelt. Jag har erfarenhet av Avel hos kaniner och är mycket påläst inom både Avel, genetik och kaniner i övrigt! Både mystikman och jag har ägt kaniner (dvv, fransk vädur, belgisk jätte, lejonhuvad dvv…) sedan ca 10 år tillbaka.
Ni som har frågor om våra planer, kaniner som vi ska använda eller liknande får jättegärna höra av er via PM till antingen mig eller mystikman.
Jag anser att denna tråd spårat ur, så en Medarbetare får gärna låsa tråden.
www.stensjovallen.n.nu
Intressangt projekt!:)
Lycka till!:)

#62 ja visst är det! Blir väldigt spännande att se hur ungarna utvecklas sedan. Det som stämmer i teorin behöver ju inte stämma i praktiken då slumpen spelar stor roll in :)
Tack! :)
www.stensjovallen.n.nu
*Låser på begäran.*