Kastrera en hona?
Tjena, nu ska min 5-åriga kanin bli kastrerad.
Mest för hon är lättstressad, kan inte slappna av, äter som en häst (!!) och kissar öööveeraallt!
Så, jag undrar lite typ hur mycket det kostar, om man ska ge dom speciell mat och sådant.
Allt ni kan komma på!
Tack för svar. 

Kanske inte så bra att kastrera en hona på fem år som är lättstressad. Man brukar väl säga att den helst ska vara runt ett år och tåla stress för att det ska gå så bra som möjligt för kaninen. Jag skulle inte gjort det iaf.

Jag kunde inte kastrera henne när hon var 1, fick henne nämligen för några månader sedan.
Jag tror dock hon skulle må bättre av att bli kastrerad, för justnu verkar hon bara så spänd och hon slappnar aldrig av, hon alltid på sin vakt, ska alltid typ stirra omkring och vara misstänksam.

1# Man brukar ju oftast kastrera lättstressiga och revirbenägna honor så det är nog inget problem. Därimot åldern men ring och rådfråga veterinär. Honan måste vara i bra form ändå.
Vart i landet bor du? många kan nog rekommendera.
Men det kostar runt 1000 har jag för mig :)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

# 3
Jag bor i Stockolm ^^
Mja, jag trodde att det skulle kosta något sådant, men jag gör allt för min lille sötnos, så det är inget problem. =)

Då rekommenderar jag verkligen Bromma djurklinik! en väldigt liten klinik men bäst :) ring dit och fråga imorgon :P
Rest in peace Valkyrie!

#3 Jaha.. Jag har bara hört att man helst inte ska kastrera en kanin som blir stressad lätt. För dom blir så jätte-stressade över att sövas och bara vara där hos veterinären så länge, men det var ju rätt längesen jag kastrerade min kanin ;)

Man kan ju kastrera pga att de är lättstressiga av sig men jag har aldrig kastrerat en hona förut så jag vet inte 100 procent men tror det =)
Rest in peace Valkyrie!

# 5
Ska, när jag har pratat med mamma och så ^^

# 7
Jag får väll ringa och fråga. Det skulle verkligen vara bra om hon slutade vara så himla stressad helatiden. ^^
# 8
Jo, jag har för mig att det ska hjälpa och min bror kastrerade sin lättstressade katt för ett tag sen, den är jättelugn och gosig nu, vilket den inte var förut. =)
rekomenderar de inte eftersom man ska kastrara när kaninen är runt 1 då den inte klarar av sövningen annars

Tyvär finns det en massa myter kring kastrering och erfarenheten är inte stor hos gemene man.
Jag har nyligen kastrerat min äldre hittekanin, vet inte riktigt hur gammal hon är men gissar på 3-6 år. Allt gick jättebra och vid operationen såg veterinären också att henne livmoder var hemskt inflammerad, så jag är jätteglad att jag beslöt att kastrera henne.
Min kanin var dessutom mindre trevlig och stressad av sina hormoner, brunstade och var skendräktig? titt som tätt. Nu har jag en helt underbar myskanin som dessutom fått kastrerad sambo. 
Gå till Roslagstull så kommer de göra sitt bästa för din kanin, önskar stort lycka till!
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"