Tips o råd om mat.
Vi har i dagarna blivit med kanin :) Helt underbar, "vuxen" kanin. +3½ år lite rund o go.. men verkar må bra :) har för första gången varit ute! och i sele desutom för förstagången gick hur bra som helst, nyfiken och pigg som en bebis :P
"Men det blåa kopplet va lite jobbigt så det bet jag av så fort jag fick chansen :P haha"
Familjen blev "HON ÄR LÖS!! hon rymmer!. Men icke. :P Massa härligt gräs o skön sol är bara jobbigt att busa med min nya familj, hoppade 2 ggr sen la jag mig på sidan o vilade." men nästa gång. kom o ta mig om ni kan!"
------------------
Va nere i djurfoderbutiken som heter "Djur och natur" och köpte en påse med "kaninblandning 3kg".
Innehåll:
Kaninpellets, skalfri havre,johannesbröd, Valsade ärtor,solros,vete,majsflagor,jordnötter,majs,morotspellets,vit solros,majskroketter.
Självklart fri tillgång till hö o importerat fin vatten från frankrike :P nej då haha
Det är mest pellets "maten" vi undrar över.
Min fråga är? låter det som en bra blandning??. Har sökt överallt, massor av svar men olika svar hela tiden :) Enl butiken går den riktigt bra "så klart han tycker det :P"
http://djuronatur.agriprim.com
kan bifoga en bild om ni önskar.
Mvh
fam Westermark med Gosan
Nej, ni bör genast byta mat. Det där är alldeles för fett och dåligt för kaninen. Ge ren pellets eller Royal Rabbit. Jag rekommenderar Stampe, Royal Rabbit, Cuni Complete eller liknande.
medarbetare på allergier.ifokus .
Grattis förresten till kaninköpet! :)
medarbetare på allergier.ifokus .

Oki tack för snabbt svar!
Blir att ta en tur med bilen o morn :)
BTW. kaninen är en "gåva" efter ett bristande kanin intresse.

Som sagt så byt genast till ett rent kaninpellets från Granngården. Angående kopplet så använder jag hundkoppel (rejäla i läder) till mina kaninpluttar, det biter de minsann inte av i första taget så behöver man inte oroa sig. 
Grattis till att ni blivit med kanin, lycka till!
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"
Grattis, vad kul! :)
Det ni bör undvika i matväg är främst havre, solros och socker. Kaninen går väldigt lätt upp i vikt av det och är hon redan rund och go så känns det inte riktigt som nåt för henne. ;)
Hö, ren pellets och färska grönsaker mår kaninerna bäst av. :)
Grattis! 
Säger som ovanstående ang. maten.

Grattis , även jag håller med =)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
grattis :)
men ta bort blandningen och ge bara pellets ( och fri tillgång till hö såklart)
Tänk på att inte ge så mycket av pelletsen heller, kanske 1/2dl dagligen. :)
Grattis till kaninen!
Det finns många sorter bra ren pellets, av min erfarenhet kan jag rekomendera Carrier, Stampe, Lottie och Cuni OCmplete. Men det finns säkert massor med bra pelletsorter mer också ;)
Det viktigaste för en kanin är att den har bra hö, sedan behöver man inte ge så mycket pellets, kanske runt ½ dl om dagen. och såklart någon grönsak elr frukt =) + vatten då ;)
Och byt maten sakta bara! :) Lite i taget så att hon inte blir dålig i magen :P
Emma

Håller med om att ni ska byta mat..
Jag själv använder Carrier, som jag tycker fungerar alldeles utmärkt! :) Men många kaninägare som jag känner använder pellets som heter Stampe, som dom också tycker funkar riktigt bra.. Men det är ju självklart olika från kanin till kanin :)
Lycka till & Grattis till kaninen! :D