tamare kanin
Hej! Har någon nåt tips? på hur jag ska få mina kaniner lite tamare. Den ena är ganska tam och snäll men den andra hon vill inte bli klappad nästan nån gång och jag brukar ta ut henne i sele och det går ganska bra men då jag ska lyfta upp henne igen blir hon helt tokig och börjar hugga mot mig. Sen är hon inte vidare villig att komma ut heller. Men om jag inte gör någon ansatts till att ta upp henne eller så är hon hur fin som helst. Kommer fram och äter ur handen, är nyfiken på vad jag gör och ibland slickar hon på min hand vilket jag tolkar som att hon visar uppskattning. tips? någon??

ingen som har nåt att säga??
Du kan testa att göra en speciell träning.
1. Sätt henne i ett rum/i en Hage, där du oxå sätter dig. Sitt helt stilla. I början kommer hon troligtvis inte bry sig om dig. När hon kommer till dig av nyfikenhet så sitter du fortfarande helt still. du kan kanske klappa lite. Men inte lyfta upp henne eller klappa för mkt! Prata lite lågt med henne! Hon kommer börja undersöka dig. Gör detta i ca 10-20min några gånger per dag i ca 2-3 dagar, eller så mkt att du märker att hon kommer till dig nästan på en gång elr iaf snabbt.
2. Nu när hon kommer till dig och vill undersöka dig mera är det dags att börja klappa henne mera. Hon kanske börjar klättra på dig eller liknande. Prata lite lågt med henne. Då kommer hon känna sig lugnare och tryggare. Du kan börja hålla i henne, men inte så att hon inte kmr loss, då hon kan få lite panik och kan bitas och rivas. Gör detta ca 2-3 dagar eller tills du kan hålla i henne utan att hon vill ur famnen på dig.
3. Nu när du kan hålla i henne en längre tid kan du låta henne komma till dig och du kan börja ta upp henne och sätta dig på en stol eller liknande. Du kan mata henne med lite godsaker som t.ex morot eller banan.
Klappa henne, men tryck henne inte mot dig. Då kommer hon känna sig inträngd och kanske få panik. Prata lite grann med henne, lågt och lugnande så att hon kan känna sig trygg. Gör detta tills hon känns avslappnad och kanske, kanske, kanske slickar på din hand eller nuddar sin nos mot din näsa t.ex!
4. Nu när hon känner sig trygg och kan känna att hon litar på dig så fortsätter du ge henne mkt uppmärksamhet, pratar lugnt med henne osv.
Om detta inte gett någon som helst inverkan eller bara lite grann så gör du om träningen. Ha tålamod, annars så kmr hon inte få någon som helst förändring.
tips? om hon t.ex anfaller dig. Säg lugnt och bestämt "Nej!" och putta bort henne. Gör hon det igen så fortsätter du att säga nej. Efter att ha gjort det en tid så kmr det snart räcka att säga "Nej!" eller så kmr hon sluta med det helt :)
Mvh Emelie ;)<3
Jag har en som är duktig på att vara bestämd.
Han är som en häst rent ut sagt, man måste vara mer bestämd tillbaka. Vänder han på huvudet vid hoppningen så vänder man huvudet rakt på honom, viker han undan så sätter man tillbaka honom, biter han i jackan så säger man ''Nej!'' och pekar på honom med pekfingert. Då förstår han att det är inte lönt att göra emot matte, för hon har en större vilja.
När hon sedan förstått att hon gör fel så kan du ge något gott till henne så att hon förstår att nu gör hon rätt. Får man beröm och något gott så vet de att när jag är duktig, då är matte jättesnäll mot mig.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

oki.. får göra så. tack för tipsen
Kela med den , sitt med den i buren/utanför och prata med den :) Var med den mkt så ska du se att den blir tamare :)
Kaninbebisar till salu! Kolla Sweet Teddy för mer info & bilder!
Kolla gärna bloggen, www.thelarsson.blogg.se ~