Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 1559 ggr
lillaisa
0

Ålder, första kull

Hur gammal ska en hona vara som äldst för att kunna ta en kull? Alltså hur länge kan man vänta som max med första?:)

/Isa

Valkyrie
0

honan ska vara mellan typ mellan 8-12 månader första gången och i bra form :) Om man parar senare eller att man har en överviktig kanin så finns det risk att honan inte klarar av det och i värsta fall kan de dö.
Sedan ska man tänka på att ta en hane som inte är för mycket större än honan eftersom honan kan ha svårt att föda de då om de är stora.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

lillaisa
0

#1 Okej, tack så mycket!

/Isa

Linnet
0

Har haft honor som varit 2 år vid första kullen, så det går nog bra senare också, men man ska ju inte vänta alltför länge, 8-12 månader är en bra ålder, men man ska ju inte stirra sig blind på åldern.

Valkyrie
0

3# det är ganska riskfyllt om man parar första gången vid 2 år.

Rest in peace Valkyrie!

lillaisa
0

#3 Okej vad bra:) För jag kommer få en hona relativt snart, men kommer inte kunna ta någon kull på henne förrän tidigast om ett år så jag hade tänkt kastrera henne, men då kanske jag ska vänta lite med kastreringen..:)

/Isa

Linnet
0

#5 Är det en unge du ska få, så kan du ju vänta ett år med Att ta en kull.

ulanea
0

Jag skulle säga max 1 år då hon annars kan få problem med födseln:).

Mvh / Julia, Linnea och kaninerna:)

Lejonhuvade kaniner och hoppkorsningar--> www.ulanea.weebly.com

Medarbetare på www.lejonkaniner.ifokus.se !

lillaisa
0

#6 Okej, ja jag kommer få henne nu i sommar då hon är lev. klar:)

#7 Okej, jag väntar till nästa sommar, och blir det inget så kastrerar jag henne:)

/Isa

PrinzeZz
0

jag parar ingen hona före ett års ålder, de är i mina ögon inte mogna för att få kull då. Jag vill ta honans första kull när honan är mellan 1,5-2 år.

Håller man kaninen i form så är det ingen fara, jag tävlar ju med mina så dom är i bra form

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

breana
0

#8 Har du hittat en hona? :)

lillaisa
0

#9 Okej, låter bra. Tack!

#10 Jaa, äntligen, haha! Det blir en från Liten Pysslings, om nu någon av ungarna är honor (är fortfarande rätt nyfödda) :)

/Isa

[Nalle-]
0

#11, Oj vad roligt att du äntligen kanske hittat en tuss! :D

Valkyrie
0

9# jo kaninen är redo vid 8-12 månader då den är könsmogen och jag tycker man ej borde ta kull senare än 1,5 max!

Rest in peace Valkyrie!

lillaisa
0

#12 Ja!:D nu hoppas jag bara att allt går bra med dem och att det finns en hona där som vill bli min(a)

/Isa

Tarja
0

#1 Om jag minns rätt så anpassar sig ungarna efter hanen.

PrinzeZz
1

#13 fast vad du tycker har ingen betydelse för mej. Läs mitt inlägg igen, det står MOGEN inte KÖNSMOGEN, En hona som knappt växt i sej själv i psyket vid ett års ålder är i mina ögon inte lämplig Att ta en kull på just då.

Jag vill veta vad det är jag avlar på, och därför väntar jag lite längre tills honan verkligen blivit vuxen och inte är ostabil i psyket/tonåren.

Att ta en kull så sent som jag anser är rätt är mycket vanligare än man tror.

Det där med att man måste ta en kull senast vid 1 års ålder är så ingrott att det är svårt att motbevisa.
Men faktum är, att det är de stora uppfödarna som har många djur där djuren blir stillasittande i sina burar mycket, som behöver ta kull redan innan ett år för att annars kan honan få komplikationer ja.

Men, det gäller inte alla. Kaniner som hålls i form, som får komma ut och springa och verkligen röra på sej mycket, dessa kan man ta kull på senare.

Sen kan det alltid gå snett, oavsett vilken ålder/form honan är i.

Men nu är detta lite OT, så önskar du fortsätta denna disskussion så ta det via PM

[aammE]
0

Håller med #16 en väldigt duktig uppfödare sa att det är bättre att para en tvåårig hona som är i god kondition än en ettåring i sämre kondition. Hon har även tävlat i hoppning och fött upp hoppkaniner tidigare och då tog hon oftast första kullen vid 2 års ålder och det blev aldrig någon kompliation.

Valkyrie
0

16# Såklart men vem har sagt att tråskaparen ska tävla med sin kanin? Jag gav henne ett svar som jag tycker passar bra till en kelkanin och man bör ta kull ungefär vid 8-12 månaders kanin och då tar jag det självklart som att honan är i bra form eftersom de måste man läsa på innan sin första kull. Sedan tar jag ditt inlägg som väldigt otrevligt mot mig.

Rest in peace Valkyrie!

PrinzeZz
0

#16 ingen vad jag har sett säger att TS ska tävla med sin kanin.

Sen står det inte någonstans i min text att TS måste tävla med sin kanin för att det ska gå att ta kull på den vid 1,5-2 års ålder.
Det räcker att hålla kaninen i bra kondition.

VAD i min text uppfattar du som riktat otrevligt mot dej?, för att det inte finns några smileysar?

Jag har skrivit och försvarat mina tycken och tänkande, kan verkligen inte hitta något påhopp på någon!. Jag har skrivit och förklarat öven varför jag tycker och gör på detta sätt, ser det inte som något fel utan bara som något positivt

Denna kommentar har tagits bort.