Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 2550 ggr
DEMNJA
0

Låna ut hane?

Ni som lånar ut era hanar för PARNING, hur går ni till väga? Åker ni till kaninhonan eller får kaninhonan komma till er. Parar ni kaninerna tillsammans med honans ägare eller får denna lämna honan hos er över en dag också gör du det?

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

pigelina
0

Kaninhonan får komma till oss, antingen stannar hon medans parningen eller kommer tbx samma dag och hämtar, skulle det inte bli ngn PARNING första gången får hon stanna under natten och så provar jag dagen efteråt(fast endast om hon är brunstig) annars får dom komm tbx när hon är det.

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Emelie
0

Har aldrig lånat ut, men vart vem ska åka gör vi upp om tillsammans! Jag kör inte efter fasta regler :)

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Linnet
0

Det beror lite på, ibland har jag lånat ut hanen, ibland har honan kommit till oss och stannat några dar eller bara några timmar. Ibland parar dom sig ju direkt och då kan man ju bara låta dom göra det några gånger och så är det klart.

DEMNJA
0

Hur mycket tar ni för att låna ut en hane då? :)

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

Fatma
0

#4 Jag tar pengarna för en unge eller en unge ur kullen oftast. Dock har jag bara lånat ut en gång hitills.

Mvh Fatima

Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus                                                        http://nastansjonskaniner.webs.com

Linnet
0

Tog en unge en gång, för två parningar, annars har jag inte tagit betalt alls, men 100-200 tycker jag kan vara lagom. Har ju inte heller lånat ut så många gånger.

MajaL
0

Möts upp efter halva vägen, eller så får honan komma hit.

Det kan ske under en dag eller så får ägaren stanna och vänta.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Rozza
0

tycker att det är smartast att åka till hanen om ska låna en eller om man vill låna ut en så får honan komma hit. det är i alla fall så att man träffas på utställningar. det är ju i mesta fall så att ägaren av honan som vill låna och tycker jag att det inte mer en rätt att åka iväg med honan.

[BonnieL]
0

Har inte lånat ut någon gång, men om det skulle vara så skulle honan fått komma hit och stanna här över dagen.
Skulle tagit rimliga priser, mellan 100-200 kr ungefär.

LitenPyssling
0

Jag lånar ut hanar!

Honan/orna får komma till mig över dagen. Ägaren gör som h*n vill, stanna eller åk och gör annat.
Vill ägaren att honan ska stanna en vis tid så tar denne med sig bur, om inte jag har plats för då kan jag stå för det.
Vill ägaren att honan skall stanna en viss tid för att garantera PARNING och för att det är långt bort som denne bor så är en dags kostnad på 35kr/dag (max) men självklart diskuterbart beroende på antalet dagar.
Annars tar jag 250kr för lån då detta är ungefär det en unge brukar gå på om man säger så. Går inte parningen igenom först så honan går tom en månad så får ägaren en gratis PARNING!
Men då gäller detta för mat osv om honan skall stanna några dagar eller så.

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
----------------------------------------------------
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

PrinzeZz
0

parar som oftast på tävlingar vi båda åker till.

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

MajaL
0

Tar 700kr/ kull. (Rexpälsade dvärgvädurshanar).

500kr/ kull för korthåriga dvärgvädurshanar.

Med vänliga hälsningar

Maja Cool

www.majalind.se

Billikanin
0

Den gången jag har lånat ut min hane fick honan komma hit, både jag och honans matte var med under parningen. Sedan fick de åka hem igen. Jag tog ingenting för den parningen, men det var min kompis kanin så det är kanske inte så konstigt…

Linnet
0

#12 Oj, det lät mycket. Känns som att ungefär 10% per unge kunde vara ett bra alterativ även här. Det tillämpas ofta när man parar hundar, att hanhundsägaren får 10% av försäljningspriset per valp.

pigelina
0

tar priset av en kaninunge oftast 400kr ungifär, skulle det vara ngn särklid kanin sen (att jag fått 95p på ett lejon tex (a)

Så blir det mer kanske 500-600 kr

// Hanna

Emelie
0

#4 Jag skulle göra det gratis om det var för att hjälpa någon som behövde komma framåt i aveln.

Om det bara var någon random person, som kanske redan är ganska "etablerad" skulle jag nog ta mellan 300-500:- beroende på hane och meriter osv.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

pigelina
0

tycker Emelie skrev bra att om ngn skulle behöva komma framåt skulle jag säkert kunna låna ut gratis, och kanske få en unge ur kullen istället:)

// Hanna

Linnet
0

Jag tycker inte heller det är så viktigt med nån ersättning, lånade en hane till två parningar i fjol och hon som ägde hanen fick köpa en unge av mig för halva priset, så det blev 100:- per PARNING. Nu har hon lånat en hane av mig, men vi får se om jag tar nåt betalt, känns inte som att det spelar nån roll.

Emelie
0

#17 Ja, en unge är ju inte mer än rätt att ta! :)