Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 675 ggr
solsten
0

Snälla behöver råd !!

Har skrivit här innan ang Stampes snuva.

Drar det lite snabbt bara.

Han är på bättringsvägen, äter medicin 2 ggr om dan, och dom hittade ingenting på odlingen vilket var skönt..

Men sanden ska vi försöka ta bort, kan tydligen vara den som är boven i dramat.

Det stora problemet är att han bara totalvägrar att gå på sin toa ( är innekanin utan bur)

Köpte kristallsand men han gick en gång sen vägra han…har kissat och bajsat utanför hela dan.

Har provat toalätt i alla dess slag, hö spån. Men det funkar bara inte. Han vill inte.

Så idag testade jag och lägga tillbaka lite sand för att se vad han gjorde. Jo, han blev överlycklig..bajsade och gjorde sitt och la sig i toan ;).

Grejen är den att han verkligen blir tvärsur..han bökar runt med sitt matta och biter i den ( ser lite roligt ut)

Försökte även lägga en handduk i toan men snabbt var han där och tog bort den.

Vad ska man nu hitta på??

MVH Solsten och en tjurig Stampe

Bulba
0

Du kan ju pröva med att blanda i bara lite av den nya sanden och sedan fylla på med mer och mer av den nya så han inte märker så stor skillnad Glad

Billikanin
0

Torv kanske kan fungera?

solsten
0

Har provat med att ta lite i taget men det funkar inte det heller. Kom hem nu och han hade gjort sina behov bredvid igen :(.

Vad är torv??

MVH Solsten

Zvintos
0

#3: Torv är torv.
Svårt att förklara exakt vad det är, men hittade en sida där det står en del om vad torv är och hur det produceras.
Mina kaniner har i alla fall gillat det.
Dammar inte mer än vad spån gör.
Skillnaden är bara att torvdammet syns.

Valkyrie
0

eller om du testar jord?

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

solsten
0

Får kolla upp torv,,tack!!

Jord…kan man ta vilket som eller?? Kan nog vara nåt kanske ;)

MVH Solsten

solsten
0

Ja, hopplöst e det iaf. Helt otroligt vad vana dom blir vid saker…och envisna ;))

TheMe
0

Skönt att höra att odlingen inte visade något, jag tror ju på sanden. Men jobbigt med envis kanin som inte vill gå på annat. Har man frigående lådtränad kanin så vill man ju att den ska gå på lådan så klart.

När han tycker att sanden är fel, både kissar och bajsar han utanför då?

Om han verkligen vägrar toa-lätt och andra papperspellets eller trämassaprodukter så kanske du får fråga efter bästa möjliga kattsand istället? Nu använde väl du EC som enligt mig är en av de allra bästa för just katter (men använder själv kristaller) så jag vet faktiskt inte riktigt hur du ska göra.

Möjligen om det skulle fungera att blanda ut under en övergångsperiod som någon sa.

Hoppas det löser sig för dig!

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

solsten
0

Hejsan TheMe!!

Hoppas allt är väl!?

Jo, han både kissar och bajsar utanför, och vi har provat att blanda ut olika sorter men det funkar bara inte.

Få kolla runt om det finns nåt bättre sand…trodde vi hade den bästa :)…men det flesta dammar väl oxå kan jag tänka mej.

Ja, detta lilla blev ett stort problem vilket jag inte trodde det skulle bli ;).

MVH Solsten

Valkyrie
0

Kan du inte tvätta sanden innan kanske? ;)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!