Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 6041 ggr
[Linsenhejhej]
0

Duger detta bur?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I dag har jag försökt att få till ett bur, då pappa erkände att han hade slängt alla Tobbys saker (Tobby lever inte).
Jag undrar: Vad kan jag göra mer för att göra en så bra bur som möjligt?
Jag tycker att djuraffärens burar är väldigt, väldigt små och vill därför ha buret på golvet i stället.
Jag ville göra buret större än jag hittills har gjort, men tyvärr har jag inte plats.
Ska jag lägga tidningspapper ovanför mattan, eller vad händer annars? Visst blir golvet för halkigt utan mattan?

/ Lina.

[Linsenhejhej]
0

Som ni ser har jag använt mig utav en del garderobstillbehör. Oskyldig

riiffen
0

Jag tycker att det ser bra ut!

Om du ska köpa en kaninunge så kan det vara bra att fästa någonting för hålen i början, typ ett lakan, dom kan göra sig vääldigt små nämligen. ;)

Jag hade nog lagt lite tidningspapper där ja, annars kommer nog kaninen bara att hålla sig på mattan.

Lycka till!

medarbetare på allergier.ifokus .

[Linsenhejhej]
0

#2: Tack så mycket för de bra tipsen! Skrattande Uppskattas mycket.

[Linsenhejhej]
0

Sedan undrar jag om en kanin skulle hoppa över gallren. Obestämd

alwiz
0

#4 Ja, det skulle dom nog ganska lätt kunna göra um dom ville.. :-P Men det är ju olika för olika kaniner, vissa hoppar över hela tiden, medans vissa inte har en tanke på att hoppa ut ;)

emms
0

#4 Japp, kaninen kommer troligen att hoppa över. Om du har någon butik nära dig kan du köpa kompostgaller, 4st för 100kr ungefär. För storleken du har på buren nu behöver du 6-8 galler :) Fast dom hålen är stora och kaninungen kommer att komma igenom tills den är 3-5 månader beroende på hur stor den är. Vissa kan komma igenom även som vuxna. Men det är bara att köpa en rulle hönsnät (räcker till 10 galler ungefär) för typ 100kr :)

Emma

[Linsenhejhej]
0

#5 och #6: Jag misstänkte det. Tungan ute 
Antingen gör jag som du, #6, skrev, eller så bygger jag ett tak, om det nu är möjligt.

Linnet
0

Jag hade ju aldrig haft en kanin direkt på golvet, det är ju inte säkert att han/hon håller sig till toaletten och då blir ju golvet förstört. Sen "gräver" dom ju eller försöker gräva i alla fall. Det finns ju rätt stora burar på djuraffärerna 140x70 cm,

LinneaJohaanson
0

Det finns många som har frigående kaniner och alla ja har hört om är rumsrena. Och även mina ute kaniner håller sig bara till ett ställe och ingen annanstans. Och jag anser att det är bättre med frigående kaniner än bur kaniner!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

[Linsenhejhej]
0

#9: Skulle jag kunna ha min kanin frigående i rummet, i så fall, hur ska man se till att det är tryggt m.m?
Jag älskar när kaniner får röra på sig ordentligt. Glad

LinneaJohaanson
0

Se till att det inte finns några sladdar eller dylikt kaninen kan bita på. Och så att det inte finns någonstans kaninen kan göra sig illa eller så.
Sen måste kaninen ha en plats för mat och en plats för toa!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

[Linsenhejhej]
0

#11: Tack. Glad

Valkyrie
0

Antingen så tar man hönsnät runt kompostgallret eller så kan man vända så de blir avlånga på sidan och inte uppåt :)

Ska du få en kanin? :D isf tycker jag du bör köpa från uppfödare eftersom du då vet vad den har för släkt och så :) eller så finns det många uppfödare här på iFokus :)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

riiffen
0

#10 Det brukar oftast vara det bästa för kaninerna. ^^

Köp rör som du kan gömma sladdarna i, eller sätt sånt där äckligt nagelbitarmedel på dom. Kan verka lite brutalt (:P), men biter dom på det så gör dom det en gång och aldrig igen. Vet av egen erfarenhet, men för mina räckte det att lukta…

Det är nog sladdarna som brukar vara det största problemet, sen kan dom ju tugga på andra saker också men ge ofta pinnar till kaninen så kanske det löser dig iallafall till 90%.

medarbetare på allergier.ifokus .

[Linsenhejhej]
0

#13: Tack för tipsen!

#14: Jag har rätt många sladdar, så det måste jag göra något åt.
Tack, jag ska leta efter det medlet eller de rören.

Ja, ger man pinnar till kaninen så brukar det att gå bra.

Valkyrie
0

ska du få en kani ? :D

Rest in peace Valkyrie!

[Linsenhejhej]
0

#16: Troligtvis ja.

eamy
1

asså min kanin går löst i hela huset förutom på kvällarna då låser jag in honom i buren

men du kan ju skaffa en bur  sen låter du kaninen gå vart den vill så har du buren öppen om kanin vill gå in där så har jag min kanin och han gillar det  :D

[Linsenhejhej]
0

#18: Ja, funderade på det och tycker att det låter bra.
Kaniner känner sig trygga om de har en bur där de kan få vara.

[Linsenhejhej]
0

Jag skrev "bur" i neutrum trots att det skulle vara utrum! Förvånad
I fortsättningen ska jag skriva buren, och inte buret. Oskyldig

[Linsenhejhej]
0

Nu har jag fixat kompostgaller och även gjort så att buren har blivit större, om nu någon skulle undra.
Den vita byrån ska jag ta bort.

gickan87
0

Hur tänker du fästa kompostgallren? för om de står sådär löst så kommer kaninen lätt att putta undan dem så den kommer ut.

Ser jättebra ut annars storleksmässigt :)

MVH Erika :)

[Linsenhejhej]
0

#22: Tack!
Har du något förslag på hur jag kan fästa dem? Oskyldig

Royalz
0

Du kanske kan skruva fast några krokar i väggen och haka fast gallren på :)

[Linsenhejhej]
0

#24: Det var smart! Tack, ska försöka att göra det.

gickan87
0

#23 inte som jag kan komma på just nu. Skulle väl vara om du får skruva i väggen och sätta dit 2 krokar som man kan haka i gallret i.

Ett annat sätt är ju att köpa ett set till med kompostgaller så du får kompostgaller runtom.

Hoppas det kommer in fler som har bättre tips? ^^

Edit; du fick visst svar medans jag skrev Glad

MVH Erika :)

Emma-lundqv
0

#9: Men kaninerna blir ju inte rumsrena på en sekund precis, därför är det kanske bättre att börja med att ha kaninen i en bur som inte blir förstörd av att den kissar utanför i början ;)

candycandye
0

Man kan lösa allt med buntband:P Gallrerna blir mkt mer stabila!hemma lagar vi allt möjligt med dessa band:)

DEMNJA
0

#27 De kan absolut bli rumsrena direkt! Jag har märkt att kaniner allt som oftast hellre kissar i låda med lämpligt bottenströ än direkt på golvet/mattan. Det fungerar inte alltid att bara sätta in en kanin direkt med bara en toalåda, men ofta gör det iaf det :)

Till trådstartaren: De där garderobshyllplanen som står lutade mot väggen kommer att falla. När kaninen börjar springa runt och göra glädjerus kommer det vara extremt stor risk att den glider in i skivorna som då i värsta fall tippar på kaninen. Är det för att skydda väggen du har dem där? I så fall är det bättre med plexiglas som du skruvar upp på väggen. Annars tycker jag det ser bra ut :) Bara fixa fästning av gallrena (som också måste gå att öppna). :)

Hälsningar Anna

Medarbetare på Jättekanin ifokus

Rosågårdens kaniner

TheMe
0

#21 Vad fint du gör och jag blir jätteglad över att se hur du planerar och tänker igenom allt! Glad

Jag har helt frigående innekaniner hemma, men en bor just nu i kompostallerhage pga av att han är helt nykastrerad. Jag bygger med buntband/elband som håller mycket bättre än fästgrejerna man får med kompostgallren.

Jag har mattor på golvet och kattlådor med toa-lätt precis du har fixat. Sedan har jag hö i kattlådorna också eftersom många kaniner tycker om att mumsa hö och bajsa samtidigt. Lättare att få dem rumsrena så.

Med nya kaniner kan det vara bra att ha pelletsskålen i kattlådan också, men det märker man om det kommer en massa pluppar i närheten av skålen om den står fritt på golvet. Gäller inte alla.

En annan sak som är viktig är att du plockar in grenar som din kanin kan gnaga på, då kommer han/hon inte att börja gnaga på annat. Man kan köpa pallar eller bygga själv och mina kaniner älskar sina kattunnlar och tält.

Så här bor mina som är frigående:

Tänkte att du kanske kunde få lite tips? på hur du kan inreda dina kaninhage. Hoppas du får en kanin nu, håller tummarna för dig!

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Inaarah
0

Håller också tummarna för en kanin! :)

Hagens storlek är bra, men jag tänkte lite, och en innebur kanske inte hade varit helt fel? Du behöver inte ha en sådan jättebur (om du inte vill), men i inneburen kan du ju ha kaninen på natten så han/hon inte tar sig ut och springer runt när du inte är vaken. Dessutom kan du ju ha en toa-lätt inne i inneburen eller så lär sig kaninen att gå på toan eller iallafall inne i inneburen, så det inte blir missöden på golvet ;)

Sedan är kompostgaller ett tips? och ställ dem på högkant så blir det svårare att ta sig ut!

[Linsenhejhej]
0

Tack för alla råd, ska komma ihåg dem allihopa!

Kaninburar från djuraffärer är så små, och jag har verkligen tröttnat på sådana burar därifrån. Vill testa något nytt, och låta kaninen få stor plats även på natten.
Självklart ska jag göra buren säkrare och bättre - jag har tid eftersom det är ungefär två månader till jag får en kanin.

Gurragg
0

Tycker inte jag, köpte en bur i en djuraffär på 150 cm lång, 70 cm bred, 50 cm hög. Det tycker jag är helt lagom att vara i på natten.

[Linsenhejhej]
0

#33: Okej. Glad

TheMe
0

#30 Mina bilder kommer här…

Man behöver inte alls ha bur till sin kanin. Glad

Linnet
0

Skulle ju aldrig lämna en kanin utan tillsyn, om jag inte kunde stänga in den i en bur.

Valkyrie
0

Så glad för din skull Lina :D

Rest in peace Valkyrie!

[Linsenhejhej]
0

#37: Tack! Glad Skrattande

Valkyrie
0

hoppas du haft det bra idag :)

Rest in peace Valkyrie!

[Linsenhejhej]
0

#39: Tack igen, och detsamma. Oskyldig

TheMe
0

Så trist att vissa till varje pris ska propsa på att kaniner är burdjur. Skulle samma personer stänga in katt eller hund i bur?

Mina kaniner är precis lika rumsrena, sociala och snälla mot sitt hem på alla sätt och vis som mina katter. Glad

Linnet
0

#41 Nej man kan ju ha dom lösa på dagtid när man har dom under uppsikt, men i och med att dom gnager, så skulle inte jag vilja ha dom lösa på natten och när jag är borta. Så en bur tycker jag man ska ha i alla fall. Tror kaninen kan tycka det är skönt att ha ett eget "revir" också.

chris65
1

Jag tycker du har gjort jättefint till den kommande kaninen. Jag själv har fixat ett litet rum till mina kaniner där de får skutta fritt. Hade tidigare burar som toalett och matplats men har nu avvecklat dem och skaffat kattlådor istället. Matskålar och hö står på golvet och jag hade en vaxduk under men blev tvungen att ta bort den då ungarna började gnaga på den och åt en del. Tyvärr gnager alla mina djur på allting därför får de endast vistas fritt i ETT rum. Men gnagandet är ju sånt man får räkna med tycker jag. Även hundar kan ju gnaga och tugga i sönder saker men inte stänger man in dem i en bur för det!

Har haft kaniner som varken rört sladdar eller inredning och alltså fått gå lösa alltid. Den ene sov till och med under min säng vissa nätter och ibland kunde jag vakna av att han låg bredvid mig i sängen eller att han slickade mig på näsan för att jag skulle stiga upp. Jag upplever att kaninen blir tamare och mer tillgiven om den får springa fritt. Nästan som en liten hund. :)

Valkyrie
0

Otroligt fint du gjort :) skulle dock ta bort träskivorna nu har vid hörnen då de kan skada kaninen :( ;)

Rest in peace Valkyrie!

Inaarah
0

Håller med #42, ungefärg så jag menade också. Givetvis ute under dagtid. :)

Men jag önskar dig lycka till & du har verkligen gjort det fint till den kommande kaninen och jag tycker du verkar ansvarsfull och frågar om hjälp och planerar osv, riktigt bra. :) <3