Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 2078 ggr
Ag007
0

Förkyld kanin, hjälp!

Hej! min lilla prinsessa Busan har blivit små förkyld, hon har svårt att andas fö hon är så snuvig och täpt.

Min fråga är: kan någon säga vad jag ska göra, finns d tex näs droppar för kanin, eller måste hon åka till veterinären??

behöver svar för som möjligt

Tack på för hand

gickan87
0

Ta henne till veterinär, det kanske bara är en liten förkylning men kan även vara en lunginflammation.

Vänta inte med att ringa till veterinären ikväll utan gör det på en gång.

MVH Erika :)

Zvintos
0

Har kaninen svårt att andas är det veterinär omgående som gäller.
Jag hade visserligen tagit kaninen till veterinär omgående om hon är tät och snuvig.

Redigerade för övrigt rubriken. Tänk på att inte använda stora bokstäver, då det anses otrevligt, samt att det räcker med ett utropstecken. Fler utropstecken blir störande för personer med skärmläsare.

Ag007
0

tack #1+#2

Ag007
0

nu har jag snackat med veterinären som sa, så länge hon kan andas så behövs det inte att åka in med henne

Valkyrie
0

4# vilken veterinär åkte du till? Om kaninen är täppt måste man genast åka in! Byt veterinär omgående skulle jag ha gjort.
Många veterinärer vet ibland inte vad de pratar om.
Om hon är förskyld kan hon:
* Vara allergisk
* Du ger för dåligt hö
* Dammigt spån

När man köper hö måste man alltid kolla så att det är fräsht och samma sak med spånet.
Det bästa är om man köper hö ifrån stall, de måste också ha fri tillgång.

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

undulatiiis
0

#5 Hon har tid hos veterinären imorgon:)

/Mvh Sofia.

- Medarbetare på Burfåglar.ifokus

Valkyrie
0

6# Okej, men köper inte hon hö ifrån ica? tänkte att det hö:et är väldigt dåligt har jag märkt…

Rest in peace Valkyrie!

undulatiiis
0

Va, ica säljer väl inte hö???:P I sånt fall sånna där små packade påsar med hö, men hon har inte sånt:)

/Mvh Sofia.

TheMe
0

#7 Kan bara hålla med ang Ica-höet. Vårat riktiga hö tog slut i helgen så då panik-köpte vi på Ica. Grått, dammigt och säkert helt näringsfattigt var det. Kaninerna var inte glada.

Har köpt riktigt hö nu igen btw. Glad

Kan också vara pasteurella, be vetten ta blodprov.

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Valkyrie
0

9# Ja otroligt dåligt…

8# Jo det gör de, eller om det är konsum eller liknande. Jo sist jafg frågade hade hon det.

Rest in peace Valkyrie!

undulatiiis
0

Usch da…. Har förmodligen aldrig sett det för jag aldrig handlar djurfoder på mataffärer. Tycker allt har sämre kvalitet och så är det väl dessutom dyrare. Håller mig till bra djuraffärer istället…

/Mvh Sofia.

Valkyrie
0

Lite OT nu men jag tycker faktiskt inte djuraffären har något bra…

Rest in peace Valkyrie!

Billikanin
0

#12 Fast det beror ju på vilken djuraffär det är och vilket foder de har. Över lag är fodret i djuraffärer ganska dåligt, men det finns ju även de djuraffärer som har bra foder. Dock är fodret i djuraffärer alltid typ 20 gånger dyrare än hos exempelvis en bonde…

chris65
0

Tänkte också säga att det kan vara pasteurella! Jag misstänker att min ena kanin dog av det. Prover togs men jag fick aldrig nga ordentliga svar av veterinärerna. Tyvärr är många veterinärer väldigt dåliga på kaniners sjukdomar och gissar sig till allting eller slår upp på nätet.:(

Iaf be om ett prov och stå på dig!

Hos min kanin började det med ett rinnande öga och slutade tyvärr med att han fick somna in.

Valkyrie
0

På facebook skrev hon:
''Prinsessan mår bättre, hon fick hela fyra stick av vetten, en i nacken en på höger sida av ryggen och när dem skulle göra vänster sida så var d för segt så nålen gick inte in så dem fick sätta den lite längre ner, eller om det var tvärt om med sidorna…''

Rest in peace Valkyrie!