Spännade..
Kanske kanske kanske så ska vi låna hem en hane för PARNING antingen för Maja elr Kajsa, som sedan förhoppningsvis får ungar som vi sedan nog säljer :)
Jätte spännande faktist! Jag frågade mamma och försökte övertyga henne att det var en bra idé och hon sa att vi kunde prata om det med pappa
.
Jag förstår vilket ansvar detta är! Man måste vara berred på att kanin ungarna inte blir sålda och att det kanske kommer en/flera dödfödd/a ungar, och om man har plats och pengar till detta!
Tass bunnyheart
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
Tänk också på att ha ett syfte med kullen. Det tas otroligt många kullar varje år och finns otroligt många kaniner som inte blir sålda! Jag tycker egentligen inte att en kull för kel har ett syfte. Kelkaniner kan man ju egentligen köpa ifrån en uppfödare som föder upp renrasigt.
Men du kanske har ett syfte du glömt skriva med och då önskar jag dig lycka till för det finns nästan inget bättre än kanin bebisar :D

#1 syftet var bara att föda upp en kull med små keliga dvärgvädurar och att det skulle vara en spännande att få testa på det någon gång :) Sen om man säljer fler kaniner så kanske det blir flera lyckliga familjer med kaniner :)
Tack så mkt! Ja, kanin bebisar är ju hur söta som helst och förhoppningsvis så parar vi med en annan dvv hane så de blir renrasiga :) Sen är Maja duktig hoppkanin och ett härligt temperament :) Sen om det blir något av detta vet jag inte, men jag hoppas :)
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥

En fråga: Ungefär hur många ungar brukar en dvärgvädur få?
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
#3 Det är helt olika, beroende på hur många hennes föräldrar, farföräldrar osv får.
medarbetare på allergier.ifokus .

#4 okej men hennes mamma fick 3 ungar i kullen där hon fanns :)
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥

Vad roligt, tänk på att du måste vara hemma från att honan är parad tills ungarna är sålda, alltså ingen resa eller så =) men du kan ju självklart åka till skolan eller kompis eller så :)
Kaniner brukar brukar få 2-12 kaninungar men vanligaste är ju runt 3-7 :)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

#6 okej, ska tänka på det :)
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥

Så smartast är ju att ta efter sommaren :)
Rest in peace Valkyrie!

Mamma säger nej :/
Hoppas hon ändrar sig :P
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
Inom andra djur så tar man ju enbart kullar för man tror på den kombinationen och själv tänker spara en unge för att sedan avla vidare på den.
Jag ser ingen anledning Att ta en kull med ungar om man inte hade tänkt spara någon. Men det kanske inte är så med kaniner?
#10 Man tar för att man tror på kombinationen och så, men har inte settnågon uppfödare som sparar ur varje kull, men ibland gör man det. Skulle aldrig para några om jag inte trodde på kombinationen, och skulle kunna tänka mig att spara en även om jag itne gör det:) Blev lite krångligt på slutet men;)

10# Vissa behåller om det har kommit någon fin men oftast säljer de dem så då är det inte alls som hundar.
Men många sparar men inte i alla kullar.
Rest in peace Valkyrie!

#3 Dvärgvädurar brukar oftast få 5-6 ungar, men har varit med om bara 2 också och en gång 10 stycken, dom fyra kullar som har fötts här i år har varit:
7 ungar/ 4 överlevande
5 ungar
7 ungar, varav en dog efter 2 veckor)
5 ungar
Jag menade inte hundar. Även hamstrar, gerbiler, marsvin osv. Man tar ju inte en kull för att sälja alla sen. Men visst blir det ingen unge i kullen som man tycker har det man vill ha så klart man säljer. Men ska man bara ta en kull för sällskap och inte ska avla något mer tycker jag det är fel om man inte sparar någon.
Varför påfresta honan när man ändå ska sälja ungarna? Jag tycker det bara är så fel.
#10: De flesta uppfödare jag känner är också inne på samma "spår" som dig, att tanken är att man ska spara en unge ur kombinationen.
Sen kommer det ju inte alltid det man hoppats på, så då är det ju dumt att spara en bara för att.
Men planen anser jag ju alltid ska vara att man tänkt spara en ur kullen.

14# Oj, jag vet inte vad jag fick hundar ifrån.
Men ja man kan ju ha som mål att få fram en viss färg eller teckning man vill ha men alla sparar inte. Vissa säljer alla om det inte var en önskad färg med och det tycker jag inte det är något fel med. Tycker man ska få föda upp utan att man sparar också. Men om man har uppfödning blir det ju automatiskt att man någon gång sparar någon…
Rest in peace Valkyrie!
#16: Det jag tror Sofia menar är att tanken är att man ska spara ur kombinationen.
Sen om det inte dyker upp just det man önskat och då väljer att inte spara någon, är en sak.
Men själva tanken när man gör parningen är ju att man ska vilja spara om det dyker upp just det man hoppats på/planerar. =)
Det anser då jag i alla fall.
Vet man att man inte vill spara någon alls efter dessa två föräldrar, så förstår jag personligen inte varför man ens gör den kombinationen, om man inte anser att det blir något värt att spara.
Men sen tycker väl alla olika.

17# Ja jag förstår men det jag menar att jag vet flera som har uppfödning för att sälja friska och snälla kaniner men detas mål kanske då inte är att spara men de kanske gör det ändå om det kommer fram någon fin =)
Jag tycker också man borde vilja ha något ifrån kullen om man ska para men alla tycker ju olika ;)
Rest in peace Valkyrie!
#18 Föder man upp utan att sälja tycker jag det låter som att dom bara vill käna pengar på sin uppfödning.
#19 Kanske ska stå "utan att spara" …, eller? :)
medarbetare på allergier.ifokus .

puttar
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
#20 Precis :p Utan att spara ska det stå.

22# Ja i för sig lät det konstigt, jag tar tillbaka allt jag sagt ^^ tycker man borde spara ibland men inte alltid :)
Rest in peace Valkyrie!

putt
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥