Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 2625 ggr
[Djurlinnea]
0

Starta uppfödning!

Jag funderar på att starta uppfödning av Teddys och angora kaniner…Men jag har inte några namn som jag kan ha på uppfödningen -.- Kom med lite tips? på namn och sådant :) Gärna tips? på vad man kan tänka extra mycke på! :) t.ex. Vilket mål med uppfödningen,vilken mat osv. :)

Är den i fel grupp ändra gärna :)

pigelina
0

Mål med uppfödningen bestämmer man ju själv, värkar dumt annars, då vet man ju inte varför man vill föda upp:)

Ett mål är ju inte "jag vill få söta kaninungar" utan kanske "jag vill få fram rastypiska dvärgvädurar, men långa och tunga öron i färgen viltblå" tex eller "jag vill få fram snygga hoppkaniner som kommer bli duktiga på att hoppa och blir elit kaniner allihop;)" eller ngt;)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

bunnyheart
0

Det du kan ha som mål: Jag tycker du ska bestämma det själv men eftersom du bad om hjälp så kanske ditt mål kan vara att föda upp friska o lyckliga teddys och angoror ;P

Namn: Helt upp till dig också men men; Tussarnas kaninuppfödning, Ängens lurviga kanin uppfödning m.m

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

[Djurlinnea]
0

#1 Jo jag har ett mål med uppfödningen som jag troligtvis kommer att starta nästa år :) det är:

Att få fram snälla trevliga kel,avels och ev.hoppkaniner med så många olika godkända färger som möjligt och helst wiener fria kaniner :)

[Nallegardenskaniner]
0

ta den kaninen's namn som bettyt mest för dig..

ehum.. ta typ staden där du bor eller något ^^

jag tog Nallegården pg.a att min första angora kanin hette nalle :D

kul att du ska ev börja med Teddy's o angora ^^ så vart det för mig haha ;)..

[Djurlinnea]
0

#2 Tack för namnen :) Jag har funderat på något som passar där jag bor…Uppe i Norrland…Men tussarnas var ju super gullit :D

[Djurlinnea]
0

#4 Jo,jag blev så sugen på angora sen jag såg din Gloria :D Jag vart helt dökär i henne och jag älskar mycke lurviga ninisar :D Helt såld på små tussar :D

bunnyheart
0

#5 tyckte jag också xD

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

[Nallegardenskaniner]
0

Målet jag har med angoror är: föda upp Angoror som har BRA Pälskvalité alltså att den inte tovar bara för man inte borstar dom på ca 2 veckor eller mer

och att dom ska vara lätthanterliga D.v.s lätta att klippa (ett måste) och borsta ibland. ^^

och inte aggressiva ofc. snälla, friska ^^

ja..

och med teddysar : snälla och lätthanterliga. d.v.s lätta att borsta då dom måste ju borstas ett par gånger i veckan :D

[Nallegardenskaniner]
0

#6 haha naw så sött :)

Denna kommentar har tagits bort.
[Djurlinnea]
0

#8 Jo framförallt men angora pälsen…Den är ju nästan lite ett måste att den ska ha pälskvalité och pälsen normala täthet :D Lätthanterliga det är ett måste för alla kaniner tycker jag!:) Det är lättare om dom ska få springa av sej i hagen eller bara om man ska gosa med dom :D

[Nallegardenskaniner]
0

#11 ja precis:) alla mina kaniner kan jag ju ha lösa (a) så dom är väldigt lydiga ^^   Teddysar som Angoror :P

[Nalle-]
0

#6, Haha, samma sak här! Har träffat Angelicas angoror 2 ggr nu, och tycker de är helt underbara..! ^^ Det är synd bara att de ska ta så mycket plats. Men vi får väl se om det kanske blir en angora i framtiden.. (a)

När det gäller namn tycker jag det är väldigt fint att ta namnet på en plats som betyder mycket för en :) Tex Hembergets kaniner ^^ (har ett berg här i närheten som heter det, har grymt mycket barndomsminnen där). Skulle nog döpa min uppfödning till det, om jag hade någon (a)

[Djurlinnea]
0

#12 Ja,men kaniner som kräver en viss pälsvård är lätta att få tama!Man håller ju lixom på med odm nästan varje dag och sådant :)

#13 Haha ;D Ja,jag har inte så mycke plats för burar nära huset men funderar på att göra om min lekstuga (som nu är skrothus) till att ha burarna i :) Sen hagar är lätt att fixa på gården :)

[Djurlinnea]
0

Funderar på att ha teddy peking då min nuvarande kanin är det…Och ev. angora annars rex :) Men mamma gillar ingen av dom ;(

[Djurlinnea]
0

Puttar upp lite :)

[Djurlinnea]
0

Ingen som har mer tips??

[Djurlinnea]
0

Ingen verkar ha fler tips? så skriver lite hur det ligger till med att starta uppfödning!

hur står det till med kanin gården:

Jag har varit och mätt min lekstuga som troligen kommer att bli kaningård!Den är 3 m bred och 4-5m lång!Så det ryms kanske 3-4 enkelburar men 3-4 fackare ryms det nog 2-3 st av :) Det finna element som kommer stå på i vinter och slås av i sommar!Även en fläkt som blåser kallare luft kommer finnas och appen dörr med myggnät på sommaren även hagar som dom skuttar runt i på dagarna så dom inte får sitta i burarna och vara uttråkade!Sen kommer vi fixa ventilation och lite hyllor att förvara sakerna i :)

Kommer jag starta uppfödningen ens?

Ja troligtvis kommer jag göra det men jag måste först få tillstånd av mina föräldrar…Och jag har inte frågat dom än…Men mamma brukar seja att jag får ha bara jag tar hand om allt själv och inte tröttnar…Men då kan hon inte stå emot på vårborstingen som brukar ta ca.1 dag då går jag egenom pälsen extra noga,tvätta öronen klipper klorna,kelar och klipper pälsen inför sommaren :) Så jag tror nog att det går bra! Namnet kanske kommer bli efter min hamster ella men vi kallade alltid henne för ella bulla bella så uppfödningen kanske kommer heta just EllaBullaBella :D eller Fluffiga Linneas eller något sådant :)

Linnet
0

Du ska nog tänka dig för innan du börjar föda upp angorakaniner, det är inte så stor efterfrågan på angorakaniner, så dom är väldigt svårsålda. Teddysar, ja kanske, men i regel vill ju folk ha en lättskött ras, som inte kräver så mycket pälsvård och då är ju teddyn inget alternativ. Jag föder ju upp dvärgvädur och lejonhuvad dvärgvädur, det är trevliga kaniner och det är stor efterfrågan här i norrbotten, det finns väl en del uppfödare, men jag har aldrig haft nåt problem att få mina kaniner sålda, fast jag vet ju inte var du bor norrland är stort. Jag föder bara upp kelkaniner.

bunnyheart
0

#19 ja, tycker också man ska föda upp en lätt såld ras som t.ex dvv och lejonhuvade kaniner, det är två mkt populära raser! Sen är hermelin faktist den populäraste rasen :)

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

[Djurlinnea]
0

#19 Jo jag vet det har jag funderat på…Angora är en pälskrävande ras såsom teddy men jag funderar på att föda upp hermelin eller lejonhuvat istället då jag vet att det inte är många som söker teddy och angora men teddy är någon som jag ska ha det vet jag redan men om jag ska ha en till ras är oklart…:) Jag bor 4,5mil utanför Luleå :)

Hermelina
0

Teddysar är värt besväret…… ;)

Linnet
0

#20 Är inte dvärgvädur den populäraste rasen? Har även fött upp hermelin/löwen men inte alls lika populära. Teddy skulle jag inte vilja föda upp, har haft hermelinfuchsar tidigare och det var inte riktigt min grej.

#21 Ok men då bor vi ganska nära, jag bor i Luleå. Det finns ju en del uppfödare kring Luleå, Piteå, Boden, men inte så jättemånga. Ganska många av mina ungar flyttar uppåt (Gällivare, Kiruna mm) eftersom att där finns knappt alls nån som föder upp, inte heller djuraffärer som säljer kaniner. Jag hade 14 kullar i fjol ca 50 ungar, ska köra i sommar också, men sen ska jag minska ner.

[Djurlinnea]
0

#22 Jo,men tänker ta typ 1 kull per år :) Alltså en uppfödning på väldigt liten skala :)

#23 JAha okej vad roligt…Jo uppåt är väldigt vanligt!Jag sålde min ena kanin förra sommaren och då hade en som nyss flyttat till kiruna ringt och frågat om hon fanns kvar men jag tyckte det var för långt att skicka upp henne med tåg…Så jag sålde henne till en som bodde en bit utanför Hertsön där hon har det väldigt bra!En Hage på 50 kvadrat meter är inte en liten Hage att skutta runt i :P Vad heter din uppfödning?

Linnet
0

#24 Min uppfödning heter Notvikensdjur, hemsida:

notvikensdjur

[Djurlinnea]
0

#25 Min kusin har köpt sin kanin där för typ 2-3 år sen :) Var med och tittade då =)

bunnyheart
0

#23 enligt skaf så är dvärgvädur "tvåa" populäratse rasen men den allra populäraste rasen är hermelin (enligt skaf).

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

[Nallegardenskaniner]
0

För mig var mina angoror lätt sålda. hadde 7 nu har jag 3 kvar varav 2 är tingade och 1 är kvar (gloria) ^^

tycker också Teddysar är värt besväret ;)

[BonnieL]
1

#18: Men du, är inte du 11 år? Då är det dina föräldrar som har ansvaret för djuren och uppfödningen så du tänker på det.

bunnyheart
0

#29 Föräldrarna har väl ansvar till man är 18 ?

#18 Men det är ju föräldrarna som har ansvaret för kaninerna tills du blir myndig ,så om du startar en kanin gård får du ju tänka på att det är föräldrarnas ansvar, har du pratat med de?Obestämd

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

Linnet
0

#27 Jag har både läst att det är dvärgväduren och har egen erfarenhet av att det är den mest efterfrågade rasen. Hur kan SKAF veta Vilken ras? som är populärast? När man föder upp kaniner och har hållit på ett tag så märker man ju vilka raser som efterfrågas och det är dvärgvädur. Finns knappt några här uppe som föder upp hermeliner, skulle dom vara så populära så skulle väl fler föda upp dom. Anledningen är väl att hermelinkaninen inte alls är lika lugn och tillgiven som dvärgväduren. Har man haft båda sorterna så märker man ju vilken stor skillnad det är. Jag får ju ofta frågan om Vilken ras? som är den bästa nybörjarkaninen, bra barnkanin osv. Svaret är ju väldigt enkelt för det är dvärgväduren, skulle ju ljuga om jag sa att hermelinkaninen är den bästa. Men därför inget ont om hermelinkaniner, dom är små och söta, men kan ofta vara lite småaggresiva och blir inte lika lätt tama. Sen finns det ju undantag både bland hermeliner och dvärgvädurar.

bunnyheart
0

#31 aha okej :)

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

hjartelyckanskaniner
0

Det du ska tänka först och främst på är Vilken ras? du verkligen vill satsa på.

Du vill ju ha Angora och ''Teddysar''. En Angora får många bebisar och de är inte små heller. En Teddy kan mycket väl få 8 bebisar. Vad gör du om du inte får sålt de? En angoraunge kan man ju inte sälja till en zooaffär om det är det sista alternativet. Teddysar är ju mer polulära än Angoror för de är ju mycket mindre.

Den vilken sorts Avel? Vill du få Teddysarna godkända? Då blir det mycket jobb.

Sedan antalet kullar? Ska det vara en stor Avel eller en liten?

Jag har en kull på 8 veckor nu. Jag har 5 ungar kvar utav 7 st, så det är inte hur lätt som hälst att bara ta kullar. Dessutom är det dyrt, mycket jobb och tid. De ska ju vara tama när de flyttar från dig, för annars lär ju ingen köpa någon unge igen när ungen var aggressiv när den kom till den nya köparen. Jag har betalar närmare 500kr för bara foder till mina ungar, sen ska det vara spån, hö och halm. De har ätit lite mindre än en halv höbal under 8 veckor. Detta är nu en liten ''ras''. Jag har Vädurskorsnings bebisar.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

Linnet
0

#33 Om du har läst alla inlägg så står det en kull per år, så det är nog inga problem. Är det bara "rätt" ras så är det nog inga problem att säja ungarna här uppe, jag sålde ca 50 ungar i fjol under sommaren utan problem. Har just nu 20 ungar mellan 11 dagar och 5 veckor gamla och 13 är redan tingade.

hjartelyckanskaniner
0

#34 Jag har inte läst alla inlägg..

Sen beror det på vart man bor. Jag bor i skåne och det är många ungar utan den ''rasen'' jag har nu så jag har ju stor konkurrans.

Då måste du ha haft tur, för jag skulle aldrig fått sålt 50 ungar så snabbt. Men jag tar bara en kull åt gången så att jag inte helt plötsligt sitter där med ca 16 ungar (mina kaniner får runt 8 ungar i kullen).

Mvh Emma

Linnet
0

#35 Tur vet jag inte, det är så stor efterfrågan här uppe under våren och sommaren, så 50 ungar är inget problem att sälja. Är inte alls rädd för att ta många kullar, för jag vet nästan heltsäkert att jag får dom sålda.

hjartelyckanskaniner
0

#36 Men eftersom det finns många som har kullar nära mig så finns det många konkurrenter och har man otur så går de till de andra.

Jag vet inte helt säkert om jag får sålt mina så jag tar bara en åt gången.

Mvh Emma

Linnet
0

#37 Jo,jag förstår precis, men här i Norrbotten finns inte så många som föder upp.

[Djurlinnea]
0

#29 Jo,jag vet ;) Mamma hjälper ju så klart till och ger oftast mat och vatten på morronen men asså jag kommer endast ta 1-2 kullar per år högst tills när jag har blivit äldre :) HAr redan tagit kull på en kanin när jag var 9 ;)

#30 Jo jag har pratat med dom och dom tycker att jag ska ta 1-2 kullar per år tills jag är myndig :) och det var så det var tänkt med uppfödningen från första början var lite otydlig kanske ;)

#33 Jo jag har funderat på Angoror…Kanske ska ha en som sällskap bara ;) Men jag tänker föda upp Teddysar men dom säljs som pekingar då dom troligtvis fäller av!Det är mest till kel och hoppning som jag tänker sälja dom…Absolut inte till dom som vill få fram teddyn utan lejon längre bak i stammen ;) Så jag säljer dom som kel och hoppkaniner :)

Linnet
0

#39 Mycket pälsvård med angora, dom ska klippas var tjedje månad. Men tydligen en trevlig ras.Men jag vet en uppfödare som hade en kull förra sommaren och hon hade jättesvårt att få dom sålda. SÅ hon sålde dom vuxna också. Annars finns ju fuchs om man gillar långhår, inte fullt så krävande som angora, behöver ju inte klippas i alla fall.

[Djurlinnea]
0

#40 okej,men jag tror jag kommer hålla mej till teddy-peking ;) Sen efter nått år kanske utöka till andra raser :)

Linnet
0

Det blir nog bra.

[Djurlinnea]
0

#42 Jo,det tror jag me :) Om det blir någraungar nu i kullen jag väntar så ska jag nog spara en hona eftersom hon som är parad blir 3 nästa år vilket jag tycker är lite gammalt för att ta kull på den…Men hon kommer bli hopp kanin när hon går i pension :D

Linnet
0

Fast 3 år är ingen ålder för en kanin, man kan ta kullar ända till dom är 5-6 år, förutsatt att dom har kullar regelbundet.

[Djurlinnea]
0

#44 okej,men jag har ju bara kullar på våren/försommaren/sommaren :) Fast det kanske är regelbundet :S

Linnet
0

#45 Ja det kan man säga, har också bara kullar på vår/sommar

[Djurlinnea]
0

#46 Okej :) Då kanskedet blir 2 kullar nästa år om det blir iår :) annars bara 1 :P ;D

[Nallegardenskaniner]
0

#41 Teddy peking finns inte (a) utan dom heter & Kallas Lejonhuvad dvv ;) haha Oskyldig

[Djurlinnea]
0

#48 Haha,det visste jag faktisskt inte :O

[Nallegardenskaniner]
0

#49 hihi okej =) näe visste först inte jag heller x'D men Ljusta påpekade det =).. så nu äre bara för oss att börja kalla dom för Lejonhuvad Dvärgvädur ;)

[Djurlinnea]
0

#50 Hihi :) Jo,det är det :) Men jag kommer säga teddy iaf :) är lättare att säga :P Fast skriver ju så klart inte att dom är teddy när jag säljer dom :p