Nästa djur?
Hejhej! :)
Jag vill skaffa ett nytt djur. Jag har burar, pengar, tid, osvosv.
Jag vet bara inte vad!
Ville först skaffa en till kanin (Har en som heter Lilly) men njae.. Skulle vela ha en liten plutt att gulla med.
Så, det står mellan gerbiler eller en liten dvärghamster.
Problemet med gerbilerna är att dom är så himla aktiva och jag har skulle helst då vela köpa en gitantisk fågelbur, vilket jag inte kan. (Har inte SÅ mycket pengar)
Och dvärghamstrar ska ju helst vara tillsammans, men jag vill bara ha en. Sen händer det inte spec mycket med dom.
Så, vad ska jag köpa?
Gerbil eller dvärghamster?? 

Kanske fråga inne på gerbil eller hamster…?
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"
Gerbil bör hellre ha ett akvarium, fågel bur är inte bra för dem :P
Varför inte skaffa guldhamster, liten, kan bo ensam, och har man en stor bur är det jätte kul att inreda åt dem och se dom pyssla runt ;)
Och hamstrar kan vara med över allt.
Tror t.o.m det ska finnas gerbil och hamster agility ;)
Tipsar dig att kolla på http://gerbiler.ifokus.se/ eller http://hamster.ifokus.se/ istället ;)
både gerbil och dvärghamster ska vara 2 eller fler.
Tror det är bäst att fråga i dom andra forumen(hamster och gerbil)
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Kom ihåg att de är nattdjur och kanske inte är så keliga ;) men bara du har tid för de så tycker jag du ska välja. Man ska ju ha minst 2/flera kaniner av samma kön och de behöver ett akvarium med typ hälften spån eftersom de gräver mycket.
Hamstrar kan du nog fråga Ninni om då hon är väldigt duktig på det =)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

råtta! titta runt lite på nätet, så fattar du varför…
#4 hihi, inte bara Ninni som kan hamstrar här tror jag, men på hamster.ifokus får man flera olika personen syn å åsikter ;)
Sen tror jag det blev lite fel "Man ska ju ha minst 2/flera kaniner av samma kön och de behöver ett akvarium med typ hälften spån eftersom de gräver mycket."
kan värkligen tipsa om guldhamster om du vill ha ett litet djur och bara ha ett!:)
// Hanna
Guldhamster! :) Verkligen helt underbara djur som kan bli riktigt tama. Har passat grannens hamtrar ett par gånger när de levde och jag blev väldigt fäst vid dom ^^

# 1
Jag ville inte fråga där, för frågar jag på hamster så vill dom självklart att jag väljer hamster och på gerbil så vill dom självklart gerbil.
Och det hjälper inte med att få höra 50 hamster och 50 gerbiler :P (Okej det kanske inte är så nu, men ville helst ta en 'neutral' sida ändå)
# 2
Nja, har haft en guldhamster och den satt bara och glodde. Dvärghamstrarna (iaf jag dom hade förut) var väldigt aktiva typ. Men ja, en guldhamster kanske skulle funka.. Hmhmh..
# 4
Lilly bråkar med andra kaniner.. Hade en förut som hette Pandora, men sålde henne för Lilly bara bråkade med henne och fick tag i henne hur jag än gjorde, så hon måste vara själv. :P
# 5
Tror inte mamma vill ha råttor, hon tycker dom är "äckliga". Fast jag har hört att råttor är väldigt sociala, men behövs det inte jättemycket arbete då? :)
# 7
Har börjat fundera på det med, men är inte så säker.. Somsagt, min förra bara satt och glodde in i burväggen och gjorde ingenting. 
#9, Hm! Så har då ingen av de jag passat varit :)
#9 vad köpte du din guldhamster?;)
Köp av uppfödare, min är helt överaktiv pussgurka:P Superolig att kolla på och mysa med:) Rekomenderar Deeds
// Hanna

# 10
Hur många har du haft då? :o

6# hehe ojsan, menar självklart gerbilerna ^^
Den ända jag kom på var ninni ;)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
#12, 2 stycken :) Och så har jag träffat en hel del också, och de flesta har varit riktigt mysiga.
Håller med #11, köp från uppfödare i så fall! :)
Tamråttor är väldigt intelligenta och sociala och kan bli riktigt, riktigt tama. Dock är de ju inte så små som gerbiler eller dvärghamstrar och de måste vara minst två, samt att de luktar, hur mycket man än städar… och de kräver en stor bur, mycket tid utanför buren och ganska mycket uppmärksamhet.
Själv har jag två möss, riktigt trevliga små djur. Honor ska man ha i par/flock men hanar kan bo ensamma. Mina honor bor i ett akvarium på ca 110x40x40 cm, men de kräver inte så stor bur bara de har gott om aktiveringssaker i buren (klättermöjligheter, tunnlar, grävmöjligheter osv). Möss kan också bli ganska tama och man kan med tålamod även lära dem saker, men då gäller det att köpa från en uppfödare som satsar på temperamentet (mina möss är köpta i djuraffär och inte så värst gosiga).
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
En guldhamster då?
Till gerbiler räcker det med en stor plastlåda från IKEA ;) kosat kring 150;-!
Är du bara intresserad utav en så är varken dvärghamster eller gerbiler aktuella, om det inte är fråga om kinesisk dvärghamster.
Dessa har jag för mig bör vara ensamma, då de har svårt att gå i flock.
Personligen tycker jag bäst om guldhamstrar, då det är bättre storlek.
Samtliga av mina är väldigt uppfinningsrika och härliga individer.
Har 6 stycken som bor hemma hos mig och alla är speciella på sina egna vis. =)
Vart bor du någonstans?
Jag skulle rekommendera dig att komma på någon av hamsterföreningens utställningar.
Där finns både guldhamstrar, dvärghamstrar av alla varianter samt några gerbiler.
Då kan du kolla på dem och passa på att ställa massa frågor. =)
Två kaniner, men i varsina burar då? :)

# 11
Från en djuraffär, det var inte ens tänkt att jag skulle köpa honom, men han såg så himla ensam och hjälpslös där han satt, sen sa dom att han ändå skulle bli avlivad om en vecka om ingen köpte honom.
# 14
Jag vet inte jag, vill inte sätta ut en massa pengar och så sitter den där igen och stirrar apatiskt in i en vägg..
# 15
Nja, SÅ mycket plats har jag inte, sedan verkar dom kräva väldigt, väldigt mycket tid, så jag tror att råttor inte är något för mig.
# 16
Har funderat på en, men om du läser i tidigare inlägg så har jag haft den och den gjorde typ inget.
# 18
Jag bor i västerort, i Stockholm.
Och det skulle vara jättebra, jag har nämligen en hel drös frågor som bara skulle svämma över det här forumet med om jag började ställa dom. ;)
# 19
Nja, vill helst ha ett annat djur och något mindre, mest för dom går mycket lättare att gosa med och ha på axeln och sånt ^^
#20: Vet att det kommer vara en utställning i Kallhäll den 26 Juni, det är den som är närmast i tid som ligger i det området. =)
Sen i höst kommer det vara en i stockholm (september) och gustavsberg i vinter (december).
Utställningarna brukar skrivas om antingen på hamsterföreningens hemsida eller deras forum.