Bryten klo
Hejhej, köpte en kanin idag. och såg att hon hadde en bryten klo "/.. alltså hela klon var bryten bort.. ska jag klippa bort den eller låta den vara ?
& vad ska jag göra så det inte blir ännu värre där ? typ hä något runt tassen eller?..
Är klon helt borta eller hänger den kvar? Är den bruten på mitten eller ända inne vid klofästet?
Om klon är bruten ända inne vid klofästet bör du rycka bort den, om den inte redan är borta.
Se sedan till att hålla så rent du bara kan i buren och håll ett öga på henne. Börjar det vätska eller ser allmänt dåligt ut, ring veterinär.
Linda inte in det, det är bättre att det får luftas, annars lär det vätska.
Lycka till!
alltså den är helt borta ända in i tån..
uh.. ska jag rycka bort den :o? haha jag är så mesig så vet inte ens om jag klarar det ..
jodå rent ska jag hålla.. okey tack för svaret :3..
Varför rycka bort om den redan är borta? Ô.o xD
#3 haha eh.. du kanske missuppfattade mig (a) eller kanske jag berättade helt koko ^^ den är helt bryten in i klon. men den är fortfarande kvar asså den hänger bara typ i skinnbit eller något :p.. och eftersom hon verkar ha ont där vågar inte jag ;$..
hon är ju helt ny osv.. köpte henne bara för typ 4 timmar sedan..
märkte att jag berättade koko ^^ haha x'D
#4:hah okej, då förstår jag x) Men har tyvärr inget förslag till dig!
#5 precis. :/
men ska iaf ringa vetten och rådfråga.. men jag borde igentligen inte måsta betala vett kostnad.. alltså om hon blir sjuk av denna klo …. :s då hon sålde en kanin med långa klor. och bryten klor
Ta en liten tång, be någon hålla i henne och ryck bort den. Det gör mer ont för kaninen att den hänger kvar där och trycker.
Knut bröt av en klo i somras, den satt fast i tån på bara ett litet litet ställe. jag röck bort den lösa biten direkt efter att det hade hänt och han ryckte inte ens till. Har har fortfarande ingen klo på den tån men verkade inte ha ont då och det blev varken svullet eller infekterat heller :) Du får nog bedöma hur hårt den sitter och om du kan få bort hela så det inte blir kvar någon liten bit, då måste du nog få hjälp av vetten.
Har du pratat med den du köpte kaninen av? Du bör ju prata med denne och se hur han/hon ställer sig till att betala detta isåfall. Men som dagt kan du snabbt rycka bort klobiten så är det mycket möjligt att du inte behöver göra mer åt det.
Är det en renrasig kanin som du tänkt ställa? kaninen kan ju bli nollad pga ev en klo som är borta men jag har då ställt knut efter detta men domaren märkte inte att den var borta så han fick inte ens avdrag :)
#8 okej :) nejdå det är ingen renrasig kanin en liten Lejonhuvad dvv (teddypeking) så det är ju ingen fara =)..
kan försöka ta bort klon då ^^ ..
jo jag har pratat med henne men hinner aldrig säga så mycket då hon loggar ut nästan på en gång jag börjar prata om det >_<
#9 Vad moget av henne.. Trist när det ska vara så. :( Kämpa vidare!
#10 jo det är verkligen jobbit när det ska vara så. men hennes klo har iallafall åkt bort och det ser redan bättre ut :)
Tack!:)
#11 Härligt :) Då är det bara att hålla koll så att det läker fint och inte blir infekterat eller så, sen är det ju bra att försöka hålla det rent så blir det säkert bra :)
#12 precis :D