Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1731 ggr
Linnslins
0

Utgångsdatum

Jag har funderar lite på det här med utgångsdatumet på pelletsen.. Min Lottiepåse går ut snart och den är långt ifrån slut.. är det farligt? att ge henne av maten fast att den har gått ut eller bör jag slänga den direkt och köpa ny?

När min mat går ut så kan jag ju smaka på den och känna om det smakar bra eller inte… Jag känner inte för att äta pellets ;)

Chieko
0

Va, vad dålig du är. Klart du ställer upp för dina kaniner och provsmakar åt dem! Tungan ute

/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

Linnslins
0

Det är så illa att jag borde det va? ;) haha!

Pehpsii
0

Bäst före datum på produkter finns i princip bara för att man inte ska kunna lämna tillbaka/byta/lämna in klagomål för mat som är gammal och kan ha blivit dålig pga det. Det är inget farligt med det. Om maten förvarats bra och ser fräsch ut och inte luktar konstigt etc så ska det inte vara någon fara. Det enda som skulle kunna vara är att näringsvärdet kan minska marginellt om maten blivit "luftad" mkt.

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Zvintos
0

Maten blir inte direkt dålig så fort den passerat bäst före datumet.
Däremot försvinner ju vitaminer odyl till slut.

Jag skulle nog gett tills påsen är slut, lite beroende på hur mycket det är kvar.

Linnslins
0

Jag får kolla hur mycket det är kvar och så fort jag kommer till granngården så ska jag köpa en liten påse i stället =) Det får hellre bli lite dyrare än att jag köper och så hinner hon inte äta upp.

Pehpsii
0

#5 du har inte kompisar med kaniner? Då kan man köpa en stor påse ihop och dela upp den.

www.freewebs.com/gypsymice/

http://pehpsii.blogspot.com/

Linnslins
0

Nä jag känner ingen annan som har kanin. Absolut ingen.. Typ inga av mina vänner har djur. I så fall är det katt eller en helt gård med mjölkkor ;)

LinneaJohaanson
0

Jag provsmakar aldrig kaninernas mat. Och ser inte direkt meningen med att göra det?

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

skitte
0

#8 Hon skämta bara :)  Antar jag.

//Ellen

riiffen
0

Titta & lukta på det.

Om det varken möglar eller luktar konstigt så kan du ge det. :)

medarbetare på allergier.ifokus .

Chieko
0

#8 Jag skojade, och TS fattade det :)

/Karin

Linnet
0

Visst kan man ge fast utgångsdatumet har passerat, men som nån annan skrev, närings och vitamininnehållet garanteras väl bara tills det datumet, men det är ju inga problem, det är ju torra varor, så det kan ju inte bli dåligt. Vi är ju lite hysteriska när det gäller detta "bäst före" datum här i Sverige och det finns ju dom som kategoriskt kastar livsmedel bara för att datumet är passerat, även om det håller flera dar längre, ex. mjölk, ägg mm. Bara att lukta och smaka. Ja inte då på kaninmaten förstås.

emms
0

Pellets är faktiskt inte så äckligt xD Smakar som fullkornsflingor lite ^^

Emma

Linnet
0

#13 Jasså, du har provsmakat.

Linnslins
0

Tack för svaren!

Jag antar att det är fräscht så länge hon tycker det är gott, det luktar bra och ser bra ut. Jag får ge henne lite extra grönsaker för att kompensera upp vitaminbortfallet i så fall =)

emms
0

#14 Haha, jadå ;D Jag var nyfiken (A)

Emma

Linnslins
0

#13 Ja då kanske det inte är så farligt att smaka då =P haha! Bättre att jag smakar och det är dåligt, än att hon blir dålig <3

[aammE]
0

Jag smakar på all pellets som jag ger mina kaniner. Oskyldig Varför skulle jag ge mina älskade kaniner mat som jag inte vågar smaka själv?

Chieko
0

Haha. Jag har smakat hästpellets men tror inte jag har testat kaninernas… Har även smakat betfor och hel havre i stallet. Pelletsen smakar mest torrt…

/Karin

Linnslins
0

Jag hade en gång en kompis som gillade att äta gnagarblandning om jag inte minns fel… Inte okej!! :O

Men jag tror faktiskt inte jag kommer smaka på hennes mat, jag litar på mitt luktsinne och köper en ny påse ganska snart. =)

Måste ju åka 5 mil enkel resa för att kunna köpa mat så det är inget jag gör bara för att jag har lust =(