Toalåda!
Hej!
Min kanin bajsar överallt i buren och det är väldigt jobbigt när jag ska städa till hon. Jag har köpt en hörn toa till hon så min fråga är hur jag ska göra för att hon ska anväda den?
Hon har aldrig använt den sen jag köpte den till hon men jag vill att hon ska använda den men hur?
Pilot vill alldrig bestämma sig vart hon skulle göra sina behov, Men nu äntligen har hon börjat annvända toalådan :) Wihoo :P haha^^

Lägg i bajset i toaletten så hon föstår att hon ska bajsa där ;)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
om kaninen bajsar utanför (som dom alltid gör i början) lägg bajs-pluttarna i toaletten och kisset (om du använder spån/halm/toalätt m.m) sen sätt toaletten i det hörnet h*n kissar/bajsar mest. lycka till!

#3 Okej då ska jag göra det :)

#4 det blir lite svår för att hon bajsar mitt i buren och jag använder halm. ^^

Se efter om hon har ett vist hörn som hon brukar gå i (alltså kissar i) Ställ sedan toan där. När du fyller den med spån (el vad du har) lägg även dit lite av den "skitiga spånet" alltså hennes använda kiss spån. Sen är de bara att fortsätte med den rutinen varige gång du tömmer toan… Förhoppnings vis ska hon då tillslut börja använda den. Så gjorde jag med mina två senaste kaniner :) Båda är nu rumsrena. De viktiga är att ha tålamod å låte henne välja ett vist hörn innan man ställer in toan. Av erfarenhet kan de oxå byta plats…. vilket är jobbigt… men de är då bara att flytta toan dit och hoppas de fortsätter. Annars får man börja om igen haha.
Om de inte skulle hjälpa kan man alltid försöka med att göra rent i de hörnet hon brukar sitta och smutsa ner toan mer. För då doftar de mer i toan än i hörnet. Vilket gör att hon hellre vill gå i toan…
Lycka till!

#7 Tack för ditt svar :)
Men hon gör sina behov i buren och inte i toalådan (som hon gjorde innan) :(