Kanin uppfödning
Hej! Lite nyfiken på kanin uppfödningar ;P
Jag hade tänkt att man ska skriva svar i kommentererna på de här frågorna:
Uppfödningens namn:
Startade:
Mål:
Föder upp:
Finaste namn på kull:
Roligaste namn på kull:
(sen får du gärna ladda upp bild o länk :)
Är det fel grupp eller xD?
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
Uppfödningens namn: Nallegården
Startade: 2009
Mål: Få fram snälla & Lätthanterliga kaniner
Föder upp: Lejonhuvade Dvärgvädurar "Peking - Teddys" har förr fött upp Angoror^^
Finaste namn på kull: Alla namn e fina ^^
Roligaste namn på kull: ingen anning :P
www.nallegardenskanin.webs.com
( Bilden är på nalle. angora kaninen som fick mig att vilja börja & gav mig uppfödar namnet ;).. )

#1 vad bra att du svarade ;P
putt
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
Uppfödningens namn: Pigelinas
Startade: 2009
Mål: få fram fina och rastypiska lejonhuvade kaniner, men mycket man och skägg i färgerna vit rödögd och havanna
Föder upp: Lejonhuvade kaniner
dom 2 sista vet jag inte:P alla är fina^^
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Ang. de två sista frågorna: Alla kanske är fina men liksom ngt som är specielt fint! Och samma sak med "roligaste namn på kull", ta bara ngt lite tokigt som "kossan" elr ngt ;)
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
#4 Haha, Kossan är ju min lill-pojke här hemma. =P
Uppfödningens namn: Majakanins kaninuppfödning & Kaningård (ej reg men uppf.nr: M92).
Startade: ca 2006 med detta uppfödnings- namnet.
Mål: Ta fram friska och winerfria viltgula dvärgvädursrexar som ska stå högst på pallen på hopptävlingar och utställningar.
Föder upp: Viltgula dvärgvädursrexar.
Finaste namn på kull: (Har inga kull-namn, alla ungar får namn och kullen löpnummer).
Roligaste namn på kull: :---:

#5 Juste! Din lilla kanin heter ju Kossan,
! Men föder du inte upp rasen orange? I innan födde du upp mer än bara Viltgula dvv rexar..eller?
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
Uppfödningens namn: Happy Bunnies Kaninuppfödning
Startade: Vintern 2008-2009
Mål: Att få fram trevliga, friska och glada kaniner med bra temperament, kropp och man.
Föder upp: Lejonhuvad dvärgvädur samt vädurskorsningar
Finaste namn på kull: -
Roligaste namn på kull: -
(Bild på Amulettens Albert, svart brokad lejonhuvad dvärgvädur)

#7 Fint namn på uppfödningen :) Jag har köpt både Maja och Kajsa på amuletten, kul att se en till på iFokus som har köpt en kanin där :)
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
Uppfödningens namn: Dragongårdens Kaninuppfödning
Startade: 25 April 2009 (Firar ett år idag!)
Mål: Att föda upp trevliga och friska kaniner i bra färger.
Föder upp: Dvärgvädur, Dvärgvädur rex, Hermelin rex, lejon
Finaste namn på kull: Det finns många namn som är fina :)
Roligaste namn på kull: Vet inte :p

#9 Fint namn på gården :) Grattis på ett års dagen till uppfödningen då :)
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
**Uppfödningens namn:
**Je t'aime´s kaninuppfödning
Startade:
Våren -06 köptes första kaninerna in, men aveln kom inte igång fören året därpå :)
**Mål:
**Målet är att få fram friska och pigga kaniner med bra temperament och kropp. När det gäller teddyväduren så vill jag få fram teddysar med bra kropp och färger och med fin, tät päls med så bra kvalité som möjligt, och kaniner som följer den framarbeteade teddyvädursstandarden som möhligt. Med kaninernas hälsa i första hand såklart! Kommer iår även ha en "hoppkorsningskull" där målet är att få fram friska och stabila kaniner med bra temperament som har bra förutsättningar för att bli bra "hoppkaniner", men som även kan vara en vän utanför banan.
För mig är inte det viktigaste att ta många kullar, eller avla på dom kaninerna man har hemma, utan det viktigaste är att ta kombinationer man verkligen tror på och tycker kan ge något.
**Föder upp:
**Jag föder främst upp teddyvädurar, men det har inte kommit igång riktigt än, då mina "teddysar" fällde av. Har tidigare fött upp lejonhuvad dvv och lejonhuvad kanin. Och kommer i år även ha en "hoppkorsningskull" (lejonhuvad dvv/angora/dvvkorsning) då det är en kombination jag tror på och gärna vill spara en unge ifrån.
**Finaste namn på kull:
**Jag har haft alfabetet till mina kullar tidigare och har haft A-M. Men kommer i fortsättningen att börja med tema. :)
Hemsida: www.jetaime.se
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Uppfödningens namn: Moängsvägens kaningård
Startade: Vintern/våren 2008
Mål: Att få fram wienerfria teddyvädurar, främst i zobel, vit rö & japan med bra pälskvalité och bra lynne.
Föder upp: Wienerfria teddyvädurar.
Finaste namn på kull: Alla kullar som mina kaniner kommer ifrån :P
Roligaste namn på kull: -

Tack Jetaime!
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
#6 Hihi, japp, han kallas Kossan, heter Tussilagons Fuzzy Navel. 
Jo, jag har ägnat en tid till Orange-uppfödning. Insåg dock att det inte riktigt känndes rätt. Det är svårt att förklara för en som inte varit inne i en så koncentrerad Avel. Men det är både jobbigt och svårt.
Det jag dock tyckte var värst är att man ju måste ta "provkullar" för att kunna utesluta bettfel. Ja, och allt vad det innebär i Orange-aveln.
N kan man en hel del om rasen dock, så om någon vill ha hjälp och sånt så är det bara att höra av sig.
Orangerna fick mig att hitta de viltgula dvvrexarna dock. Eller rättare sagt hitta de viltgula rexarna, som sedan fick mig att kläcka idèn om att ta fram viltgula dvvrexar.
Jag har provat massa olika raser, och man lär sig alltid något nytt. Men denna gången känns det helt rätt. De är bland annat agom stora och SÅ vackra (ser ut som guld-kaniner enligt mig). Dvärgvädurarna är helt enkelt den trevligaste rasen enligt mig.
Men jag väljer mina individer väl. Inga "loga" dvärgvädurar här, utan de ska vara vakna till sättet, och hoppglada. =)

#14 hihi okej :)
En liten fråga bara: Varför vill nästan alla föda upp wiener fria kaniner? Vad är det för fel på wiener? :P
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
#15: De flesta vill inte avla på wienerteckning då det förstör i linjerna, men om man inte föder upp till utställning ser jag inget fel i det. =)
#15 Vill man ställa ut sina kaniner så vill man att de är winerfria. Winer är ett anlag (vit+blåögdsanlaget) så det är lite dubbelt att kalla det winer.
Får du in det anlaget i din Avel så kan det dyka upp vita strån och små retfulla fläckar på kaninerna mitt i en kanske helt perfekt färg, men bara för de vita stråna eller fläcken så är kaninen inte utställningsbar.
För oss som avlar winerfritt är det knepigt, och det ligger oftast massa jobb bakom. Finns så många kaniner som bär winer.
Ser inget fel i det heller, förutom att det blir svårare för mig själv att hitta djur som är kvalificerade till min egen Avel. 

#16 aha, tack :)
putt
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
#18: Du behöver inte skriva putt om inlägger redan finns på senaste inläggen, en gång om dagen räcker.
Sen behöver du inte skriva putt i samma kommentar som du skrivit något i heller. =)

#19 aha, ska tänka på det nästa gång :P
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥
Uppfödningens namn: Zvintos Kaniner och Hamstrar
Startade: 2008, paus under 2010 pga att jag bor i lägenhet och inte har plats.
Mål: Att få fram hälsosamma dvärgvädurar med bra temperament. Inriktar mig på de med breda huvuden, snarare än platta.
Föder upp: Dvärgvädur i vit blåögt (planerar att få in satin i framtiden).
Finaste namn på kull: Roskullen, alla i kullen döptes efter namn på vita rosor.
Roligaste namn på kull: Får väl ta Fornnordiska kullen då, där honan döptes till Dis och hanen till Froste.

****Uppfödningens namn: Nästansjöns
****Startade: 2009/2010( 2009 bestämde mig, köpte in avelsdjur m.m, 2010 fick första kullen)
****Mål: Få fram fina rastypiska lejon i främst färgen zobel brun. Och inom det kommer jag regga alla mina avelsdjur för att försöka få full stam på lejonen.
****Föder upp: Lejonhuvade kaniner
****Finaste namn på kull: -
**Roligaste namn på kull: -
**
Mvh Fatima
Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus http://nastansjonskaniner.webs.com

puttar
Kom igen, vill se fler uppfödningar :P
/Johanna.
Kaninblogg♥♥♥