Sitthylla lag?
Jag och mina kompisar diskuterade om sitthyllor.
Är det lag på det? Min kompis säger nämligen att det inte är det … många säger ju att det är lag på det vilket jag alltid då trott.
Snälla snabbt svar :)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Ja det är lag på att man måste ha sitthylla!
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
Det är lag på att man måste ha sitthylla eller hus som dom kan sitta på. :)
Citerar L80, sidan 21:
"18 a § Kaniner ska ha tillgång till en hylla med tillräckligt utrymme för att kunna sitta på och under denna. Hyllan kan utgöras av bolådans tak. Om flera djur hålls tillsammans ska det finnas hyllutrymme så att alla samtidigt kan få plats på dessa utan att konkurrens eller aggressivitet uppstår. Hyllans yta ska inte adderas till den totala tillgängliga burytan vid beräkning av burstorlek."
Länk till L80 finns med bland sajtens länkar. =)
Sen vad exakt man väljer att ha, om man har en sitthylla, hus, kartong, transportbur etc är väl upp till en själv.
Så länge det uppfyller kraven om en hylla eller något husliknande.

Okej blev lite förvånad när de sa att de inte var det. Just nu har jag ingen sitthylla men jag ska köpa en 245 x 115 med sitthylla :D Eftersom jag inte visste att det var lag när jag köpte buren och får inte plats med det eftersom hon då säkert slår i huvudet i taket :/ På sommaren har hon såklart sitthylla i hagen :)
Rest in peace Valkyrie!
#3 Finns det något som säger hur hög den ska vara? =)
Dn ska vara så hög att kaninen utan problem kan sitta under den, att den sla lätt ta sig upp på den och att den kan sitta utan problem på den utan att vara för nära taket (på buren):P
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jag vet att den ska vara en speciell höjd, min är ca 60 men tycker ändå den är för låg för att kunna ha sitthylla. Den buren jag ev ska köpa är 80 :D och har redan hylla
Rest in peace Valkyrie!
Skriver i denna tråden så jag slipper göra en nu.
Blir en bredd på 28cm bra?
#8 beror på Vilken ras? du har.
En teddyvädur ska den bli till.
Alltså ca 28x45cm ungefär, är det okej? Annars finns den en bredd på 36 också, men känns som den kommer ta upp hela buren (120x60)

Tråden kan låsas eftersom jag fått svar på det jag ville =)
Rest in peace Valkyrie!
#12 Okej.
*Låser tråden på TS begäran*