Är hon dräktig?
Jag har dvv hona som är inne på sin 33 dag om hon är dräktig. Men nu börjar bli osäker på om parningen tog sig. Hon är inte jätte stor, men hennes spenar är väldigt svullna och hennes buk är lite rundare. Det är som varsin upphöjning på vardera sida på magen och samt under, men svårt säga om hon ätit för mycket mat eller om det är ungar. Jag tror inte att det är många ungar om hon är dräktig. Hon tvättar sig mycket på magen och där nere, har gjort det sedan igår. Men det kan ju vara jag som vill se det jag vill se.
Men problemet är att hon inte ens börjat bo, hon bara rumsterar buren med intensivt grävande och flyttar spånet med framtassarna fram och tillbaka. Om hon inte gör det vilar hon mycket, hon ser lite ansträngd ut och pälsen är fluffigare än vanligt. Men som sagt jag börjar fundera på när hon kommer att föda, eftersom mindre raser brukar väl ha kortare dräktighetsperiod.
Under dräktigheten har hon varit väldigt överaktiv fram till de senaste dagarna, haft lite humörsvägningar men inte mycket. Vad tror ni? Varför boar hon inte ännu? Är hon skendräktig?? (trots att spenar är svullna)

Vanligast är att dom föder på dag 30 eller 31, så kanske hon inte är dräktig då.

Men det som jag tycker är konstigt om hon inte är dräktig alls är att jag lät henne träffa hanen igen efter 2 veckor efter parningen. Och då var hon inte alls intesserad av honom och enligt vad jag har läst så ska det vara ett ganska säkert tecken på dräktighet. Men visst börjar jag att undra, men hon var skendräktig? brukar de inte börja boa alldeles för tidigt då. Eller kan hon ha abosberat bort eventuella ungar under dräktigheten. Jag har läst att de kan vara dräktiga t.o.m. 35 dagar, t.ex. om det är få ungar. Men jag får väl ser vad som händer. Kanske så är hon inte dräktig alls, trots att hanen parade henne många gånger.

Ja det är bara att vänta och se.
Säger som #3, du får helt enkelt vänta och se.
Har hon halm att boa med också?
Hur gamla är hanen och honan?

Hon har börjat boa nu, det är klart hon har haft bomatrial. Men hon har bara strött det omkring sig, in i spånet. Så det har ju inte gjort nytta innan. Men nu har börjat dra hår från magen med. Så det måste ju innebära att det borde komma ut små ninisar. Hon är 1 år gammal precis och hanen i ungefär samma ålder, hur så? Bara för hon är sen i dräktigheten betyder det inte att jag inte har läst på om vilken ålder de ska paras och så vidare. Jag menar inget illa nu men frågorna kändes som om du undrar t.ex. om hon får vatten eller om jag brukar klippa klorna på henne.
#5 Håller med dig! Bara för att honan kanske föder senare än vanligt så betyder det inte att man är ovan vid kaninfödslar/kaniner.