Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1271 ggr
annaforsgren
0

Hängande mage

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Nyss när jag satt ute hos min rexkanin Tjoffsen så var han först helt normal, men så plötsligt började hans mage att hänga ner som en säck, han har fått så vid ett flertal tillfällen och det sker endast när han fäller. Det går oftast över inom en timme.

Jag skulle gissa på att det beror på att han har fått i sig päls i magen. Han vill bara trycka magen mot golvet helatiden och nu vill han inte äta. Jag masserade magen och han fick i sig lite knäckebröd till en början, men nu gick han in och la sig i bodelen.

Har ni varit med om detta förut? Själv har jag bara hört om kaniner som fått hård mage, inte en lös mage som bara hänger ner.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

[BonnieL]
0

Vad konstigt, det har jag aldrig hört talas om… Obestämd
Hoppas någon vet.

[aammE]
0

Fråga på kanin-net!

Brumelisa
0

Vet inte om kaniner kan få bråck? Vi människor kan ju få det.

Låter oroväckande att han trycker magen mot golvet och inte äter. Jag skulle ringa till kaninkunnig veterinär och rådfråga om jag vore du.

Hejsankanin
0

Hej! Dessa symptomen har min kanin just nu och undrade hur problemet fortsatte och om ni kom fram till någon lösning? Uppskattar svart så fort som möjligt

[GTBLovesAnimals]
0

H u r h a r d e t g å t t ?

mayhem87
0

Jag vill tro att jag hade samma grej som med mayhem då jag tog henne till veterinären. Jag hade tagit kanin till vetrinär om den verkar stressad o ha ont. Jag gav pump med vatten(vid magproblem är vätska viktigt) o hon blev lite piggare innan jag tog henne till veterinären. De sa att det kan hända om de fått I sig för mkt hår/bomull. O de är fällnings perioden. Hade nog tagit till vetrinär för är de stopp behöver dom ändå hjälpa kanin. Men hade oxå försökt få i den vatten för jag betalade 4 lax för 7sprutor med vatten….vilket jag hade gjort igen men ändå dyrt.

Mvh Mayhems "hönsmamma"

[Flodbis]
0

#4: Denna tråden är 15 år gammal, trådstartaren har inte varit aktiv sedan 2016. Då är det bättre att du startar en ny tråd, särskilt om du vill ha svar snabbt!

Mitt främsta råd är att besöka veterinär, har kaniner minsta symptom på något kan det gå snabbt till innan de går bort. Eftersom kaniner är bytesdjur så försöker de dölja när de mår dåligt/är sjuka. När de visar något så är det ofta långt gånget.