Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1190 ggr
Valkyrie
0

kompostgallerproblem

Jag har ju som sagt hämtat en liten dvv rex bebis idag som är 9 veckor imorgon. Jag har kompostgaller till henne då vi bara ska bo här idag och åker hem på söndag.

Hon har stoppat huvudet mellan gallret men kommit ut (småfastnar lite), tror ni att det är någon fara? hon kommer ju ut men tänk om hon skulle göra illa sig?
behöver jag vara orolig? jag såg henne komma ut men det var lite svårare när hon hade huvudet lite på sne.

Jag är orolig för natten eller dagen om jag åker bort någonting, hade ni varit orolig?

hon är 9 veckor förresten men kommer inte ut med kroppen, bara huvudet typ ;)

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

pigelina
0

ställ kompostgallrerna uppåt, blir svårare för dom då:) annars får du ha henne i transportburen över natten

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

riiffen
0

Kaniner kan göra sig nästan så små som dom vill, vet jag av egen erfarenhet. :P Jag sa precis samma sak som du när Riff var cirka 9 veckor, men han smet ut genom hålen fram tills han var ca 14-15 veckor. ;) Men han jag ju också alltid varit väldigt liten.

Du har inget höns/minknät att sätta runt gallret?

medarbetare på allergier.ifokus .

Valkyrie
0

Okej, ja det kan jag ju i för sig :) Nej tyvärr har jag inte det här eftersom jag är i göteborg hos morbror ;)

Rest in peace Valkyrie!

TheMe
0

Du kanske kan sätta handdukar eller liknande runt kompostgallerburen, längst ner där hon kan sticka ut huvudet i alla fall? Sätta fast med klädnypor kanske…

Beror ju på lite hur ni bor och vad som finns att tillgå.

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Trasdockaa
0

Min hona på 12 veckor kommer fortfarnade ur (dvv rex) så skulle inte rekommendera att ha i enbart kompostgaller :)

Är sällan här så kontakt finns på http://tussilagons.blogg.se/ :)

Serenity
0

Personligen skulle jag försöka hitta något att sätta nertill på kompostgallret så att hon inte kan sticka ut huvudet och fastna. Hon kan bli rädd och skada sig rejält skulle jag tro om hon fastnar.

Handukar var ju en bra idé eller filtar kanske?

Lycka till!

Valkyrie
0

Ja men jag ska nog vända på de :) hon kommer inte ut ur kompostgallret men bara lite med huvudet.

jag ska ju bara ha tills söndag, sen bor hon i en vanlig bur när vi kommer hem =)

Rest in peace Valkyrie!

[ninnakm]
0

Min lilla Gucci gör också det, men hon slutar när hon inte lkan längre:)

Valkyrie
0

Men finns det något som kan hända? tänkte om de fastnar och kanske får panik :/ men jag ska iaf vända på gallrerna inför natten =) tror ni inte det blir bra då?

Rest in peace Valkyrie!

Serenity
0

Även om hon bara sticker ut huvudet och inte kommer igenom med hela kroppen så finns risken att hon fastnar och får panik.

Mina vuxna hermeliner kan också sticka ut huvudet genom kompostgallren, jag lämnar de aldrig ensamma när de är i sina hagar, bland annat av den anleningen.

Valkyrie
0

okej, men om jag vänder på de då?

Rest in peace Valkyrie!

zatanica
0

Testade själv med filtar till min lilla Fjant, men han var smartare än så och hittade väg ut. Inte hela världen här då han har ett egete rum med stängd dörr som är kaninsäkrat. Han är en hermelin kille. Så kom på något annat som kartong skivor kanske som man tejpar dit.

Serenity
0

Jag skulle ändå hålla koll. Jag skulle försöka täcka nederdelen. Du har inte möjlighet att ställa gallren mot ett hörn i rummet så har du ju löst två sidor jättelätt, och så kanske du kan få ta två gamla handukar eller någon gammal trasmatta till de resterande två sidorna?

Jag är nog ganska nojig just med att de ska fastna och så, så jag kanske är överbeskyddande. Känns ändå bäst att vara på den säkra sidan. Jag vet ju iof inte hur stor kaninen är, så det är ju upp till dig.

Hoppas att det löser sig :)

[ninnakm]
0

Ja, försök att täcka nederdelen och håll lite koll, så klarar hon sig nog;)

Eveline
0

Jag hade sånt galler till min kanin när jag var iväg på besök hos min mamma. Hon stack ut huvudet helatiden och tillslut försökte hon krypa ut men fastnade med halva kroppen i ett hål. Det blev lite hektiskt några sekunder och jag fick hjälpa henne ut. Efter det blev hon lite paff och gjorde inte om det. Jag skulle inte rekomendera kompostgaller till mindre kaniner.

Valkyrie
0

Tyvärr har jag ju ingen annan möjlighet.

Är det bättre om jag vänder på de?

Rest in peace Valkyrie!

Serenity
0

Hon kan ju ändå vrida på huvudet och försöka komma igenom (och i värsta fall fastna). Hålen blir ju inte mindre för att du vänder på gallret… Hoppas att du lyckas lösa det på något sätt :)

Nickel
0

Jag skulle ha kvar henne i transporten. :) Min ena kanin som väger nästan 2 kg fick panik en gång och sprang rakt in i gallret, hans huvud fastnade i ett hål. Han försökte dra loss sig men han satt helt fast och då började han skrika. (Läskigaste skriket jah någonsin hört :S ) Vi fick klippa upp kompostgallret och jag har honom aldrig mer i en kompostgaller Hage som det inte har fyrkantsnät på också. Och alla mina under 1,5 kg kan trycka ut sig genom dom hålen.

lillaisa
0

Min kanin tog sig igenom när han var liten:P tur var att han var ganska mammig så han for inte långt från mig. Men när jag upptäckte det satte jag hönsnät runt, tills han växt lite så han inte rymdes mellan:)

/Isa

Fatma
0

Testat sätta fast kartong ner till? vet inte om hon kommer så hon kan tugga på det men.

Mvh Fatima

Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus                                                        http://nastansjonskaniner.webs.com

Valkyrie
0

Jag vände på kompostgallret så nu går det bra, hon försöker ibland men inser att det inte går ^^

Rest in peace Valkyrie!

PrinzeZz
0

jag har kört med filtar längst ner och klädnypor som nödlösning, detta var dock på en tävling när jag hade med mej mina bebisar som var till salu, så även om inte jag hade uppsyn hela tiden hade även andra lite uppsyn.

Jag skulle ha kaninen i transportburen över natten, det dör den verkligen inte av Flört

Medarbetare på kaninhoppning.ifokus.se | Rosvalla-katastrofen 20/2 2010 Måne 
Uppfödning av hoppkaniner | Hemsidan | Bloggen |

Valkyrie
0

Det är löst eftersom jag vänt på gallrerna =)

Rest in peace Valkyrie!