Jätte hård mage.
Charlies mage verkar inte normal. Kände på hans mage och den var stren hård, och jag har hört att den ska vara mjuk. Ingenaning om vad jag ska göra, hjälp?

Ta bort pelletsen, det kan vara förstoppning och håll öga på honom och om han verkar hängig ring veterinären direkt.
vad ger du för foder? vissa kaniner blir hårda i magen av fel foder, har du bytt nyligen? har dette hänt förut?
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
#1. Asså, ja vet inte riktigt. Men han är jätte glad och pigg. Jag använder pelletsen Djur & natur kanin och marsvin (tror det heter så) och Cuni Complete(som han haft sedan han ''föddes''. Han fick det i djuraffären och så, sen blandar jag det med torkade morötter, ärtplattor, äpplen och päron.

okej jag skulle inte ta tokade frukterna eftersom det är mycket socker så det ska enbart ges som godis. annars är fodret bra men ta bort pelletsen för h*n kan ha förstoppning. äter h*n och dricker?
Rest in peace Valkyrie!

En kanin kan även ha forstoppning om den visar tecken på att se frisk ut. kaniner visar inte att dem är svaga, och om dem nu gör det är det oftast försent.
Jag skulle ta bort pelletsen och Bara ge hö och vatten i några dagar och kolla om det blir bättre.
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

4# ja men oftast inser den att den fått stopp av maten och då slutar den äta och man märker det oftast ;)
Men jag rekommenderar som sagt att ta bort pelletsen men se till att hon dricker och bajsar. Annars skulle jag åka in med h*n direkt.
Jag har mycket erfarenheter av förstoppning och i vissa fall går det inte att göra något speciellt om man kanske aldrig upptäcker det.
Rest in peace Valkyrie!

Jag håller med att bara ge hö och vatten och se till att han får röra på sig ofta så magen går igång. Går han på toa som han ska? Har han bra hull? Det kan även bli stopp i magen om kaninen fäller och slickar i sig päls.
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus
#3 Det är inte alls mycket torkade frukter i. Jag ska städa hans bur nu så ser jag om han bajsar :)
Han äter mycket hö, och är hur pigg som helst (som han brukar), dricker gör han också, då jag ser han göra det nu 
Bort med pelletsen! Bara vatten och hö. Ingen bättring efter helgen --> ring veterinär.
Se till att ha ordentlig koll på honom, ge enbart hö + vatten. Ring somsagt veterinär om det inte blir bättre.
Jag städade buren för att se om han bajsade. Och för någon timme sen när jag var ute så såg jag att han hade gjort sina behov (:
Blev super glad!
Men ska försöka dra ner på pelleten. Då han fick 1msk per dag, ska ha två dagar då han bara får grönsaker och hö.
Tack för allt stöd. Var verkligen rädd där ett tag, ville verkligen inte åka in med honom :/

Hur är det med hans mage nu?:)
Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

Ett annat tips? (förutom att ta bort pelletsen) är att ta ut kaninen på en ordentlig promenad när magen känns hård. Det brukar funka jättebra för att få igång magen. Dessutom är ju hård mage på en kanin ungefär som en häst som har kolik, och de ska ju absolut inte stå stilla. Så mycket Motion och bort med pelletsen. :)
#13 Ja om kaninen inte motioneras ordentligt redan så är det mycket viktigt. Det kan vara bidragande till att magen hårdnat (lite motion).
#14 Han motioneras minst två timmar om dagen. Dock inte när det är regn och det blåser mycket. Så det är nog inte det. Men magen är ok nu, inte hård utan mer mjuk. Jag har börjat smått med pellets för någon vecka sedan och efter det har jag inte märkt något. 
#15 Då berodde det säkert på pelletsen. =)