Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 2073 ggr
[sstorm]
0

Bortrövade kaniner

Det här är så jävla hemskt… Och jag vet att jag kanske kommer använda starka ord, men jag är verkligen upprörd nu. Idag är jag hemma från skolan, eftersom jag har feber. Sitter och chattar med en av mina närmsta vänner i kaninvärlden när hon plötsligt försvinner ett tag. Antar att hon gått till kaninerna vilket hon gjort.

När hon kommer tillbaka får jag ett svar i stil med "Jag jätte ledsen, någon har varit här och tagit massor av kaniner" (med en del större bokstäver och utropstecken) Någon har alltså varit hemma hos henne, snott med sig 11 kaniner och 1 kull på inte ens 1 vecka! 1 av kaninerna är ur min första egenuppfödda kull..

Nu mår jag så jävla dåligt, och jag kan bara gissa hur illa hon mår :(

(har valt att inte nämna hennes namn medvetet)

eliana
0

Var det inte några djurrättsaktivister som stulit och släppt ut kaniner för någon?

Kanske det är samma visa här?

Hemskt är det i vilket fall och jag hoppas att allihop kommer tillrätta snart!

Att umgås med djur är att vila sin själ

Billikanin
0

Fy vad hemskt! Hur kan människor bara göra en sådan sak! Hoppas verkligen att de kommer till rätta igen!

Baralisah
0

Har det inte hänt massa skit redan under år 2010?

Jag blir så frustrerad och arg när jag läser sånthär. Det är verkligen tragiskt hur folk har hjärta till att göra så mot djur samt dess ägare.

Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

[sstorm]
0

#1 ja, de var i skara för ngn dag sen… De tror de mår bättre i de fria, men i själva värket dör tamkaninen av svält

Billikanin
0

#4 Ja, exakt, en tamkanin är ju inte anpassad till att leva ute, den lider ju bara av det! Om de verkligen vill hjälpa djuren så ska de ju låta bli att släppa ut dem! OM det nu är så att någon har släppt ut din kompis kaniner så kan man ju hoppas att de hoppar hem igen…

Funderar allvarligt på att sätta lås på Billis bur nu alltså… Skulle ju vara för hemskt om någon släppte ut honom, han skulle aldrig klara sig, ja, det skulle väl knappt någon tamkanin göra. Samtidigt är det ju sjukt om man ska behöva låsa in sina kaniner för att vara säker på att de inte ska bli stulna! som #3 säger, det har verkligen hänt en massa skit i kaninvärlden 2010, först LU-katastrofen, sedan de som eldade upp en kanin och nu det här! Varför?!

eliana
0

Ja, djurrättsaktivister gör säkert mycket bra också men sånt här är rent vansinne…

Att det kan vara så svårt att förstå att ett djur som människan i tusentals generationer avlat på för vissa(av människan)uppskattade egenskaper INTE är samma sak som de vilda djuren…

[sstorm]
0

#5 de går oftast bara till stora uppfödare, de tjänar inte att sno 1 eller 2 kaniner för dem.. Hon har en del fler kaniner än de som blev stulna. De tog bara dem som bodde utomhus, de som satt i kaninboden lämnade de

Billikanin
0

#7 Naj, jag vet det, men ändå. Man vet aldig vad människor kan hitta på…

pigelina
0

HemsktRynkar på näsan

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

eliana
0

Lås på buren är enda lösningen för att jag ska våga släppa buren ur sikte…Inte främst med tanke på djurrättsaktivister som medvetet släpper ut kaniner(ett hänglås lär inte stoppa dom, med bultsax och kropsstryka får man upp dom flesta hänglås)utan med tanke på barn som rör sig i grannskapet.

Jag har varit med om förr att barnen inte vågar fråga om dom får klappa kaninen när jag är med utan dom smyger dit när ingen är hemma och ska bara klappa lite. Det leder gärna till att dom bara ska hålla lite, kaninen sprattlar till, barnen tappar den och så springer kaninen iväg eller blir skadad.

Har förlorat en kanin på det viset och det är inget jag vill uppleva igen. Här är det hänglås på även om jag bara är inne i huset.

LinneaJohaanson
0

Herregud sanna..
Jag läste om liknande på Martinas facebook om en annan uppfödare!
Helt sjukt, ja pratade nyss med mamma om att skaffa lås på burarna.
Och låsa kaninstallet..
Helt jävla sinnessjukt!
Så nu när nya burarna ska byggas blir det lås på allt och alla!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

[sstorm]
0

Jag tkr de mest hemska är dessa 6 ungar som är knappt 3 dar gamla :(

[sstorm]
0

#11 vera är borta Gråter

LinneaJohaanson
0

Åhenj Rynkar på näsan
Vilda och jag hållar tummar och tassar att syrran och alla andra kommer tillbaka!

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Emelie
0

Jag är så så så ledsen över vad som hänt, och jag lider verkligen med henne. Jag kommer göra allt som står i min makt för att hjälpa till och hitta alla kaninerna.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

[sstorm]
0

#15 samma här

Valkyrie
0

Gud vad hemskt :O Stackars din kompis :¨( var hon hemma när de tog de?

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

riiffen
0

Fy vilka idioter! Ska gå ut och sätta lås på alla burar direkt!

Var bor hon någon stans? (om du vill säga)

medarbetare på allergier.ifokus .

Zvintos
0

Att folk inte har bättre för sig…
Hur sjutton kan de tro att kaninerna mår bättre om de blir släppta lösa?
Jag förstår inte riktigt det tänket.

Hur som är det fel att göra på det viset!
Och det verkar vara mycket som händer nu, läste nyligen om en uppfödare där det varit några som släppt ut dennes och som hittades under en promenad av uppfödaren själv…

[sstorm]
0

#17 hon märkte de i morse… antagligen tagna inatt

#18 i sthlm

#19 jag fattar inte hur man kan vara så jävla knäpp att man tar kaniner, inklusive kaninungar och släpper ut dem?! Om de nu gör de, jag vill inte ens tänka p vad som kan hända med Vera Gråter

Valkyrie
0

Hemskt :( beklagar verkligen. finns det inget man kan göra? typ anmäla

Rest in peace Valkyrie!

TheMe
0

Behöver inte vara djurrättsaktivister, de ger sig mest på djurfarmer som föder upp till päls- och eller köttproduktion. Nu vet jag ju inte vad din kompis har för slags uppfödning, men i alla fall.

Däremot förekommer det att reptilägare söker levande föda till sina ormar mm och då stjäl kaniner på detta sätt. Finns även folk som åker runt och stjäl kaniner för att hetsa sina hundar emot.

Oavsett så är det som hänt hemskt!

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Emelie
0

Kan det vara dessa månntro?

http://djurensbefrielsefront.com/

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Flisans
0

Ush o fy vilka idioter. Oavsett orsak!

Hemskt ledsen att detta händer överhuvud taget.

De blir helt klart stort hänglås på min kaningård när de e klart..

Synn att man ska behöva låsa in så, men verkar va enda lösningen om man vill ha kvar sina djur…

riiffen
0

#23 Att det finns sådana människor! :O

[sstorm]
0

#22 absolut.. men just nu vill jag inte tänka att min kanin ska bli kastad åt en hund… Jag ser hellre att hon springer runt i skogen och kanske att någon hittar henne….. Hon berdiver Avel för uts, inte för päls

TheMe
0

#26 Klart man inte önskar något så hemskt öde för sina kaniner, men det finns tyvär mycket sjuka människor utan samveten och empati.

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

LitenPyssling
0

Men fy!
Blir så arg så jag vet inte vad!
Det dem gör är brottsligt, dem går runt och SNOR andras kaniner/djur.
Om vi nu misssköter våra djur så mycket så dem ska sno dem, varför inte söka upp oss och prata med oss då istället för att vara så otroligt förjävliga att sno!!?? =O
Då har vi dessutom en chans att säkra våra älsklingar!

Uscha, blir så arg och ledsen så jag känner bokstavligen hur jag laddas mer och mer. Ska just nu gå och slå på min brors boxningssäck som i nuläget får föreställa en sådan "vet allt om djurens bästa" person. Fy, måste utgöra min ilska. Annars kommer det nog bli en hel bok från min sida i detta inlägg.

Du måste skriva och berätta hur det går, om hon polisanmält, fått tillbaka dem, ja allt! Hoppas verkligen allt blir bra!<3

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

[sstorm]
0

#28 händelsen är polisanmäld, men chansen att se alla kaniner välmående är ju inte stor…

Tarja
0

Fy vad arg man blir Gråter Jag förstår verkligen inte hur vissa människor tänker, det finns gott om galningar i denna värld…

[vretenskaniner]
0

Så irriterande!! Har hänt så himla mycket hemskheter under 2010, jag ORKAR inte mer! Och det har gått 4 mån bara :O

Det är en jävla tur att vi bor en bit från stan, lite som på landet.
Men man blir bra jävla sugen på att skaffa lås!

Fatma
0

Asså fyRynkar på näsan jag beklagar verkligen för människan som detta hänt och håller tummarna hårt att h*n finner dem och oskadda!

Mvh Fatima

Medarbetare på Lejonkaniner.ifokus                                                        http://nastansjonskaniner.webs.com

ppyysseenn
0

det är verkligen hämst att sånt här händer!!!Gråter
var bor hon?

//Alma

Min (påbörjade) kaninuppfödning, ta en titt vettja! :) ---->

Pysens kaniner

riiffen
0

#33 Sthlm…

[ninnakm]
0

gud vad hemskt! Gud, jag vet inte hur jag ska uttrycka mig! Åå, vad jag blir arg, att man inte kan få ha sina djur i fred! Min pappas jobbar kompis barn, hede 2 kaniner. Men en dag när hon kom ut för att ge dom mat, så hade någon halshuggit dom! Usch, tur att man bor på landet, kanske inte händer lika mycket sånt här!

ppyysseenn
0

fy vad hämst…..

//Alma

Min (påbörjade) kaninuppfödning, ta en titt vettja! :) ---->

Pysens kaniner

[Djurlinnea]
0

Nej fy!HEMSKT!

[Agneslundin]
0

nej stackars henne och kaninerna !! :(
jag bor i sthlm! måste sätta lås på buren.

vart i stockholm ?

Inaarah
0

Blir så himla arg! Åh, vill strypa (skulle givetvis inte göra det! bara jag som blir upprörd..) de som gjort det, de har uppenbarligen ingen fritid.

Jag hade haft mer förståelse om det varit så att kaninerna varit plågade eller dylikt, men om det är fullt friska kaniner gör man för sjutton inte så. För kaninernas bästa & för ägaren och personerna i omgivningen, fattar ni/du som gjort det inte att ni sårat ägaren och andra + att man inte gör så? Blir så arg!

jahadu
0

hata djurrättsaktivister! blir så arg på såna idiotiska människor som egentligen bara gör det värre för djuren, vet en rad exempel…

beklagar det som hänt din vän!

kaningodis
0

#40 Det behöver ju inte vara djurrättsaktivister, de ger sig oftast på gårdar där de föds upp kaniner för päls och kött.

Det finns faktiskt folk som snor andras djur och sabboterar bara för att jävlas…det finns faktiskt idioter till allt tyvärr.

Hoppas att kaninerna kommer tillbaka!

Kastanjegårdens Kaniner

annaforsgren
0

Åh vad förbannad man blir! Varför kan de inte lämna ens kaniner ifred?? Min kanin blev också snodd för något år sedanGråter Man blir så jäkla orolig och ledsen, för man vet inte vad som hänt med ens kaniner.

Mvh Anna :D
Medarbetare på Jättekanin.ifokus

[BonnieL]
0

Ush, men fy vad hemskt!

djurskydd
0

Har som en del andra svårt att tro att det är djurrättsaktivister. De slår till mot kött- och pälsfarmar och inte mot enskilda uppfödare av hopp- och sällskapskaniner. Tror för övrigt inte heller att djurrättsaktivisterna släpper ut kaninerna i naturen, de kan nog mer om djur än så, vet grupper som istället tar hand om kaninerna i stora hagar så de får leva livet fullt ut istället för att slaktas. Men det är ju fruktansvärt om enskilda uppfödares kaniner blir stulna, tycka vad man vill om Avel..

[sstorm]
0

#44 en av kaninerna återfanns iaf lös skuttandes på gården…

Frida-B
0

För inte alls länge sedan, hade någon släppt lös min kanin. Jag trodde först att någon hade stulit honom men efter att ha letat hela dagen hittade jag honom på kvällen, en bit ifrån huset. Jag vet inte om det var någon typ av djurrättsaktivist eller om det bara var någon som busade… Men nu har jag iallafall satt lås på buren och vågar inte lämna den olåst…

Det känns bara så hemskt att det finns folk som släpper ut kaniner bara för att jävlas!

[bebba]
0

Vet själv hur det är.

Var på djurkollo där jag leder ponnyridning m.m. Någon eller några går in och tar två 4 veckors kaninungar. Gissa om vi fick panik när vi upptäckte att det var en hona och en hane(syskon) som blivit tagna.

Tycker synd om din kompis och dig. Inte kul

alwiz
0

USCH ! det händer ju ba hemska saker, känns det som, 2010 :'( äckelmänniskor som bara går och tar någons djur, det är ju it männskligt :'(

Valkyrie
0

45# Oj, hur mådde den? Tror du att de släppt lös?

Rest in peace Valkyrie!

[sstorm]
0

#49 tror bara att de tappat den då de såg ut att haft brottom

Emelie
0

#49 Ja troligtvis har de blivit avbrytna i sitt arbete, för alla kaniner i samma burlänga var inte ens borta. Så antingen tog de henne och tappade, eller så hann de aldrig ens ta ut henne från buren utan hann  bara öppna dörren eller liknande.

Valkyrie
0

Hemskt :(

Rest in peace Valkyrie!

Eveline
0

Fy Fan.

Man såg ju bara på TV härom veckan vad folk gör med kaniner, torterar dem. Tycker det skulle vara lättare om folk bara kunde sköta sitt eget och ge fan i andras saker.

För ca 10 år sen blev jag av med en kaninunge ur en kull. Annars har jag haft tur. Skulle nån ens peta på mina kaniner med nån annan avsikt än goda så skulle de inte få det lätt, det är ett som är säkert.

Synd att det finns folk som inte tänker längre än näsan räcker…

LitenPyssling
0

#53 Blev inbjuden på en marknad där jag skulle visa upp Kaninhoppning och kaniner + ungar tillsammans med en annan tjej som jag känner.
Det slutade med att jag fick åka hem med 3 kaniner mindre för att människor kommit och tagit ungar och sedan "tappat" dem i marken ='(.
Kom på en av människorna som var en 17årig kille, jag var 14 då, när han "tappat" en unge för 3e gången. Såg att han "tappat" den 3 gånger medans jag sprang dit.
Hans lek slutade med att han låg på marken sen och blödde näsblod. Jag blev förbannad på honom så jag slog ner han och efter att ha slagi ner honom så satte jag mig gränsle över hans mage och frågade om han tyckte det där var roligt det som jag nyss gjorde mot honom.
Det tyckte han inte, då sa jag att då j***ar låter du bli mina och min kompis kaniner framöver om du inte vill ha näsbenet avbrutet!
Så efter det var det ingen som tog upp en kanin och tappade den. Dem var ur noga med att ha stor kontroll över kaninen.
Dem berömde mig även för att ha stått upp för djuren, denne kille hade blivit tillsagd flera gånger av mig, min kompis och våra föräldrar samt andra personer som kommit för att titta.
Han hade till och med blivit borttagn 2ggr innan jag slog ner honom.
Mig och mina kaniner muckar man inte med!

Eveline
0

#54.

Fy fan va bra! +1 till dig. Inte mer än rätt liksom :)

Inaarah
0

#54 Bra gjort! (;

Lite samma här, jag och en kompis fick frågan om att på en marknad komma och visa upp oss och våra kaniner och få göra lite reklam för våra kaninuppfödningar. Det är bara det att det finns så himla okänsliga människor som inte ser att djuren far illa om man behandlar dem fel, hur skulle det kännas om någon "tappade" dig liksom? Tänk lite! Blir så arg på folk som inte har någon som helst insikt i hur djuren mår.

Jag var väldigt noggrann med mina kaniner (är givetvis för min nya också), och hade ständigt full koll på dem oavsett om jag var hemma eller borta då en vän till mig blev utsatt för samma sak. Visserligen hade hon "bara" en kanin men de två tillsammans var verkligen allt, de tävlade i hoppning och var sjukt duktiga.

Nu hände inget för mig den gången jag visade upp mig på marknaden, men det fanns folk som inte hade hjärna nog att tänka på att man kanske ska lyssna på hur man lyfter en kanin innan man bara gör det. Så jag tycker också att alla (inklusive jag) ska inspireras lite av #54, kanske inte ta till så hårt om det inte är så allvarligt som hon beskrev, men att vi ska stå på oss, att visa att även kanintjejer / killar kan stå emot andra för att skydda våra djur!

LitenPyssling
0

#55 Tack! =)

#56 Tack så mycket!
Att slå ner en annan är nog sista utväg, men efter att han blivit borttagen flertalet gånger och tillsagd så var det liksom enda sättet att få honom att fatta.
Han + flera av hans kompisar och dem andra som såg allt blev riktigt paff, det var roligt xD
Jag på 14år och 156cm otränad, slog ner och slog till så det började blöda ur näsan på en 17årig kille men synliga muskler (kortärmad & shorts) på runt 180cm xD. Minnen minnen både odna och roliga!

Hoppas för allt i världen att alla här vågar stå upp för era djur, via att detta är liv som skall tas omhand på rätt sätt. Säger som #56 gjorde, tänk om någon skulle "tappa" dig. Det är samma sak. Fast skillnaden är att detta ä ett djur som inte kan försvara sig riktigt mot oss, är man stor måste man vara stark är man stark måste man hjälpa till! Se till att inte vara svag inför era sötnosar.

Hoppas det går bra med kaninletandet! Upplys hela grannskapet och gärna fler om händelsen så blir chansen större att finna dem.

alwiz
0

#54 härligt ;-D

LitenPyssling
0

#58 Haha xD tackar!

[Djurlinnea]
0

#57 Ungefär som alvedon reklamen där dom säger "Är man stor måste man vara snäll"! :D