Ryckeer päls ! :O
Nu är det så, att våra två största kaniner, båda två år gammla, har liiite problem med rangordningen, det är Puff (kastrerad hane) som är flockledaren, men Tuva (honan) vill vara det, så hon "parar" (vet inte vad det heter) sej med Puff då för att bestämma rang, och då biter hon han i pälsen, så det losssnar. Och nu när jag skulle hämta ut båda till rast hagen ligger det JÄTTE mycket tussar i "plastbaljan" och i boet ! Mår han dåligt av att det lossnar päls från han ? Och hur ska jag göra för att Tuva ska sluta ? <3
Hallå ? INGEN som vet ?!
Sära på dom! Detta låter mycket stressande för dom båda.
medarbetare på allergier.ifokus .
#2 Dom är båda utekaniner då, och vi har en ny-liten kanin som inte kan vara tms med dom, och den har våran andra sommarbur…. skulle man kunna ta in honom i en transportbur, ha fönstert lite öppet på dagarna då jag är i skolan, och släppa ut honom när jag kommer hem ?
Hur ska man få henne och sluta ? Måste man "kastrera"-honan för att hon ska sluta ?
#3 Du kan inte låta honom bo i en liten transportbur på dagarna, det är djurplågeri!
Ja, kastrering kan vara en lösning, men det finns inga garantier för att dom passar ihop ändå, och sådana betéenden kan dröja sig kvar.
medarbetare på allergier.ifokus .
#4 Joo… förlåt för att jag tänkte så…. men, kanske kan låna en innebur och ta in honom….
Hon brukar vara lite på ibland, men nu är hon ju bedrövlig!
Det är inte honans päls då? tänkte om hon är skendräktig
#6 Nej, det är hanens, han har kala små områden som är kala xD

Kan du kanske sära på de? och kanske börja om från början med at vänja sig vid varandra.
När man kasterar blir de oftast lugnare och revirmärker inte så det kan ju vara något. Annars om hon kanske är i tonåren?
Tyvärr kan du inte ha i transportburen eftersom det är allderless för litet.
Men om du köper kompostgaller och har som bur? inomhus då för om det är ute kan de rymma om man har otur :(
Lycka till
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!
Ja jag skulle ju fixa en till bur omgående. Antingen sära på dom helt eller försöka kastrera honan och försöka låta dom träffas igen.
Men alla kaniner kommer ju inte överens.
#8 Hon är 2år, då kan hon väl inte vara i tonåren :)
Jooo, funderar på det.
#9 Men det är ju så att dom har varit tillsammans i 1 ½år nu, och det har aldrig varit lika illa som igår…
Och min mamma, vill inte kastrera honan, så vi ska nog bygga en till bur i sommar kanske…. fast dom kan se varandra.
Vi ska även försöka sätta ihop våran lilla hane, när han är kastrerad, men en av våra kaniner. Blir det bäst med hanen-kastrerad då ?
putt
#10: Men om dom inte kommer överens får du ju sära på dom.
Att ha en till bur i beredskap måste du ju ha, det kan ju gå riktigt illa annars.
Sen är det bäst att kastrerara båda kaninerna om man vill ha dom ihop.
Hoppas allt går bra! =)
Sära på dom nu innan någon skadar sig.
Om du inte får kastrera honan så är det nog bäst att sära på dom. Du kan ju alltid försöka sätta ihop dom igen, men om det inte går så får man acseptera det.
Tråkigt att dom börjat bråka, det måste kännas jobbigt.
#12 Jooo…
#13 jo så är det ju…