Akut! Kaninvän i Göteborg?
Det finns en gotlandskanin i Göteborg som hamnat i ett mycket oseriöst "omplaceringshem" som nu säljer de kvarvarande djuren som levande reptilföda till första bästa. Se inlägg på Djurhem iFokus.
Jag kan ta emot kaninen i mitt hem i Uppsala, men måste fixa transport först och då detta är akut undrar jag om det finns någon kaninvän i Göteborg som kan hämta kaninen nu direkt och ha den hemma hos sig tills transport lösts till mig i Uppsala?
Snälla pm:a mig om du kan hjälpa till här!
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"
Åh, jag bor ju ganska nära. men tror inte mina föräldrar skulle gilla det + att jag passar en annan kanin nu. :( men ska höra mig för.
vart i gbg kanske kan ta, men endast någon vecka, kommer inte ha plats sen
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
#2 Om du tar den först kan jag ju höra med mina föräldrar sen.. Hur lång stund tror du det tar innan den kan få transport?

#2 Det skulle hjälpa jättemycket!
Jag vet inte mer än vad som står i inlägget, men kontakta UlrikaD. Kollade precis på Djurtransport och det ska nog kunna fixa sig inom någon vecka om jag hämtar i Stockholm.

#3 Visst känner du Valkyrie?
Såg på Djurtransport att hon skulle åka från Göteborg till Stockholm 23/4. Om hon kan ta med sig kaninen så hämtar jag i Stockholm.

Jag åker på söndag från göteborg-stockholm och om det är en utekanin kan den få bo hos mig ett tag men måste då prata med mina föräldrar. hoppas det löser sig :(
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

#6 Åh det skulle göra mig så glad!
Självklart får du ekonomisk ersättning om du kan hjälpa till här. Ute- eller innekanin spelar ingen större roll nu när det är vår. Särskilt inte när alternativet är att kaninen plågas till döds.
Jag skickar min mailadress till dig så kan dina föräldrar höra av sig till mig där, så de vet att jag är seriös.

Tyvärr har vi inte plats på tåget då vi redan ska hämta 2 kaniner :'(
Jag vill så otroligt otroligt otroligt supergärna men det verkar inte som att jag får…
Rest in peace Valkyrie!

#8 Okej, ja då får vi hoppas på någon annan. Men hör av dig om din mamma ångrar sig. Jättesnällt att du vill hjälpa till i alla fall.

Somsagt ska jag prata med henne när hon kommer hem, hoppas verkligen.
I så fall om du kan hämta på stationen direkt? har pm:at
Rest in peace Valkyrie!
Min mamma är som hon är, jag får inte ta den för hon tror ingen kommer hämta den sen, och jag inte kommer fåplats med dom nya :/
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

Min mamma är positivare nu så jag tror det kommer gå, hon sa att hon inte ville ge svar idag så imorgon blir nog ett svar.
Hon är mest rädd att ingen hämtar i stockholm.
Men om någon kan köra kaninen till stationen och att theme hämtar på stationen i stockholm går det nog bra.
Rest in peace Valkyrie!
Kan ev. ta den men högst någon vecka. Kan enbart ha inne i en gäststuga med lite värme på i en rymlig innebur och jag har strömaterial och sådant hemma nu även om jag inte har kanin för tillfället pga olika orsaker men ska ta hem en liten kaninunge om ca 2 veckor.
Jag bor ca 8 mil norr om Gbg på landet men jag kan åka och hämta h*n i Gbg och ha hemma hos mig och åka tillbaka till Gbg om det skulle behövas om transport löser sig, dock behöver jag nog resersättning. Kan verka långsökt att åka till mig men om det inte löser sig så.. ska höra med mina föräldrar.

Hur går det med kaninen?jag bor ju i gbg, ska bort nästa helg och kan då bara ta med en kanin till mina föräldrar möjligtvis om jag kunde finns nån kaninvakt eller liknande som kan mata dem när jag är borta. Sen även om min man ställer upp så att vi kan ha den här…tusen frågetecken….hrm hrm……

Läste din blogg nu och jag kanske fattat fel, du kan alltså ta kaninen? vart finns den nu? Klart den skulle nog kunna komma hit om det inte är så länge.. lite mer info om vart den finns, hur den ska åka, tider? Förlåt du har säkert skrivigt det här eller på blocket, men är lite stressad håller på och ta ett beslut angående en katt me…varför händer alla akuta sorgliga fall samtidigt?

#13 Långsökt behöver det ju inte vara, härligt att flera vill hjälpa till.
#15 Tänkte faktiskt på dig…
Kaninen får komma till mig i Uppsala men det är lite frågetecken kring transportbiten ännu. Jag kan ta tåget till Stockholm och möta upp där.
Hoppas på Valkyrie med mamma samt att någon vänlig person i så fall kan lämna kaninen på Göteborgs station!

Hoppas hoppas men hon brukar vara lätt att övertala :P Jag berättar bara vad som händer annars :(
Rest in peace Valkyrie!

Jag är klart villig att hjälpa till:) Säg till om jag kan stå till tjänst på nått sätt…mitt huvud är fullt med frågetecken angående katten jag kanske ska ta emot.så är lite trög just nu..men jag finns här i göteborg och kan gärna hjälpa till med saker här, ochså eventuellt sov plats till den lille om detta skulle behövas..klart lite saker som måste fixas isf men hör av er om ni behöver mig!

Skulle du kanske kunna hämta kaninen hos tjejen och köra till stationen? ;)
Rest in peace Valkyrie!

#19 köra kan bli svårt då jag inte har bil, men brukar ta mig fram bra med kollektiv trafik om det inte är allt för öde:P möjligtvis att jag skulle kunna få sjuts om jag frågar en vän snällt:P
Vart finns kaninen?kanke tom är nära, man vet aldrig..

#20 UlrikaD har mer koll så fråga gärna henne.
Blir så glad över alla fina människor som vill hjälpa till!

pm ar henne nu,tack

Hur går det Valkyrie?

Dancehall kan ta till stockholm i sommar typ i Juli men då måste du hitta foderhem i göteborg. I värsta fall kanske det går att åka med mig.
Rest in peace Valkyrie!
Jag kan som sagt ta med kaninen upp från gbg i juli någon gång. Dock inte tidigare ..
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

26# ska inte du åka till stockholm någonting? :) vad bra, pm:a Theme
Rest in peace Valkyrie!
#27 Jo men jag har redan en katt med. Vet inte riktigt hur det går att resa själv med 2 djur och resväska…
/Karin
Medarbetare på rexkanin.ifokus

28# Okej :(
Rest in peace Valkyrie!

#26 Har också förstått det, tjejen i fråga verkar väldigt oberäknelig. Hon hade sagt till någon som var och hämtade djur hos henne att hon inte hade någon kanin alls och sedan hade någon annan fått höra att det finns 4 st kaniner hemma hos henne.
Blir så frustrerad över läget när så många vill hjälpa till!
Men om du Chieko får loss kaninen/kaninerna så finns i alla fall plats för en av dem här hos mig i Uppsala och jag borde kunna få hjälp med transporten hit av en vän som bor i Göteborg. Men det kan dröja någon/några veckor.
Önskar att jag bodde närmare så jag i alla fall skulle kunna ha direktkontakt med tjejen som har djuren men hoppas ni som bor i närheten lyckas få loss alla djuren hon har.

30# Jobbigt om hon har flera kaniner… Någon som vet hur djuren mår där?
Men om ni fixar någon som kan hämta djuren så kan kaninen bo hos Chieko eller?
Rest in peace Valkyrie!
Japp. Har PM:at UlrikaD som har haft kontakt med omplaceringen. Hoppas nu på svar, så får den antingen bo här eller följa med till stockholm, får se =)
/Karin

#31 Ingen aning. Som jag förstått det så har hon både privata djur och "omplaceringsdjur" och har annonserat ut både och som levande reptilfoder.
Oavsett om hon ger dem mat och städar osv nu så är det absolut djurplågeri om de ska sluta som levande föda instängda i ett terrarium med en eller flera ormar. Hemska tanke!
Om det funkar åker jag och hämtar 2 st kaniner imorgon! Gotlandskaninen tar jag med till TheMe på torsdag, den andra får bo här hos mig tills någon kan ta hand om den! (Max en månad för mamma).
Håll tummarna för att jag får tag i dom nu!!!
/Karin

34# Ja verkligen toppen insatts av dig :D
Vad är det för raser?
Rest in peace Valkyrie!
En gotlandskanin och en dvärgvädur. Jag har ingen aning om kön eller om dom bor ihop nu, men har kommit på en lösning för burar.
En dvärgvädur är vad jag vill ha, får hoppas att jag inte försälskar mig i den eftersom jag inte får ha fler djur hemma för mamma 
/Karin

36# okej, är det inte 5 kaniner? skulle inte försvåna mig om det var ännu fler…
Rest in peace Valkyrie!
Ingen som riktigt har fått koll på hur många det är, och hon vill inte slöppa ifrån sig alla djur… Jag får inte plats med så många här hemma så det är nog bra om fler gör en insats!
/Karin

Ja hoppas fler kan öppna sin armar för de.
Rest in peace Valkyrie!

Fått bilder och mer info från UlrikaD nu. Det är fyra kaniner, varav tjejen vill behålla en alternativt två själv.
Det är dvärgvädurshanen som Chieko pratar om och en rex som ska till mig. Hon pratar om gotlandskanin men de kanske finns i rexpäls…
Sedan är det en 6 år gammal dvärgkaninhona av någon okänd ras och ännu en kanin, dessa två vill hon förmodligen behålla själv.
Hoppas verkligen allt går bra imorgon nu Chieko! Du får hemskt gärna skicka iväg ett sms och bara berätta läget efter att du varit där.
Håller tummar och tår stenhårt här hemma!
Jag hade säkert blandat ihop det, kaninraser är inte min grej. Fick för mig att någon sa gotland… Aja. =P
/Karin

#41 Jag hade också fått höra gotlandskanin, men har för mig att de kan finnas i rexpäls också… Oavsett så spelar inte rasen någon roll, här är det individer som ska räddas till bättre liv.

# 42, Ja, det stämmer :) Gotlänningar kan förekomma i rex!
Om allt går som det ska hämtar jag de två kaninerna imorgon bitti!
/Karin

`42# Gud vad roligt med en rex, vet ni Vilken färg? det är? ålder? kön?
Rest in peace Valkyrie!
Måste bara säga att ni gör en otroligt fin insats!
Om jag hade bott närmare hade jag utan tvekan hjälpt till, har två fack över i den nya buren nu så..
Håller tummarna för att allting går bra nu! 
Blixten sitter i mitt knä nu, Nougat i buren. Båda är sociala och trevliga!
Nougat är rexen, en hona på snart 1 år. Färg på kaniner är jag inte bra på, men gul? =P Lite prickar i brunt/svart också. Kan lägga upp en bild på henne om en stund, ska bara sätta ihop Blixtens bur först.
Dom är iaf här nu och ser fram emot ett fortsatt trevligt liv!
/Karin

#47 Jag har sett bild på Nougat och tror hon är gul/svart japantecknad. Jättenyfiken på att se nyare bilder på henne dock.
Låter jättebra att hon bara är strax under 1 år, då borde det inte vara några problem att kastrera henne förutsatt att hon är i god kondition.
Tack så jättemycket för att du hjälper till, vi ses imorgon!

48# Gud vad roligt med rex, i love ! lycka till TheMe :D kul att det löste sig
Rest in peace Valkyrie!

#49 Hon lär tydligen vara rejält stor enligt Chieko, hoppas hon vill visa bilder snart! Ska bli spännande att få träffa Nougat imorgon.

50# Vad roligt :D Blir så avundsjuk men jag får ju kaniner på fredag men ändå, jag älskar rexar =)
Rest in peace Valkyrie!

#51 Undrar om det är stor skillnad på rasen rex och en rexpälsad gotlandskanin som denna ska vara? Vi får jämföra kaniner sedan du och jag… Lycka till med dina på fredag, förstår att du längtar nu!

52# Ja det får vi verkligen göra :) lycka till du också
Rest in peace Valkyrie!

54# oj oj oj vilken bjässe :O under detsamma om hon inte är dräktig? tänkte eftersom hon inte heller är kastrerad. Bodde hon med någon annan?
Rest in peace Valkyrie!
Jag träffade dem inte där de bodde utan hon tog hem dom först (bodde i ett stall). Jag har ingen aning om hur man känner att hon är dräktig… Magen är ganska hård, men jag kan inte säga att jag känner något speciellt i den. Kan kolla mer sen. Det hon gör är iaf att ligga, och äta lite när hon får nåt av mig (hittills lite färsk vitkål, gurka, gräs och björkpinne med blad)
/Karin

58# Om jag var du skulle jag helt skippa vitkålen eftersom det är gasbildande. Klämm och känn lite på magen. brukar oftast känna kroppar.
Om hon är hård och ser ganska tjock ut kanske det är något sånt? men många är ju feta och hård i magen av fel foder…
Rest in peace Valkyrie!
Oj vad söta dom är!
medarbetare på allergier.ifokus .
Va? Men marsvin lever ju typ på vitkål? Är det så olika för dem? Hmm, får visst ta och läsa på lite om kaniner här… ;)
/Karin

61# Ja Marsvin äter det men för kaniner är det gasbildande. gäller alla sorters kål, även broccoli ;)
annars äter de det mesta =)
Rest in peace Valkyrie!

#61 Vi får hoppas att Nougat inte är dräktig, men magen ser oroväckande rund ut tycker jag. Särskilt som jag inte så mycket hakpåse utan mest bara stor mage.
Ge helst bara hö till henne så länge, hon kan bli dålig i magen om hon inte är van vid grönsaker sedan tidigare. Samt att kål är mindre bra, precis som Valkyrie säger.
Inte lätt att veta allt, du gör ett toppenjobb som tar hand om Nougat och tar henne med på tåget till Stockholm imorgon!
Då får hon gå på hödiet. Hur är det med gurka? Köpte så hon skulle kunna få i sig vätska under resan.
/Karin

#64 Bra tänkt, gurka är i stort sett bara vatten så tror inte det ställer till problem med magen heller.

Lycka till nu Terese. Får hoppas att Nougat inte är dräktig, kanske inte så kul för dig. Hoppas resan går bra!
Vill bara säga att ni alla har gjort ett toppenjobb som vill hjälpa till, tänk vilka fina djurvänner det finns!
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus

Ja ni djurvänner är verkligen underbara och ni gör ett toppenjobb :)
63# Jag ser inte heller någon hakpåse, bara en väldigt stor mage :/
Rest in peace Valkyrie!

#66 Tack Lisa!
Nej, jag hoppas verkligen inte att hon är dräktig. Det lär ju märkas inom kort i så fall. Men tycker att "omplaceringshemmet" borde ha förvarnat om det i så fall…
Nu är resan bokad till Stockholm imorgon i alla fall så inom kort kommer Nougat vara hemma hos mig. Är det ren övervikt som fixat till den där magen så oroar jag mig för att en kastraktion är uteslutet.
Och kastrering är ju en förutsättning för att jag över huvud taget ska våga mig på att bonda henne med Fluff och Pepsi.
Ja ja, kommer veta mer om läget efter att hon kommit hit.

Eftersom det akuta läget är löst nu så kan väl denna tråd låsas, så kan vi uppdatera om hur det går i nya trådar framöver. 

68# Ja då vet man ju inte vad man ska hoppas, du kanske hinner "banta" ner lite innan kastreringen då…
Rest in peace Valkyrie!
#69: Då låser jag.