Bara äta hö?
Mycket fundersam på det här med att dem ska kunna leva på bara hö. Jag menar alla vitaminer, mineraler och liknanade dem behöver kan väl inte finnas i höt?
Gräser är ju färskt och utom det kan dem äta blommor, rötter och massa mer varierad kost i det vilda, men bara hö i fångenskap?
hö+grönsaker. Vitaminer och mineraler finns i grönsakerna och frukterna :) Men dom klarar sig utan pellets.
Vet inte hur det blir om man bara ger dom hö, inga grönsaker eller någonting, tror inte det är så bra ;)
Emma
#1 men då måste man väl vara ganska insatt i vad för typ av vitaminer och mineraler dem behöver, hur mycket och i vilka frukt och grönsaker dem finns?
#2 Varierar man grönsakerna och har ett bra hö från början så är det nog bara salt man behöver ge lite extra. Gör en dialys på höet och kolla vad som finns i. Gämför det med en pellets och kollar vad som fattas i vitaminer, sen om det fattas någon vitamin så kan man kolla upp vilka grönsaker som inehåller det :)
Emma
När man säger att kaniner kan klara sig på bara hö tror jag man menar ett hö av mycket bra kvalité som innehåller flera sorters gräs och ett antal örter. Tror det är stor risk att kaninen får brist på något näringsämne annars.
Själv föredrar jag att komplettera höet med grönsaker och en liten mängd pellets så att jag slipper oroa mig. :)
Mina kaniner klarar sig utmärkt på hö (dock inkluderar jag automatiskt i det grönsaker), men inte pellets. Dock är det för att jag lyckats få tag i riktigt bra hö.
Not your mom, not your milk.
Alla mina går på bara hö och grönsaker (och självklart vatten) och de klarar sig väldigt bra och alla är i bra hull. :)