Kanin iFokus

Kanin

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1807 ggr
OneSound
0

Vilken ras?

Jag funderar på att kanske skaffa en till kanin, men vill ha någon ras som funkar bra för hoppning! Men jag vill inte heller att den ska vara superstor.

Dessa kvaliteter skulle jag vilja ha, men inget måste;

Pigg

Framåt

Social

Lättlärd

Inte lättskrämd

Om någon skulle vilja tipsa om någon ras så skulle jag bli glad Glad

Aut viam inveniam aut faciam

lillaisa
0

Har för mig att teddydvärgvädurar ska vara något speciellt, att de verkligen blir så där tama som man önskar. Har själv en hermelin som också är så, men det är ju individuellt:) jag tror att det viktiga är vilken uppfödare man köper ifrån, är det en som tänker mycket på temprament och som umgås mycket med ungarna redan som små så är det större chans att de blir människokära. Men som sagt, det skiljer ju också från kanin till kanin:)

/Isa

OneSound
0

#1 Det är ju iofs sant, det där med uppfödaren. Glad

Hmm.. Egentligen är jag inte så förtjust i långhåriga kaniner, men tack för tipset!

Linnet
0

Dvärgävdur så klart, den är trevlig, social, orädd, tillgiven

Zvintos
0

De första två raserna som ploppar upp i huvudet är dvärgvädur och holländsk kanin.
Men som med allt annat hänger det ju på individen. =)

Vill du ha en särskilt för hoppning, skulle jag nog rekommendera dig att köpa en som är särskilt framavlad för det.

OneSound
0

#3 Är de inte generellt ganska lugna av sig?

#4 Funderar på en liten holländare faktiskt Glad

Okej, ska kika runt lite.

Tack för tipsen! Glad

Elina.
0

#5: Holländare är nog inget speciellt bra val om du vill ha en hoppkanin; dom brukar vara väldigt tröga och nosiga på banan.
Dom passar dock bra till kel.

Precis som ninni sade tidigare, så är det bäst att köpa en framavlad hoppkanin om du vill ha den till hoppning.

Inaarah
0

Första som poppar upp för mig är dvärgvädur, för mig har mina varit:
- sociala
- lätthanterliga
- inte lättskrämda
- trevliga
- lättlärda
- hoppglada
- snälla med barn

Sedan skiljer det sig såklart från nin till nin, uppfödare osv. Men överlag är ju dvärgvädurar väldigt lugna och trevliga. Oavsett om man har en framavlad till hoppning kan man ju inte vara helt 100% på att den kommer gilla hoppa, mer troligt såklart men du/ni fattar vad jag menar va? :)

lillaisa
0

#7: Har haft 2 dvv och båda har varit ganska otama och, inte riktigt aggressiva men något åt det hållet.. men ja, man kan ju aldrig säga riktigt säkert hur kaninen kommer bli, alla GÅR väl att få tama även om vissa är lite svårare:)

/Isa

lillaisa
0

Säger inte att alla dvv är så men mina 2 var det, hade kanske lite otur också:)

/Isa

[Nalle-]
0

#8, Jo, min Nalle var också lite så. Eller, verkligen inte agressiv, men otam. Men lägger faktiskt den största skulden på uppfödaren, som avlade på kaniner med dåligt temperament… Men det visste jag inte när jag köpte älsklingen min ;/

Men tycker ändå att dvärgvädur kan vara en ras att satsa på! :) Är de från bra uppfödare brukar de bli väldigt trevliga kaniner ^^

Qepta
0

Det färsta som ploppar upp i huvet på mig är harkosningar. Alla mina är väldigt frammåt, absolut inte lättskrämda, min hona sprang fram till en enorm mastiff och börjadee slicka på han, deras storlek varierar men mina är inte så stora, de är OTROLIGT sociala och söker väldigt mycket kontakt och lär sig snabbt, t ex att hunden inte är någonting man jagar i lägenheten. Flört

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Sashhi
0

Min holländare är en ren naturbegåvning när det kommer till hoppningen. Hon är kanske inte den snabbaste, men heller inte alltför långsam. Underbar personlighet samtidigt som hon kan hoppa.

Not your mom, not your milk.

[Nallegardenskaniner]
0

Dvärgvädur eller Teddydvärgvädur ^^

eller typ lejonhuvad x'D

Inaarah
0

#8 & #10, ni har antagligen fått tag i kaniner som är dåligt hanterade i början, eller som #10 skrev, uppfödaren, med dåliga temprament. Dvärgvädurar är den mest sällskapliga ras man kan tänka sig (enligt mig), men jag avr noga med att välja mina, jag var hos uppfödarna innan och kollade föräldrarnas temprament innan jag bestämde mig.

Sen dessutom kan det vara något som skrämmer kaninen/erna, plötsliga ljud, andra djur, eller något som inte ni kan rå för eller som ni inte orsakar men så kan det ju vara med alla niner ;p

OneSound
0

Tack för alla svar! :D

Nu ska jag fundera på om det blir en vädur, hollis eller harkorsning!

[vretenskaniner]
0

Jag tycker dvärgvädur! :)

Fridaaaa
0

Dvärgvädur, dvärghare eller hermelin (fast hermelin kan vara rätt spralliga men det är såklart individuellt) eller så hör du av dej till en som föder upp hoppkaniner =)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kaningodis
0

Den första rasen som dök upp var holländare. Allt stämmer!

Har en holländare som jag började hoppa med ganska nyss och det går hur bra som helst! Han har blivit jätteduktig på bara några få veckor.

I början så fattade han ingen ting, nu sätter jag honom på marken och han flyger över alla hinder! =)

Kastanjegårdens Kaniner

minkaninester
0

Vädurskorsning! :)
Dem är bra på att hoppa, trevliga att hantera och jag har fastnat för den "rasen".
Vädurskorsningar är allt det du skriver, dem är pigga, framåt och verkligen sociala!

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

MH1994
0

#6 visst är de flesta holländare lite tröga i starten när det gäller hoppning, men så fort de lärt sig går det hur bra som hellst Flört

// Matilda

Holländsk kanin i främst japantecknad blå/gul men japantecknad gul/svart och blått förekommer också.
Fransk vädur i främst chinchilla samt mantel.
Satin

http://tallmonskaniner.webs.com

ronyyyaa
0

Jag har en pigg liten hermelin och de sägs ju att de har för korta ben för att hoppa högt men min lilla kanin kan hoppa gode högt för att vara en hermelinkanin. Han är också en ganska lättlärd. Första gången jag försökte att lära han hoppa så fattade han nästan på direkten!

Men nu är det ju min kanin, jag vet it om det är individuellt asså för min kanin om den är lite speciell men man får väl hoppas att det funkar!:):)

Inaarah
0

Haha, håller stenhårt på dvärgvädur - liten, smidig, social, trevlig, lätthanterlig, oftast hoppglad, lättlärd. Var dock noga med uppfödarvalet då de kan vara svårhanterliga i början om de fått fel start hos uppfödaren eller avlade på fel temprament. Kolla föräldrarna lite och kaninen innan så ska det nog gå bra :)

Yossesin
0

Haha, eftersom jag är en vit lant-nörd^^ måste jag bara säga att jag tycker vit lant passar in på alla punkternaTungan ute, men det är ju individuellt vilka raser man gillarSkrattande

hjartelyckanskaniner
0

Jag tänkte direkt på Vädurskorsning:) lite större och smäckare än en Dvv men mindre än en Frasse.

Har 10 st med bebisarna nu. Kan inte tänka mig någon annan ras just nu än de och min lilla Dvvkille och Dvvfuchs hona:)

Det är oftast de som tävlar på banorna och kommer långt (finns ju såklart andra raser också).

Mina bebisar kan nog inte bli mer sociala, de litar dessutom till 1000 på människor. De hoppar bara rakt ut ifrån buren och tror att någon ska fånga de.

Pigg är bara förnamet på 2 av mina och alla ungarna;) Alf kan springa nonstop i 2 timmar utan att bli trött.

Mina har lätt för att hoppa:)

Sen är ju alla kaniner rädda för saker. De har ju det i sig från det vilda. Vissa är rädda för bilar, några för hundar och några kan vara rädda bara man nyser, beror helt och hållet på individen.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

[Bolten]
0

Håller med #11, harkorsningarna är helt underbara o väldigt lättlärda, sociala o orädda :)

OneSound
0

Tack för alla svar! Glad

#24 Har en hermelinhona som är supertuff och buffar på mina katter! Flört

Vad tycker ni om renrasiga Belgiska harar? Lite sugen på en viltröd!

Qepta
0

#26 Min hona har Belgisk hare i sig och de flesta BH jag träffat är väldigt envisa och inga goskaniner.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

hjartelyckanskaniner
0

#26 Sven är världens mysigaste men det stod en Berner Sennen bakom staketet och han visste inte vart han skulle ta vägen. Han sprang runt omkring och alla som känner Sven vet att han springer aldrig. Världens lataste kanin kan man väll säga. Nej, men han springer inte i onödan. Men den hunden gjorde honom livsrädd och tycker att man som ägare ska ta tag i hunden. Vi ska ju kunna ha våra kaniner i vår trädgård utan att de ska dö av rädsla!

Dessutom alla dessa katter! Är så förbannat trött på de! Katter kan springa lösa på landet, inte in på vår tomt och skada mina kaniner! Bangar inte för att ta katten och plinga på och säga att håller de inte sina djur på deras trädgård så ska jag ta dit mina kaniner så de kan försöra deras! De gör sina behöv exakt överallt i vår trädgård och de ska klösa på mina kaniner! Kan sätta Alf på honom, de är inte vid liv länge då;) Tuffare kanin får man leta efter!

Lite OT:P

Mvh Emma

minkaninester
0

Visst är Belgiska harar otroligt vackra och fina. 
Men envisa är dem & det kommer dem nog alltid att vara.
Det är svårt att hitta en BH som inte är envis & är lättlärd.
Vill du dessutom ha en s.k goskanin är inte dem den bästa rasen heller. Såklart att det finns undantag, det finns det alltid.
Har själv varit väldigt nära på att köpa en BH, men det blir en vädurskorsning istället.

:)

MVH.
Louise T

zezagena
0

Tycker förstås du ska skaffa en dvärgvädur (som många före mej), en rexpälsad. Då uppfylls alla dina kriterier  =)

lillaisa
0

#28: Håller med dig till 100%! Har grannar med hur många katter som helst, och som låter hundarna springa lösa och in på våran tomt. Min kanin är inte särskilt rädd av sig men när det kommer en stor flåsande hund springande mot honom bara någon meter ifrån blir han helt galen. Vi har sagt åt dem flera gånger och de säger att "jaja vi ska tänka på det, men våran hund är såå snäll och skulle aldrig skada så mycket som en fluga!". Vilket jag inte tror på.

Haha okej nu ska jag sluta sno tråden.(a)

/Isa

Sashhi
0

Jag har haft ett flertal dvärgvädurar genom mitt kaninliv. Visst, de har alla varit snälla och kelna, men inget jämfört med holländaren jag har nu. Hon är kelsjuk, oerhört tam och pigg på allt.

Not your mom, not your milk.

hjartelyckanskaniner
0

Hundar har ju tanken ''Detta är ett byte!''. Man kan ju träna upp hundar, men tror det är svårt när de är gamla och inte varit med kaniner innan..

Vilken dag som hälst så kommer det hända något med deras katter och det är inte vårt fel om det skulle vara så att Alf biter de när de är på våran tomt..

Tror tyvärr inte man kan polisanmäla de för att deras katter gör sina behov på vår trädgård, men snarare att de skadar våra djur. Men tror inte det bryr sig.. Sen har grannen rätt att klaga på att grannen bredvid de har en barnpool på gräsmattan mot de. Det hör sååå mkt att barnen plaskar i poolen. Kan säga att alla på gatan är trött på de och deras djur.. Snart kommer Botvid och Ebba ha katterna som leksaker känns det som..

Ska också sluta skriva en massa OT:P

Mvh Emma

OneSound
0

Hmm.. Då blir det nog inte en Belgisk hare då de är envisa, har redan en envis dam här!

#30 Ja, dem är ju så söta! Ska kika mer på rexade dvärgvädurar och vädurskorsningar för hopp.

Tack för alla svar Glad

hjartelyckanskaniner
0

#34 Du kan kolla på Suffi<3Babbe *ny tråd* på Kaninhoppning.ifokus. Har en kull som blir 7 veckor på söndag:) Jättefina om du frågar mig! Tror väldigt mycket på de då de hoppat lätt/msvhöjd om man räknar över bolådan;) Hoppar såklart inte de redan..

Alla som träffar de blir helt förälskade i de:P

Mvh Emma

minkaninester
0

#34: Jag håller helt klart fast vid vädurskorsningarna. Tycker dem är helt underbara!

MVH.
Louise T

hjartelyckanskaniner
0

#36 Bara för att du träffat världens underbaraste Ludde :*

Mvh Emma

OneSound
0

#35 Det ska jag göra, tack för tipset! Glad

#36 Okej, ska kolla på några olika!

Men rexade dvärgvädurar är ju för underbart söta! Skrattande

minkaninester
0

#37: Ludde är finast :*

MVH.
Louise T

Sweetienin
0

Jag tycker du ska köpa en holländare!
Dom är lugna, sociala, orädda och mysiga - oftast.
Mina holländare har alla varit ganska duktiga på att hoppa.
Vissa av hanarna är väldigt nosiga på våren bara ^^
Men holländare är för mig en sån där allt-i-allo ras som man lixom får ut allt man vill ha i en kanin!

Kram Johanna

Medarbetare på hermelinkanin och julen.
Besök gärna min hemsida, vinterstigens kaniner

OneSound
0

#40 Dom är ju väldigt söta och verkar vara trevliga :) Men har aldrig träffat en IRL så jag vet inte riktigt. Visserligen så har jag inte träffat rexade dv.vädurar heller så.. :)

Men ska kolla runt och så! ^^

minkaninester
0

#41; dvärgvädur rex är grymt mysiga! :)

MVH.
Louise T

OneSound
0

#41 Har nästan bestämt mig för en rexad faktiskt! Verkar passa mig som handen i handsken, haha! :) Men har än så länge bara hittat en kull, vill ha lite mer att välja emellan.

Om någon vet om någon Dvärgvädur rex kull så länka gärna! :)

bunnyheart
0

Dvärgvädur är så ifall perfekt till dig! och uppfödning av dvv hittar du bla. på Amulettens kanin gård som har friska och söta kaniner och föder upp bla. hermelin om du skulle vara intresserad av den rasen, men den rasen som passar bäst till dig (du skrev hur djuret skulle vara) är DVÄRGVÄDUR!

Amulettens kaningård har också ungar till salu just nu (även vuxna) och här är länken till de: här och här! Det är ungar till salu då :)

/Johanna.

Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡

Kaninblogg♥♥♥

"För världen är du någon,

men för någon är du världen."

Billikanin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#43 MajaL har en kull just nu. http://www.majakanin.com Jag känner Maja och vet att hon har jättefina trevliga kaniner.

Sen finns det även ungar här: http://www.teddytassen.se/kanin/till-salu/dvargvadur.html Dock vet jag inte hur den uppfödaren är.

Skickar med en bild på Kossan, som är pappa till ungarna hos Maja. Hoppkapacitet lär de ju ha i alla fall…

OneSound
0

Tack för länkarna! :)

Billikanin
0

#46 Så lite så! KOm på att Tussilagons också har en kull med dvvrex, http://www.tussilagonskaniner.tk/

OneSound
0

#47 Tack, kollar den kullen också :)

pigelina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sen så är ju Lejonhuvade kaniner underbara oxå(A)

// Hanna

www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner

Medarbetare på lejonkaniner.ifokus

OneSound
0

#49 Har redan tre långhåriga katter här hemma som kräver mycket pälsvård, så jag hoppar långhårigt ;) Men tack för tipset!

Qepta
0

Tycker fortfarande att du ska skaffa en harkorsning. Oskyldig De är hur underbara som helst.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

OneSound
0

#51 Jaha :) Men de är oftast framåt va? Isåfall får jag ta och titta runt efter såna med :)

hjartelyckanskaniner
0

#52 Tycker att Vädurkorsningar också passar dig bra:) De är helt underbara! Som en dvv fast lite större.

Mvh Emma

Qepta
0

#52 Ohja, väldigt lättlärda också. (iallafall alla mina som jag fött upp), sociala, tillgivna och inte rädd för det minsta. Min tok som blev parad igår kan springa fram till enorma hundar ute och börja pussa dom och jaga dom. Riktigt roligt att se på.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

bunnyheart
0

#54 oj vilken modig liten rackare ;P

puttar

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

OneSound
0

#53 Haha, hade uteslutit flera raser, men de kommer tillbaka hela tiden! ;) Men det är roligt att folk bryr sig och att jag (och andra med samma önskemål) får mycket att välja bland. ^^

#54 Vilken tuffing! Har också en modig kanin, som skrämmer bort mina katter så fort hon skuttar fram till dom :)

hjartelyckanskaniner
0

#56 Jag var med Lollo och hon har 5 katter, mina bebbar brydde inte sig det minsta;) så alla behöver inte vara som Sven. Men han vill ju bara rädda sig själv. Dessutom är hundar 10 ggr större än katter och ett naffs så är kaninen så gott som körd..

Alf skrämde iväg katterna för han tyckte de var ivägen när han skulle hoppa:P Dessutom var han större än katterna om vi nu inte räknar med deras svansar:P

Så visst är vädurskorsningar kaxiga även om de har rovdjur (är ju det för de) framför sig:) Sålänge de inte hoppar på de så är de inte rädda, men skulle de hoppa på de så backar de ju såklart.

Dessutom om du vill ha en bra hoppis, så är vädurskorsningar bra:) Suffis pappa tex. han är Elit och är supersnygg och helt underbar:) Chip är också underbar på alla sätt och vis, men inte så högt klassad pga att hon flyttat runt en massa. Sen tog Suffi 4 pinnar på 2 månader. Hon är taggad till tusen nu och hoppar precis vad man än ställer upp framför nosen. Hon hoppade msv hinder helt underbart snyggt, och hon är superbrunstig:P Hon lade sig för Alf flera ggr (Alf var i hagen och hon utanför och lade sig ner på marken med nosen in till Alf:P. De är bra underabar de små liven ibland, haha)

Har aldrig haft en hare så kan inte säga hur de är, men de flesta som jag mött är helt stirriga och aggressiva (kanske så att ägaren inte lärt de vad som är rätt och fel. Har en jäkla pli på mina kaniner:P) men den enda som jag inte tyckt varit så stirrig är Battis, min kompis dvärghare. Helt underbar är han! En kille med mycket spring i benen:) Har haft väldigt förutfattade meningar om harar tills jag träffade Battis och fick passa honom i 1 vecka. Fast jag är en sådan som gillar vädurskorsningar, dvv och dvv fuchs:P Fuchsar är en av mina favoriter! Helt underbara, lättskött päls, fast dommare är inte så speciellt förtjusta i de^^ Du kanske förstår att jag blev chockad när Toscis fick 94p på en utställning och en dommare var dansk (de är inte så förtjusta i Fuchsar) och en dommare typ hatar Fuchsar. Danska dommaren sa att hon var fin:) Sen är Sven långsammare än en snigel:P Kanske bara han utav alla Dvv. Man får nästan gå böjd och tävla honom. Det var en gång som han faktiskt sprang och då kom han 6:a och fick sista pinnen:P

Om du nu har svårt att välja, så tycker jag att det bästa sättet är att du kontaktar någon med en vädurskorsning och en harkorsning och träffar de på tex en tävling och ser hur djuren är.

Mvh Emma

OneSound
0

#57 Haha, vilka söta kaniner du har :)

Jag ska nog tävla en av kaninerna jag har nu till sommaren om hon blir klar, då får jag säkert se en del harkorsningar och vädurskorsningar. Tack för tipset :)

Qepta
0

#58 Vart i landet bor du? Jag väntar en kull harkorsningar runt den 14-18 maj. :)

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

OneSound
0

#59 Jag bor i Gävleborg, Gävle :)

Qepta
0

#60 Jag bor också i Gävle. Du kan ju komma hit och se ungarna när de börjar bli några veckor. :)

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

OneSound
0

#61 Jaså! Det gör jag gärna :D

Qepta
0

#62 Mer information hittar du på www.qeptaskaniner.webs.com eller så kan du adda mig på msn. Ricoreyz@hotmail.com

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

OneSound
0

Tack! Kikar lite på dina kaniner :)

hjartelyckanskaniner
0

#58 Jo, de är söta och underbara:) Alf kom 1:a idag och tog sista pinnen upp till medelsvår:D Han var superduktig och kunde banan utantill även vid grundomgången:P

Mvh Emma

OneSound
0

#65 Ett stort grattis då! :D

hjartelyckanskaniner
0

#66 Tack:D äntligen en blå/gul rosett. Lite tråkigt med 1 vit (8:e plats) och 2 blåa (2:a plats):P

Mvh Emma

OneSound
0

#67 Kan jag förstå :) Längtar tills jag kan börja tävla :D

Jag har bestämt mig för en liten rexad dvärgvädur! :)

bunnyheart
0

#68 jätte bra val! Funderade också länge på att köpa rexad dvv men bestämmde mig sedan för "ren" dvv.

/Johanna.

Kaninblogg♥♥♥

OneSound
0

#69 Tack och bock :) Jaså, trevlans!