kanin+marsvin?
Jag har en enkel fråga, och det är kan man ha kaniner tillsammans med marsvin? Kan man sätta ihop en kanin och marsvin även när dom är äldre?
Har kollat runt på nätet och det verkar ju vara delade meningar om det…
Jag skulle nog säga nej. Dels så är marsvin beroende av artfränder, alltså andra marsvin. Kaniner verkar kunna sitta själva utan problem. Sedan får man tänka på att kaniner lätt kan skada ett marsvin genom att sparka de med baktassarna när de blir arga.
Jag tror säkert att marsvin och kaniner kan mötas i rasthagen under uppsikt men inte bo tillsammans.
#1 Får jag tillägga en sak. :)
Kaniner bär på en bakterie som kan ge marsvin lunginflammation, och det är någonting jag heller inte tycker att man ska riskera.
medarbetare på allergier.ifokus .
Det visste jag inte men det var också väldigt bra att veta. Jag har haft hermelinkanin och två marsvin tillsammans när jag var liten. Det gick bra men helt plötsligt så dog den ena hanen 6 år gammal och sen dog den andra yngre hanen några veckor senare. Kan ju hända att det var det som var problemet. Den gamla dog i mina händer och den andra var död när jag hittade han…
#3 Enligt vad jag hört sörjer marsvin väldigt och kan dö om det andre marsvinet dör. Vet inte mycket kring marsvin, men kan ha varit så med..
Det kan mycket väl också stämma faktiskt. Mamma trodde att kaninen skulle hjälpa som sällskap men det gjorde det inte. Det tog heller inte lång tid för han att dö, en vecka ungefär. De var ju verkligen bästa kompisar de två grisarna… Det kan säkert finnas många orsaker till varför dog men jag tror att han dog av brustet hjärta faktiskt.
#5 Skulle mycket väl kunna vara så, ja.
Men varför har så många djuraffärer då marsvin och kaniner ihop? Det är ju i princip alla djuraffärer som har marsvin och kaniner i samma bur.
#7 De flesta som jobbar i djuraffärer är inte så kunniga… "/
medarbetare på allergier.ifokus .
Mmm, jo jag vet men det är antagligen för att man struntar i det helt enkelt. Man är inte tillräckligt påläst kan också vara en variant eller så har man inte tillräckligt med plats för att dela djuren i honor, hanar och dessutom marsvin och kaniner.
De ska i vilket fall som helst inte leva tillsammans och de har inte utbyte av varandra heller. Det var som någon skrev någonstans att det skulle vara som om vi bodde med utomjordingar typ.
#7: Eftersom de är så okunniga att de inte vet bättre.
Ja, antagligen. Jag är endast råttägare men där är det precis samma sak där. Att djuraffärer är väldigt okunniga.
Jag säger att det beror på kaninen och att man bör ha två marsvin tillsammans i vilket fall. Jag har varit med om dvärgkaniner som har adopterat marsvinet, pysslat om den och till och med låtit den ligga på hennes rygg. Så jag håller med om att de har mindre utbyte av en kanin än ett marsvin, men inte att de inte alls skulle kunna ha något utbyte.
Samtidigt kan jag nämna att en av mina kaninhonor jag har idag kan inte ens ha golvtid tillsammans med marsvinen då hon ser dem som rivaler till reviret. Den andra honan enbart under uppsikt då hon inte är intresserad av marsvinen, men min ena marsvinshanne kan vara ganska påflugen. Är lite orolig att hon ska ge honom en omgång om hon tröttnar.
När det gäller bakterien i kaninens luftvägar kan jag nämna att jag aldrig har upplevt att mina marsvin har drabbats och att den bakterien även kan finnas hos hundar. Så att utesluta den helt ifrån ett marsvins omgivning kan vara ganska svårt om man har de djuren.
har kanin o marsvin ihop och det funkar utmärkt.de liggar på hans rygg o myser.man har ju katt o hund ihop;)
Har aldrig själv haft kanin & marsvin ihop, men en kompis till mig hade två marsvin och en kanin, och när ena marsvinet dog så hade hon det andra marsvinet och kaninen tillsammans, i några år faktiskt. I en jättestor egengjord bur iofs. Men det funkade väldigt bra. Dom låg och sov bredvid varandra och bråkade aldrig.
Så jag tror faktiskt att man kan ha de tillsammans, men att det såklart beror på individerna, vissa kanske inte alls går ihop och då kan nog kaninen skada marsvinet tyvärrr.
Jag tror att marsvin och kanin kan gå, men att kanin och kanin isåfall vore bättre (om de kommer överens, i båda fallen).
/Isa