Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 567 ggr
eliana
0

Kaninens status

På Dvärgkaniner iFokus finns en artikel om kaninens status i samhället. Det framkommer(ingen överraskning där inte)att den är väldigt låg. Många tycker att det är helt okej att släppa ut en kanin man tröttnat på i skogen och låta den klara sig själv.

Andra djur däremot(dvs de djur som har hög status)skulle samma människor aldrig göra så med, tex en hund.

Det här är ju hemskt och väldigt tråkigt. Men vad kan man då göra för att höja kaninens status?

Vad kan föreningar göra? Vad kan den enskilda personen göra?

Vet att ett liknande projekt är igång för katter, dock har jag inte sett så mycket av det förutom katthemmen…

(hoppas det var okej att jag startade en sån här tråd på kaniner iFokus? Annars får tråden såklart tas bort. Jag tycker bara att det är en väldigt intressant och viktig diskussion)

Att umgås med djur är att vila sin själ

teddybaby
0

Svår men intressant fråga. Själv är jag noga med att förklara för andra, när de undrar om jag får någon som helst kontakt med min kanin, att jag får lika mycket kontakt med min kanin som de förmodligen får från deras katt. Det handlar om att lära sig deras språk, och när folk kommer på besök och hälsar på kaninen så brukar jag förklara vad han menar när han gör olika saker (som att tex putta lite försiktigtmed sitt huvud på våra händer). Det är visserligen bara att göra något på mikronivå, men det kan vara värt att börja där. Sedan är jag inne på din linje avseende att kaninföreningar bör synas mer utåt… Glad

eliana
0

Ja allt är ju värdefullt i ett sånt här läge. Om det bara är att försöka få familj och vänner att kanske förstå lite grann att kaniner är intelligenta, och sociala tamdjur. Det är nog på den nivån det gör störst skillnad skulle jag tro.

Kanin- och smådjursföreningar skulle helt klart behöva synas mer men frågan är hur det skulle kunna genomföras utan att det kostar väldigt mycket pengar…Eller för den delen att det blir något sorts "jippo" som förläldrar tar med sina barn på enbart för att roa barnen för en dag.

Jag tycker även att stämpeln som "barnleksak" behöver tvättas bort från både kaniner och andra smådjur. Det finns nog många ungdomar och vuxna som egentligen tycker att smådjur är underbara men som inte vågar hålla på med det för att folk omkring tycker att det är något fel med en då. För "det är ju bara barn som håller på med sånt där, skaffa en riktig hobby istället".

Har hört många historier om föräldrar som köper en kanin till barnen men istället är det föräldern som tycker det är roligast och kanske blir det en till kanin "för barnen vill så gärna"Flört

Att umgås med djur är att vila sin själ

[Djurlinnea]
0

håller med #1 :)

lillaisa
0

Håller med #2 om att det är väldigt barnrelaterat med kaniner, sedan tror jag också att de som aldrig haft någon kontakt med kaniner tror att de inte alls blir lika tama som ex. katter och hundar (själv tycker jag att kaniner är tamare än katter). Dessutom påverkar det kanske att kaniner är så långt ner i näringskedjan?

/Isa

riiffen
0

Jag håller absolut med med #1. Bra skrivet tycker jag. Man kan bli lika bra vän med en kanin som en hund, liksom!

medarbetare på allergier.ifokus .