Urinlukt
Jag har sådana problem med Lukas urinlukt så att mina ögon konstant är irriterande och det svider i näsan av att känna lukten. Min fråga till er är nu, blir en hanes lukt mindre om han kastreras?
Den kan bli mindre stark, ja.

Efter kastrering så försvinner så gott som all lukt.
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"
Gäller det alla hanar eller är det individuelt?

#3 Det gäller alla kaniner, både honor och hanar.
OK, men vad bör jag tänka på vid kastrering? Får han inte äta något innan? när får han äta efteråt osv?

5# Kaniner får äta och dricka innan, de kommer säga såklart vad du ska tänka på innan när du bokar :)
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!

#5 Kaniner till skillnad från katter tex måste äta hela tiden fram tills de kastreras och bör sätta igång att äta så snabbt som möjligt efter narkosen pga deras känsliga mag/tarmsystem.
Viktigt är att veterinären gör en ordentlig hälsokoll och lyssnar på hjärtat osv så han/hon vet att kaninen kan sövas utan förhöjd risk.
Efteråt bör kaninen hållas varm och ska bara gå på filt eller handdukar så det inte kommer in bakterier i såret. Att kaninen börjar äta så snabbt som möjligt som sagt.
På hankanin är det inget jättestort ingrepp egentligen, och förutsatt att kaninen är i bra skick så är inte heller narkosen farlig.
Fråga gärna om du undrar något mer, lycka till!
Hur lång tid tar kastrering på en hane ungefär?