Lite små frågor
Hejsan !
Jag drömde en så otroligt söt dröm om en kanin i natt, och det är klart att man blir sugen på att skaffa en. Nu så tror jag absolut inte att det blir något, i alla fall inte än, men jag tänkte fråga i alla fall :)
Först det här med buren, hur ofta ska den rengöras?
Och själva "sällskapet", hur mycket tid behöver man för att umgås med sin kanin?
Som sagt så är jag bara nyfiken ;)
Mvh. Fanny
Buren behöver en ordentlig rengöring 1 gång i veckan, då man tar ut allt spån och ersätter med nytt. Men jag brukar också ta bort lite kiss och bajs med en spade varje dag, annars blir det äckligt/smutsigt och luktar.
En kanin ska vara ute minst en timme per dag, och om de inte får vara ute på golvet och springa/ute och springa kan de bli understimulerade och börja kraffsa i buren/gallret eller bita i gallret.
Jag gör rent mina burar varannan-vartredje vecka, men varje-varannan dag tömmer jag toalådorna(har rumsrena kaniner)
Varje dag när vädret tillåter får mina kaniner turas om att vara i utehagarna. Visa dagar(ca 2 gng i veckan) tar jag ut varje kanin på en selpromenad, vissa hopptränar jag ca varannan vecka.
Gosar med dom är lite olika, ibland sitter jag i uteburarna och kelar med dom, ibland tar jag in dom, men varje dag så gosar jag vid burarna, kollar igenom varje kanin så den mår bra mm
// Hanna
www.pigelinas.weebly.com - uppfödning av lejonhuvade kaniner
Medarbetare på lejonkaniner.ifokus
Jag har en utekanin och rengör "toadelen" av buren ordentligt en gång per vecka samt byter ut allt smutsigt strö i buren då. Sedan rengör jag hela buren mer noggrannt ungefär en gång varje-varannan månad.
En stund varje dag måste man umgås med sin kanin, kela lite med den och kolla igenom så att den inte är skadad eller sjuk. Min kanin kommer även ut i utehage nästan varje dag, ca en timme per gång, mer om jag har tid. Eftersom jag inte har en rymmingssäker utehage så måste jag passa honom när han är ute, har man en rymningssäker Hage så måste man ju inte det. Sedan går jag också ut med honom i sele 1-2 gånger i veckan (han gillar inte riktigt det, så därför gör jag inte det så ofta). Då går jag antingen i skogen eller klättrar lite med honom. Hopptränar gör jag ca en gång varannan till var tredje vecka. När han är i rasthagen umgås jag också med honom, sitter hos honom och busar med honom, det tycker han är roligt. Jag har bara en kanin och spenderar därför ganska mycket tid med honom, han har ju inte sällskap av någon annan.
Om du undrar om du hinner med en kanin skulle jag tro att du gör det om du har intresset. Jag hinner med kanin och häst, och går i tvåan på gymnasiet = mycket plugg, men eftersom jag verkligen är intresserad så hinner jag med det! :)
Lycka till!
Måste bara säga att kaniner är världens mest underbara djur! Tycker verkligen du ska skaffa en, de är så härliga personligheter och lättlärda till 100! så jag tycker verkligen du ska skaffa en, om du känner att du orkar/hinner osv.
Ju mer tid man är med dem, desto mer tama och människokära blir de:)
Kanske inte svarade på någon av dina frågor men jag hade ändå bara skrivit samma som ovanstående så;)
/Isa
Tack för alla svar :)
Vi har ny tre katter och två, snart en hamster (en håller på att dö), och nu har jag även börjat hjälpa till med en häst ett par gånger i veckan,så det tar ju sin lilla tid nu, men jag vet inte.. Så OM det skulle bli en kanin så blir det nog i så fall efter hamstrarna, om föräldrarna tillåter det (A) Men det känns bra att veta i alla fall :)
Sen så undrar jag hur det går på vintern.. de kan väl inte vara ute då? Hur löser ni det med bur och "rastning"?
#5 Jodå de kan vara ute:) brukar ha min kanin att springa i en Hage av kompostgaller, eller skutta i snön med sele, han tycker det är jättekul! Om det är -30 ska man nog inte ta ut dem, utan bara se till att de har mycket hö och mat. Och se till att torka av kaninen hyfsat i alla fall om den har skuttat i snö för annars kan de bli förkylda.
Det svåraste på vintern tycker jag är vattnet, då det fryser ganska fort. Men då är det bara att byta ofta;)
/Isa
#6 Okej, haha, så gulligt :D <3 Men har du buren i något garage, eller hur löser du det med den?
#7 Haha ja, jättesött(a)<3 Har den på altanen på vintern, i ett hörn, och på sommaren under en vinbärsbuske:)
/Isa
Så det går ha buren ute på vintern också? Haha, de låter ju bra :D
#9 Jadå!:D
/Isa
Tycker att alla andra har gett väldigt bra svar:)
medarbetare på allergier.ifokus .

Om du har mycket att göra tycker jag inte du bör skaffa kanin då de kräver mycket och många tröttar.
Du väljer om du vill ha innekanin eller utekanin som även kan vara ute och klara -30 i vintern.
/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
Rest in peace Valkyrie!