Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1630 ggr
KajsaM
0

Ang. Kloklippning

Hitills har min morfar hjälp mig att klippa, jag håller och han klipper. Men jag skulle gärna vilja göra det själv. Men hur ska jag hålla i han? Kan nån visa bild när dom har handuk runt sig :) Hampus är inte rädd har aldrig spreta men är det någon som är rädd så är det då jag ;)

Clariiz
0

Lägg honom bara på rygg i melan benen. Sedan håller du i tassen stadigt och klipper. Var bara noga med att akta pulpan. (tror den heter så)

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

KajsaM
0

Men han hatar att ligga på  rygg >.< Ja pulpan heter det =)

Frida-L
0

Elvis gillar inte heller att ligga på rygg, han sitter i mitt knä och jag tar tag i en tass i taget…

Jojsan
0

själv så måste jag alltid ha hjälpt av nån då mina kaniner är så sprattliga å hatar att ligga på rygg ^^ men… ju mer  man klipper, ju vanare blir dom av att vara på rygg :P

Lillatrasdockan
0

antingen det alternativen eller det som jag kallar angoragreppet eftersom man använder det när man klipper angorna på magen. Du tar helt enkelt och lägger kaninen på rygg och stoppar in huvudet under armen på deg. Kan låta grymmt men det är verkligen ingen fara :) Kaninen ligger heltryggt eftersom det är mörkt och den blir lungn och så =)

KajsaM
0

#5 Jaa, det skulle nog kanske funka, han älskar att ha huvudet under min arm :)

Lillatrasdockan
0

# Det är ju alltid värt ett försök ;)

KajsaM
0

#7 Absolut!

Clariiz
0

Min ena kanin kan ligga på rygg inte den andra. Den tar man en tass i taget på. Man kan ju linda in i handuk. Kan nån förklara lite bättre det där med att ha kaninens huvud under armen. fattade inte riktigt. bild?

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Lillatrasdockan
0

#Jag skulle kunna visa i camen i morgon om du vill? om du har msn och en version som klarar av cam? Det är bara att jag tar in snowball o lägger honom så eftersom jag hade min angora förut o då blev det klippning ungefär varannan månad :)

kanin
0

Men om de bits då?Och spratlar mycket.

KajsaM
0

#11 Ta hjälp av någon. Det underlättar mycke :)

Lillatrasdockan
0

#11 jag skulle säga att angoragreppet är idealiskt för det. Men det kan vara lite svårt i början att förstå hur man ska lägga kaninen, men det är perfekt när den ligger där.

Matilda_91
0

#13: Kan du inte förklara lite mer hur angoragreppet går till? Visa med bilder?

Gizmo verkligen hatar att ligga på rygg och det är svårt att klippa när hon sitter vanligt i mitt knä för all päls.

Clariiz
0

Somsagt ligger den ena av mina på rygg, den andra sitter i mitt knä.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

KajsaM
0

#14 Kan förstå dig, men det är nog jobbigt eller omöjligt att ha Hampus sittade i knät som vanligt och klippa.

Lillatrasdockan
0

Jag kan inte ta kort på mig själv samtidigt som jag har honom så, därför jag sa att jag kunde visa det i camen :)

Zvintos
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ska se om jag hittar på bilderna när mina kaniner är invirade i handdukar under kloklippningen. =P

Jodå, här var dem. =)

Zvintos
0

En till bild.

Zvintos
0

Såhär måste jag ha många av mina kaniner när deras klor måste klippas.. Annars får de panik. I handduken känner de sig trygga och kan lättare slappna av, eftersom de känner att de inte kan trilla eller göra illa sig. =)

KajsaM
0

Funkar det ninni? Jag menar om du ligger stilla och så :)

Zvintos
0

På mina funkar det då iaf. :) De ligger väldigt stilla när de är invirade i handduken. :)

KajsaM
0

Okej, det ska jag pröva :) Tack!

KvirrZ
0

Mina kaniner är väldigt lätt att klippa på då de klarar av att ligga på rygg. Fast en av dom har lättare för det. det tycker jag är skönt.

- Mvh Emma

KajsaM
0

#24 Det kan jag förstå ;D Men om ens kanin hatar att ligga på rygg ;P

KajsaM
0

Ninni; Hur gör du när du klipper baktassarna?

Zvintos
0

Kajsa_: Precis som när jag klipper framtassarna. Lindar in dem så att bara de tassarna sticker fram. =P Så alltså är hela överkroppen inlindad och enbart rumpan och baktassarna sticker fram. =)

KajsaM
0

Okej, då förstår jag :)