Inavel - hjälp!
Hej!
Jag har ett problem. För ungefär 2 veckor sedan råkade min hane smita in till min hona. Jag var väldigt snabb på att få bort dem från varandra, men jag vet hur snabbt det går. Förhoppningsvis har det inte blivit något. Problemet är att de är pappa och dotter. Jag är väldigt orolig över att det ska gå snett eftersom det blir inavel. Jag har några frågor jag så gärna skulle vilja ha svar på.
1. Måste jag avliva ungarna eftersom de är inavlade?
2. Om jag inte behöver avliva ungarna, har jag ens någon möjlighet att sälja dem?
3. Kan födseln bli svårare eftersom ungarna blir inavlade?
Skulle vara jättesnällt om någon kunde svara på de här frågorna. Är väldigt orolig över att något ska bli fel.
1. Nej, du måste inte avliva ungarna enbart pga inavel.
Inavel i sig behöver inte vara dåligt.
Skulle det dyka upp några defekter är det inte pga själva inaveln i sig, utan pga att båda bar på samma gen.
Det hade således även kunnat dyka upp till slut mellan två obesläktade som bär på samma gen.
Fördelen är att om det dyker upp defekter vet man det på en gång.
Dyker det inte upp några defekter vet man att linjen troligtvis är relativt frisk.
Finns flera uppfödare som använder sig utav inavel.
2. Jadå, det har du säkerligen.
3. Nej, jag tvivlar på att födseln skulle påverkas av att ungarna är inavlade.
#1 Tack för dina svar! :)
Håller med #1. Låter jobbigt att behöva oroa sig men du ska se att det går bra (:
#3 Tack! :)

Min kanin är inavel, två syskon som tjuvparade sig. Kan säga iaf att han är jättefin, väldens goaste temperament har han, har även hört att hans bröder är underbara dem också:)) Så jag hoppas allt går bra även för dina! De kan ju bli hur fina som helst, de är min Mio ett bra exempel på:)
Kan berätta för alla att de tydligen inte är inavel. Fick nyss reda på att Sean (honan) är en hane! Förstår inte hur jag kunde ha missat det, men tydligen så har jag gjort det. Att min andra hane började "para" sig med Sean måste bara ha varit för rangordning. Snopet..