ungar igen...
Asso, jag fattar inte hur kaniner gör, men idag hittade jag 6 st små ungar hos Popsie, som redan har 5 veckors gamla ungar! 0.o Det bästa skulle kanske vara att ta bort, men vi vet varken hur man gör, och det skulle ta emot så fruktansvärt! Farfar är bortrest så han kan inte!
Hur ska vi göra? Det lär ju vara jobbigt för mamman…
vad menar du med ta bort?
Men shit :o Hon kanske stöter bort de andra ungarna… Vet faktiskt inte vad jag skulle gjort. Men hur kunde hon parat sig för 4 veckor sen?
Oj ;o aldrig hört om något sådant. Men håller med #1. Kanske stöter hon bort dem..
Jag skulle nog faktiskt övervägt att ta bort ungarna, beroende på hur många 5-veckorsungarna är.
Är det någon enstaka kanske det kan funka.
Men risken finns att det sliter för mycket på honan att ta hand om båda kullarna.
#1 Hon menar nog avliva.
Om de äldre ungarna äter pellets och hö klarar de sig mest troligt bra utan mamman. Då får de ju dock inte lära sig allt det små kaninungar lär sig av sin mamma.
Jag skulle nog pröva sära på dom, ge de nya ungarna en chans. Såvida din hona verkar må bra, inte är mager osv. :)
Sätt 5 veckor ungarna i en egen bur. MEN, vänta med att sälja dom tills dom är 9-10 veckor så de kan gå med varann lite längre.
Förhoppningsvis tar mamman hand om dom nya ungarna. Låt henne sen vila till våren för 2 kullar direkt blir tufft!
#5 Ja, ungarna äter både pellets och hö på egen hand, det har dom gjort sedan ett par veckor tillbaka! Ska jag sätta dom i en egen bur?
Mamman är pigg och inte mager alls! Bra hull. Tror jag sätter 5 v ungarna i en egen bur, de är 5 st. Så får jag se hur hon gör med de 6 ungarna, om hon vill ta hand om dom, eller ej. :)
#7 Hade jag varit i din situation hade jag satt dem i egen bur, och ha koll på dem, skulle du se att någon av dem inte verkar må så bra, placera tillbaka denne hos sin mamma om det går. (:
#8 Det låter bra! :) Då ska jag fixa det imorgon!
hoppas det ordnar sig!
En hona kan para sej igen direkt hon fått ungar. Tror inte själv jag skulle sära på mamman o 5 v ungarna, tror att risken större hon stöter bort dem om hon inte har dem hos sej. Om ca 2 v när de stora är 7 v o de mindre 2 v o börjar röra på sej kan vara läge flytta bort de större till eget. Vet inte hur de större beh de mindre men kan säkert gå bra. Vilda kaniner får ju täta kullar..
Klar att mamman blir sliten av två kullar men ibland kan det nog bli så..
Lycka till hur du nu gör :D
Håller med 11.
Jag har haft täta kullar på min supermamma till kanin ifjol. Iofs hade hon bara 2 i första kullen, men andra kullen blev fyra.
Gick hur bra som helst (även om det inte var precis planerat).
Nu skulle jag inte para om henne, eftersom hon fick en kull på 6 ungar den här gången. Skulle vara väl tufft kanske.
Om de verkar hungriga på mer än pellets och hö, ge dem majs eller havrevälling för barn (fins drickfärdiga) det funkade superbra för oss då vi räddade 3-5 veckors ungar i höstas och en mamma dog och det var för kallt mm mm. De fattar nog själva att lapa i sig, annars häll i en extra vattenflaska eller stödmata! Om du har dem trångt kan det bli jobbigt annars!
Lycka till!
http://www.natlivs.se/se/art/majsvalling-drick-200-g-nestle.php
http://www.semperbarnmat.se/sv/product/productdetail/2/2
Går bra att frysa in i isbitslådor och värma eftersom i mikron!
Ungarna som är 5 veckor brukar börja äta mat hade en kull där mamman rymde och dog när ungarna var 5 veckor och det gick hur bra som helst. Ev kan dom behöva lite stöd matning i så fall.
kaniner har två livmödrar och kan få två kullar med två olika eller fler hanar. så det är inte så konstigt fall dom får två kullar.

Tycker du borde ha bättre koll på dina kaniner. En kanin blir inte dräktig utan att först träffa en hankanin och det har hon alltså gjort samtidigt som hon haft ungar på en vecka.
Tycker det verkar väldigt oansvarigt.
Men nu när detta har hänt är det ditt ansvar att ge alla ungar du satt till en världen ett bra liv. Kanske ta det lite lugnt med avlandet framöver?
"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"
Förlåt om jag skriver men är delägare i kaninuppfödningen..
Blev irriterad över det du skrev, det är isådanafall den ända tjuvparningen vi har haft på ett år (dvs under den tiden vi fött upp)
Vi har väldigt bra koll på våra kaniner, otroligt bra skulle jag vilja säga..
Tycker det är helt fel av dig att dömma så, verkligen.
Ja visst tar vi ansvar för ungarna men man måste också tänka på honan så hon mår bra! Och vi kommer avla på som vi brukar och har planerat. Och vad menar du med det egentligen?
Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se
#18 Tack Linnea! Bra svar.
Linnea har skrivit allt jag tänkt skriva.
Vi tänker ALLTID på våra kaniners bästa. Och vi kommer avla som vi har planerat och tänker alltid noga innan vi parar två kaniner!
Jag tycker verkligen det är dåligt att du dömmer på det där sättet..
#18: Men om man har "otroligt bra" koll på sina kaniner sker inga tjuvparningar. Det vill säga även om ni normalt sett har bra koll på era kaniner så hade ni inte det när tjuvparningen skedde. Tycker inte alls att du/ni har någon anledning att ta så där illa upp.
TS: i din situation skulle jag antagligen ha valt att avliva åtminstone några av de nyfödda ungarna, kanske sparat ett par ungar, men det lär bli väldigt jobbigt för honan, som nyss har tagit hand om fem ungar i fem veckor att nu behöva ta hand om ytterligare sex ungar i åtta veckor framöver på grund av en tjuvparning.
Med vänliga hälsningar, Sanna Johansson
Besök gärna min blogg :)
#21 en tjuvparning kan hända den bäste ;) Tycker iaf att #17 gör fel i att säga så starka saker om dem när de faktiskt inte gjort de här med avsikt, och både emma och linnea är anvariga!
Man ska inte säga nedlåtande saker när man inte känner personen ifråga, de har hänt mig och de kan ge otrevliga rykten osv….
Tack sanna <3
Tycker du ska "ha kvar" alla ungar tills vidare, och sedan kan du ju ompröva ditt beslut ifall du tycker att det blir för jobbigt eller att honan verkar tycka det:)
Sedan kan ni tjafsa på hur mycket ni vill om ifall det är oansvarigt eller inte men det som har hänt har hänt och det hjälper inte att älta.;)
/Isa
ja men precis, vi har särat på mamman och ungarna och ungarna verkar det inte någon fara med. Och honan älskar att ha ungar, visst är det jobbigt för henne men hon är pigg och glad och tar så bra hand om dom små!
Sen ser jag inte det oansvariga i det.
Som sagt tjuvparningar händer även dom bästa.
Är alla oansvariga då?
jag tycker inte att du borde avliva några av ungarna nu, om honan inte klarar av det får du kanske tänka på saken, men ge dem iallafall en chans.
#25 Precis, oansvarigt är att para sina kaniner medvetet "för skojs skull" utan att sedan kunna hantera det hela. Tjuvparning är trots allt ganska svårt att förebygga om man inte kastrerar (vilket inte är att rekomendera om man ska ha uppfödning:P).
Håller med #26 om att man ska ge ungarna en chans i alla fall:)
/Isa
Precis man kan ju inte ha uppfödning om man kastrerar!
Mycket bra sagt!
Jo vi har gjort det :)
Har ni kommit fram till hur tjuvparningen skedde? Så att det kan förebyggas i framtiden menar jag.
Får hoppas på bebisarna och honans bästa:)
Av det lilla jag snackat med dig så tycker jag inte ni verkar det minsta oansvaliga! Stora burar, sköter kaninerna bra. En tjuparning kan somsagt hända den bästa.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
En tjuvparning kan hända den bästa ja, om 'den bästa' inte kan hålla sina kaniner isär. Det finns ju alltid en anledning. Det är knappast som att kaninerna kan para sig om de inte får tillfälle att nå varandra - vilket oftast beror på ägaren. Så länge ingen annan ligger bakom det hela..
Knappast gör en tjuvparning TS oansvarig, men det var oansvarigt att låta en tjuvparning ske.
#31 håller med dig, och helst på en hona som nyss fått ungar…
#31 jag har haft 2 kaniner som lyckades ta sig in till varann, var de oansvarigt av mig att de lyckades ha sönder buren och tröck sig in till varann? Denna gång parade sig de inte med varann dock. Men jag tycker att om man jämt försöker förebygga att sånna saker inte händer, som jag vet att emma och linnea gör så tycker jag att man inte är oansvarig för att de händer 1 gång. De finns de som de hänt flera gånger, men har aldrig sett att ni kallar dem oansvariga?

Jag förstår inte hur man inte kan ha märkt att en hona med en kull på en vecka har haft tillfälle att träffa en hane?
#34 rasthage? oftast där tjuvparningar sker
#36 men de är väl samma sak? Förstår inte vad du menar.. om de var oansvarigt att låta de ske är de väl oansvarigt av ägarn du menar? eller är de kaninerna som är oansvariga?
#31 De var i hagen, och hade sönder hagarna och de verkligen tröck in sig till varandra!! Jag tycker inte det är mitt fel, hur fan ska jag kunna veta att det skulle ske. Har aldrig hänt förrut ju!
Ja gjorde det inte med flit!
#32 Men jag gjorde det ju inte med flit, tror du jag är så dum och gör det på en hona som nyss haft ungar!!?
#34 jadu, rashagar? Honorna hos oss får vara ute efter dagen de fått sina ungar!!
#37: Det beror väl på hur man tolkar det.
För mig är det en viss skillnad att säga att en tjuvparning (dvs situationen) är oansvarig, mot att säga att själva personerna är oansvariga.
För även ansvariga personer kan hamna i en oansvarig situation.
Förstår du hur jag menar?
#40 förstår hur du menar.. Men jag ser de nästan som samma sak att personen är oansvarig. Men de är ju hur olika personer ser på saker.
Jag tänker så att om man säger att situationen är oansvarig så blir ju nästa steg, vem lät situationen få "verka" och de är ju i detta fall emma eller linnea. För om de låtit honan sitta kvar i sin bur och uggla hade inte någon tjuvparning skett. Enligt mig kan inte en situation vara oansvarig utan de måste vara en handling av en eller flera personer som gjort att de hänt isf.
Jag tycker iallafall det inte är oansvarigt på något sätt.
Ska vi inte låta kaninerna komma ut i hagar längre?
Vissa kaniner klättrar bokstavligt över gallrerna. Kan hända att man kollar på en sekund för att ge någon mat eller kanske plockar upp någon annan kanin (vi har rätt många) så är dom över.
Jag tycker det inte är oansvarigt på något möjligt sätt.
Det är kaniner inte gosedjur, dom har egen vilja också..
Jag ville ju för fanken vara snäll mot honan och släppa ut henne! Har aldrig varit några problem att ha hanar vid honor, så varför skulle det hända just idag, täntke jag! Såklart hände det. Och det var ju bara otur att hon hade ungar redan! 
#42: Men då sätter man väl tak på hagarna..?
Jag har också varit med om en tjuvparning, då någon gick in i vårat kaninhus och släppte ihop alla kaniner. Jag tycker inte att jag är en oansvarig kaninägare för det, men det var oansvarigt av mig att inte låsa dörren och det var trots allt mitt fel. Nu har jag alltid dörren låst, och har aldrig varit med om någon olycka efter det. Så visst händer det olyckor, men då försöker man väl lära sig något av det så att det inte händer igen :)
#44 Håller totalt med dig! Men jag har också haft som sagt en tjuvparning som inte gav något. Ingen sa till mig att jag var oansvarig då, tycker att man går på lite hårt bara för att just denna honan råkande ha ungar redan innan…
Nej tak blir det nog inget av tyvärr, då vi har så många och otroligt stora hagar, men mer tillsyn…om de går..
#37: alltså - enligt mig var att låta tjuvparningen ske oansvarigt av den som lät det ske, men det betyder inte att den som lät det hända är oansvarig enligt mig.
Handlingen var oansvarig. Inte människan. = Jag kallar ingen oansvarig, har inte gjort det och ser ingen anledning till att göra det heller. :)
Man "låter inte" en tjuvparning ske med vilje. Då skulle det varit en planerad PARNING. Det kan hända vem som helst, även om man är otroligt noga. Alla gör misstag.
Hoppas allt går bra för honan och ungarna, vad ni än bestämmer er för att göra!
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
#47 Håller faktiskt med dig där. ;)
Bra skrivet Hanna 
#48: okej, dålig formulering antar jag. Med "lät det ske" menar jag alltså att man inte gjort tillräckligt för att undvika det.
Självklart förstår man ju att det var ett misstag - låter man det hända med flit är det ju ingen tjuvparning längre. Men att det var ett misstag gör det inte mindre oansvarigt.
Jag står fast vid min sak..Det är inget oansvarigt med det som har hänt!
#33 Min kompis har varit med om nästan samma sak. Hon passade en hona och det var typ en 3-5cm glipa uppe i buren (buren var kanske 80 (?) cm hög och honan var absolut ingen hoppare och kanske inte den smalaste om man säger så) Hon hoppade upp och på något vänster så klämde hon sig igenom brädan och in till hanen bredvid.
Sen flyttade de såklart hanen till en annan bur. Hon älskade att hoppa där och de förstor först inte vad som hände när de fick spån i håret när de gick till de 2 burarna under och matade de. När de sedan förstod vad hon höll på med så satte de upp något så att hon inte kunde hoppa över.
Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/
De är listiga de små tussarna, en enorm drift till att "fortplanta sej på…" Konstigt att de kan vara så sugna när de "nyförlösta". (Själv tänkte jag inte ens tanken sex på ett halvår)..
#16 Två livmödrar finns det väl inget djur som har hörru, var ifriden har du läst/hört det..?
Lycka till med alla små =)
#55 Stämmer det? ;> har hört detta men inte riktigt tagit det på allvar, har låtit lite mycket men kan väl mycket väl hända.
Och ang. oansvarigt - jag har varit med om samma sak, en tjuvparning eller ja, tjuvparning om man nu kallar det så. Självklart har ägaren ett ansvar i att kaninerna inte ska paras hur som helst men vissa saker kan man inte rå för, som jag då, hade en hane och en hona ute tillsammans en gång i rasthagar bredvid varandra med tak, har inte det annars men en gång, och i efterhand såg jag hur hanen bar sig åt, tog all sin kraft och slängde upp buren i luften och sprang inunder, och tillbaka igen. Jag förundras över dem, och anledningen att jag inte hade nät i botten var att ingen av mina kaniner gillade att gräva och jag har/hade koll på dem om de skulle börja gräva stora hål. (;

Kaniner har inte två livmödrar, så givetvis har ju kaninen blivit tjuvparad, men det är lätt hänt.
Det som hände mig i fjol var att min kanin fick två döda ungar, så jag parade om henne ett par dar senare. Kollade boet och hittade inga fler ungar, parade henne och skulle sen ta bort boet, då hittade jag två till ungar. Hon fick nästa kull när dom första bara var 4½-5 veckor gamla, men dom var så pass stora, så jag tog dom från mamman efter några dagar och det gick bra både för dom och dom nya ungarna. Jag tycker du ska sätta dom äldre ungarna i en egen bur och kolla noga så att dom äter och ökar i vikt.

Jag tycker det är tråkigt det som hänt, eftersom det just råkade hända en hona som redan hade ungar. Men gjort är faktiskt gjort och då får man ta situationen så bra som möjligt och inte hålla på och tjaffsa vem som är oansvarig eller inte.
Jag har varit med om väldigt många tjuvparningar och jag ser mig inte som en dålig människa för det. Så länge man ser efter ungarna och vet vad det innebär med att ha ungar, samt att se att modern mår bra, så ser jag inget fel med det.
Även den bästa kan vara med om tjuvparningar, så jag tycker det är helt onödigt att äns diskutera detta. En tjuvparning är ju trots allt en tjuvparning, så då hända det inte med flit. På vissa här som skrivigt låter det som om Linnea & Emma parat sina kaniner med flit och sen säger att det var en tjuvparning..
Hälsningar Lisa - medarbetare på Jättekanin iFokus
Förstår att Ni är måna om kaninmamman. Hoppas att det går bra. Ni får berätta hur det går för mamman och de båda kullarna här framöver.