Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 722 ggr
Valkyrie
0

fri tillgång pellets

Vid vilken ålder brukar man sluta med fri tillgång till pellets? :) Jag ska ju få hem en 9 veckors dvv rex men har glömt hur länge de ska ha fri tillgång :)

Mvh Johanna

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Jetaime
0

Själv har jag i princpi aldrig fri tillgång till pellets ens när kaninerna är små. Jag tycker det viktigaste är att man har ett bra hö och att kaninen håller sig bra på det i första hand. Men det är min åsikt :)

Inaarah
0

Jag vet inte, minns inte. Haha, ska ju själv få hem en liten unge om 2 veckor, men jag har nog gett dem ca 1-1,5 dl om dagen tills de växt till sig ordentligt :)

jahadu
0

själv gör jag tvärtom än hanna ;P (tror dock att hennes sätt är bättre, kanske framförallt om man har en matglad kanin)

jag kör dock aldrig emd helt fri tillgång men 1dl pellets iaf livet ut om de håller sig bra på det

Valkyrie
0

okej :) så man kan ge det man tycker?

Rest in peace Valkyrie!

Jetaime
0

#3 jo men om man tänker att hö är basfödan och 90% av deras föda består av hö så är ett bra hö det absolut viktigaste :) enligt min mening iaf.

Jetaime
0

#4 Det finns väl inte direkt nått som är rätt och fel. Såläge kaninen mår bra och är i bra hull så är det ju bra :)

jahadu
0

#5 självklart! för min del har jag väl mest använt mig av mycket pellets eftersom jag itne alltid har haft tillgång till hö och nu när jag har det så litar jag ändå inte på att min mamma ger dom den mängd de behöver. hade jag däremot haft kaninerna hos mig hela tiden så hade jag nog dragit ner avsevärt på pelletsen

Valkyrie
0

5# okej :) så ungefär hur mycket bör jag ge och när kan jag minska? jag brukade ge valkyrie 0,5 dl så något sånt sedan men jag tänkte om de behöver mer i början :)

Rest in peace Valkyrie!

Inaarah
0

Håller helt med #6. Beror ju på hökvalitén man har osv. (: och sen hur mycket kaninen är i rörelse och motionerar, hullet, ämnesomsättning och massa sånt så det får man änna anpassa efter kaninen :)

Jetaime
0

#8 Kaninungar och ungkaniner är dom som får mest pellets hemma hos mig och det brukar vara runt ½-1 dl, beroende på hur pass bra den lägger på sig och vilket hull den är i. :)

Jetaime
0

#9 Ja precis.

Det finns säkert andra av annan åsikt, men jag är själv imot att använda överdrivet med pellets. Såläge kaninen mår bra och är i fint hull anser jag det onödigt att överdriva med pelletsen. :)

djurskydd
0

Risken för överväxta tänder blir ju större om de får fri tillgång till pellets. Äter de pellets blir de snabbare mätta och håller inte igång och tuggar så mycket som de ska för att slipa ned tänderna - därför är det absolut bättre med bara hö.

Inaarah
0

Håller med #12. Pellets är ju ett kosttillskott, inte en ny basföda, det är ju höet.

malin--a
0

Jag har fri tillgång iallafall tills dom är 6 månader.

Valkyrie
0

Jag kommer nog då ha nästan som vanligt och mycket bra hö, jag köper ju ifrån stallet där jag rider. Finns det något dåligt med hästhö? Vill inte köpa ifrån djuraffären.

Jag motionerar mina kaniner väldigt mycket så de får väl lite extra då vi tränat ;)

Rest in peace Valkyrie!

SaraDerek
0

Jag har aldrig haft fri tillgång förutom till mammor med ungar ^^