Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1608 ggr
Pleaszure
0

Burmått till B. Hare?

Hejsan

Undrar vilket minimimått på buren det ska vara till Belgisk hare? Räknas den som kanin eller jättekanin?
Kan inte någon var aså snäll och säga Längd mått, breddmått och höjdmått i centimeter? Jag förstår ingenting av jordbruksverkets mått tyvärr!

Skulle vara jättesnällt! Hade nämligen tänkt bygga en ny bur.

Tack på förhand!

Salladshataren
0

Nepp, den räknas inte som jätte kanin, de väger mellan 3-4 kg Flört Tror längden ska vara över 120 cm, höjden 70 cm och bredden kommer jag inte ihåg. Ju större desto bättre, och du har iaf fått några mått av mig som du kan använda Glad

Byggde en betesbur till min b-hare. Höjden var något på 70 och längden 150 eller längre, men bredden kommer jag inte ihåg :P Men jag får lätt plats i buren, är 166 cm lång ;)

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Salladshataren
0

Artikel om burmått :)

Pleaszure
0

Tack för svaret! Tänkte eventuellt köpa en B hare snart, och har bara erfarenhet av dvärgvädur sedan tidigare, så därav frågan. Men då kanske bredden också ska ligga på 70 cm? :)

Salladshataren
0

Det blir säkert bra med 70 cm på bredden :)

Emma-lundqv
0

För kaniner mellan 3-5 kg måste buren ha en area på minst 0,7 kvm, kortaste sidan får vara 60cm och minsta takhöjd 60cm. Exempel på godkända mått är 120x60 eller 100x70cm men ju större, desto bättre :)