knöl vid käken
Jag har en 4år dvärdvädur, såg i helgen att hon verkade lite osymetrisk i ansiktet och hon nös lite. Vi misstänkte att nysningarna var dammreaktion eftersom vi håller på att flytta så det packas kartonger nu och då drar runt enhel del damm, hon var även ute ett tag i solen så höet från uteburen kanske också var lite dammigt.
Men när jag kollade närmare så såg jag att hon på höger sida vid mungipan har en knöl. Den är lite mindre än en liten spelkula, känns lite hård men ändå lite mjuk, som om det skulle kunna vara någon vätska.
Hon var lite hängig i fredags men piggnade till i lördags och söndags och idag är hon nästan sitt vanliga jag, busar och springer runt i lägenheten. Vi flyttade in andra kaninen till badrummet när den första började nysa så nu har hon hela lägenheten att skutta på. Känns som vi har bättre koll då.
Jag pratade lite snabbt med en jourvetrinär som sa att så länge hon var pigg, åt och drack så behövde vi inte åka in akut. Är långt till jourvetrinär nu under påsken.
Hon har hela tiden ätit bra och bajsat och druckit som vanligt. Funderade på om det kan vara något med tändera, men hon verkar inte ha ont för hon äter pellets och även jordnötter och sånt som vi testat för att se så hon inte vägrar hård mat.
Imorgon ska jag ringa till smådjurskliniken här i stan och se om vi kan få en tid att kolla på vad det kan vara, men är det någon som har egen erfarenhet eller fundering på vad det kan vara? Villket svar vi än får så blir det att ringa imrgon, för detta vill jag få kollat även om hon nu är pigg och glad.
Vet inte om hon var förkyld och det gick över så det har samband med knölen eller om det är 2 olika saker. Den verkar inte göra ont för jag får klämma och känna utan att hon protesterar.
Någon som kan veta vad det kan röra sig om?
Det kan vara kindtänderna som växt sig för långa.
Jag har haft en dvärgvädur som hade en knöl vid käken. Det visade sig vara förvuxna kindtänder. Kaninen åt bra trots att kindtänderna spretade åt alla håll och att tandköttet i bakre delen av munnen var helt söndertrasat.
Jag vet inte hur länge kaninen hade haft knölen, eftersom den hade den redan då den kom till mig.
Hoppas det går bra med din kanin, och att det inte är kindtänderna som spökar.
oj, det låter läskigt. Jo hoppas att det är något lättåtgärdat och billigt att ordna. Även om ekonomin inte är prio utan våran kanin.Men vi har pratat om att vi inte vill dra det till sin spets även om det är ett tufft beslut att behöva ta om avlivning. Har haft andra kaniner som insjuknat fort en som blev sjuk på natten och dog i mina armar några timmar senare krampandes och halvsideförlamad. Det är en av de värsta sakerna jag varit med om, älsklingen ska inte behöva ha ont och må dåligt för att vi inte kan släppa taget.
Får se vad vetrinären säger imorgon.
Fick ni avliva den kaninen?
Efter mycket om och men fick jag tag på en vetrinär, de i stan hade ingen tid på hela veckan. Så det blev ett besök hos en liten klinik i grannstaden, svärmor var snäll nog att följa med och köra oss. Min kanin hatar att åka bil så jag kände inte för att köra speciellt långt själv.
Vetrinären var lite rörig men supertrevlig, när vi kom höll han på för fullt med en hankanin som blivit kastrerad av en annan hankanin, så vi fick vänta lite.
Men han kollade tänderna och det såg bra ut, det var en varböld och när han försökte tappa den med nål utifrån så sprack den innåt och började läcka. Så det blir antibiotika ett tag nu så hoppas vi att det ska läka bra. Funderar på om det inte kan vara så att hon blivit biten av den andra kaninen och fått ett litet sår. Är så svårt att se sånt för hon har verkligen massa päls. Vetrinären rakade henne och det tog sin lilla stund trots att det var ett sånt litet område.
Hon försökte bita vetrinären en gång, när vi var färdiga och han skulle klappa henne, så de blev inte vänner ;)
Väl i bilen så började hon gräva och sökte kontakt med mig så hon verkade inte vara jättesur över att jag hållt henne medans han bråkade.
Får hoppas nu att det går över. Hon äter som vanligt och sprang och käkade och kissade det första hon gjorde när vi kom hem :)
Vad bra att det inte var kindtänderna :)
Hoppas nu att det läker fint =D
Ja, vi håller tummarna. Hon mumsade i sig medicinen jätteduktig ikväll, och är ute och skuttar nu. Helt otroligt för det skulle nog inte jag om jag blivit behandlad så som hon idag.
Svärmor hämtade ut medicinen åt mig medans jag väntade i bilen, och när hon bad om en dosspruta också för våran börjar bli dålig, så hade de sagt att de skickar med en sked också. Svärmors kommentar "ja jättebra för att ge en kanin medicin med en sked är nog lämpligt"
Kan se det framför mig försöka ge henne medicin med en jättestor sked, skulle nog bli kladd överallt :)
Bölden blev större igen för några dagar sedan fast när jag skulle klämma för att känna på den så sprack den vid munnen, så nu har jag klämt i 3dagar några gånger/dag och fått ut massa var, igår blev det lite blandat med blod och idag kom det nästan inget och bölden är knappt kännbar.
Hon hade tydligen kliat upp såret inatt också för nu var det ett ordentligt hål så det har säkert runnit ut en endel var inatt. Men veterinären tyckte vi skulle hålla rent och så kommer det nog läka nu.
Hon är lite för pigg så hon verkar inte påverkas så mycket som tur är. Är så imponerad av hur lugn hon är, jag klarar att hålla henne i knät med en hand och sen tvätta sår, ge medicin och klämma med andra utan att hon bråkar. Fast hon har väl förstått att det är för hennes bästa. :)